Farhad-Farsadi-n

قطعا در اکثر خبرها دیده یا شنیدید که از ۷ تا ۲۳ فوریه شاهد برگزاری المپیک زمستانی در روسیه خواهیم بود و تیم کانادا هم با اکثریت قریب به اتفاق اعضای تیمش در آن شرکت دارد اما این همه داستان نیست. بجز آمادگی و تمرینات بسیار زیاد و فشرده، از ماه قبل که جهانیان شاهد اقدامات تروریستی در چند منطقه سوشی(محل برگزاری مسابقات) بودند، به هر شکلی که شده اعضای تیم ها را برای موارد خاص ایمنی و امنیتی نیز حاضر کردند.

در اولین اقدامی که همه کشورهای شرکت کننده از دولت روسیه خواستند آن بود که امنیت محل برگزاری و زندگی افراد شرکت کننده را به نحو احسن تامین نماید و در این راه بجز کاهش احتمال تحقق اقدامات تروریستی، کلیه راه های جلوگیری از یک فاجعه ملی و جهانی را انجام دهد. در مرحله بعد به بیمه جامع اصطلاحا تمام خطر خود پوشش بیمه اقدامات تروریستی را هم بیفزاید تا در صورت تحقق خطر اقلا بار مالی آن کمی کاهش یابد.

در مقاله این هفته نظر شما خوانندگان محترم را به بخش های مهم بیمه نامه جامع المپیک

 زمستانی سوشی جلب می نماید:

۱- پوشش عملیات تروریستی: این پوشش کلیه هزینه های درمانی ـ از کارافتادگی و تا میزان مشخصی سرمایه بیمه عمر قربانیان به انضمام خسارات مالی فردی ایشان را تامین می کند. قربانیان می توانند هم تماشاگران و هم افراد ثالث و رهگذران باشند. این پوشش با اضافه کردن یک کلاز بیمه ای امکان اضافه کردن اعضای تیم های شرکت کننده را هم به پوشش بیمه داراست.

۲- پوشش حوادث طبیعی اعم از سیل و توفان و زلزله و آتش سوزی و انفجار و صاعقه: هر خسارت به اموال یا هر غرامتی به جان و سلامتی افراد حاضر در استادیوم یا محل برگزاری مسابقات که بر اثر خطرات یاد شده باشد تا حد مشخص شده در بیمه نامه تامین می گردد.

۳- پوشش دزدی و اموال به سرقت رفته در پارکینگ یا اماکن وابسته به محل بازی ها: خسارات وارده به ماشین(شکستن شیشه یا خط کشیدن) یا دزدیدن اموال داخل آن و دزدیدن کامل ماشین در محل پارکینگ محل بازی ها در زمره خساراتی است که توسط بیمه جامع المپیک قابل جبران است.

۴-پوشش هزینه های دادگاه و دادرسی: چنانچه بر اثر تبلیغ نادرست و بی موردی به گروه  ـ دسته ـ ملیت و یا قومی توهین و اهانت شود و آن مخاطب از مسئولان برگزاری بازی های زمستانی شکایت کند و ادعای غرامت نماید در آن صورت هزینه های آن دادرسی از طریق بیمه نامه تامین می شود.

۵- پوشش از کارافتادگی برای ورزشکاران حرفه ای: چنانچه بر اثر عملیات معمول مسئولان برگزاری مسابقات به هر یک از ورزشکاران غرامت بدنی یا جانی وارد شود در آن صورت تا آخر عمر (می تواند تا سن بازنشستگی مثلا ۶۵ سال باشد) بیمه نامه بایستی رقم بسیار معقولی را به صورت مقرری ماهانه به مصدوم یا ازکارافتاده بپردازد.

۶-پوشش عدم درآمد کافی برای کمیته برگزاری بازیها: چنانچه بر اثر هر عاملی هزینه های تحقق یافته با درآمد پیش بینی شده هماهنگی نداشت و ضرر و زیانی متوجه سرمایه گذاران شد در این صورت تا مبلغ مشخصی میزان ضرر و زیان توسط شرکت بیمه جبران می شود.

این بیمه نامه توسط یکی از شرکت های بیمه روسیه تنظیم و صادر می شود ولی بایستی قطعا اتکایی شود یا به عبارتی بخشی از ریسک مثلا ۵-۱۰ درصد در خود روسیه می ماند و بقیه بین شرکت های معتبر جهانی در انگلیس- آلمان- آمریکا- فرانسه و کانادا مجدد بیمه می شود تا در صورت بار خسارت و غرامت بالا شرکت بیمه بتواند از عهده جبران خسارت برآید.

از این رو است که به بیمه در جهان اسم دیگری هم داده اند و آن را صادرات نامریی می نامند.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com