22-bahman

رادیو فردا: منابع نزدیک به مخالفان در ایران روز سه شنبه گزارش دادند که تعدادی از شرکت کنندگان در مراسم راهپیمایی روز ۲۲ بهمن امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

سایت «کلمه» نزدیک به میرحسین موسوی، نامزد معترض انتخابات ۸۸، گزارش داده که این افراد به دنبال دعوت محمد خاتمی و حسن روحانی قصد شرکت در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن داشتند که حوالی میدان توحید توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به کلانتری منتقل شدند.

آخرین خبرها حاکی از آن است که شماری از این افراد آزاد شده‌اند. سایت کلمه گزارش داده است جوانان اصلا‌ح‌طلب که صبح روز سه‌شنبه بازداشت‌ شده‌ بودند، آزاد شده‌اند. این سایت با این حال گفته است هنوز نمی‌توان تایید کرد که همه دستگیرشدگان آزاد شده‌اند.

بر اساس این گزارش، افراد بازداشت شده پوسترهایی در حمایت از حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، و با امضای «جوانان اصلاح‌طلب» در دست داشتند.

سایت کلمه نام چهار نفر از بازداشت شدگان را مهدی جعفری، حنظله هدایتی، محمد رمضان‌زاده و مهدی منظمی اعلام کرده است.

مهدی خزعلی، فعال سیاسی که در تشکلی به نام «سرای اهل قلم» فعالیت می‌کند نیز صبح سه شنبه در صفحه فیس بوک خود خبر داد که هفت تن از اعضای سرای اهل قلم بازداشت شده‌اند. وی ساعاتی بعد خبر داد که آن‌ها آزاد شده‌اند ولی کارت ملی بعضی‌ها را توقیف کرده‌اند تا فردا به پلیس امنیت بروند.

آقای خزعلی با اشاره به «فضای امنیتی» در اطراف مراسم ۲۲ بهمن در تهران گفته که «نیروهای امنیتی به کمترین بهانه‌ای مبادرت به دستگیری جوانان می‌کردند».

به گفته وی، حضور لباس شخصی‌های وابسته به نهادهای امنیتی در این مراسم چشمگیر بود و «هر کسی که پیراهن سبز به تن داشت راهی مینی بوس‌های مستقر در حاشیه راهپیمایی می‌شد».

مقام‌ها و رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی درباره این بازداشت‌ها اظهار نظر یا گزارشی منتشر نکرده‌اند.

گروه‌ها و چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلبی مانند محمد خاتمی، مجمع روحانیون مبارز و جبهه مشارکت امسال برای شرکت در مراسم ۲۲ بهمن فراخوان داده بودند.

راهپیمایی سالگرد انقلاب بهمن ۵۷ با حضور صد‌ها هزار نفر در تهران و شهرستان‌های ایران برگزار شد و حسن روحانی سخنرانی اصلی این مراسم بود که به دفاع از عملکرد دولت خود در شش ماهه گذشته پرداخت.

در این مراسم، برخی از راهپیمایان پلاکاردهایی حاوی عکس محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین، و میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات ۸۸، را در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «مطالبه امت: محاکمه سران فتنه» و «سران فتنه ۸۸ اعدام باید گردند».

همچنین پلاکاردهایی در نقد سیاست‌های دولت حسن روحانی در زمینه توزیع سبد کالا و مذاکرات هسته‌ای به چشم می‌خورد که روی آن‌ها نوشته شده بود: «به جان خریده‌ها را به نان نمی‌فروشیم»، «ترکمنچای هسته‌ای ملغی باید گردد»، «سبد کالا باید به شرمن اهداء گردد»، «سازشگر بی‌ریشه، ایران کوفه نمی‌شه»، «ما بی‌سوادان که انرژی هسته‌ای را با خون به دست آوردیم در ازای کمی نان عوض نمی‌کنیم».

همچنین پلاکاردهایی در دست برخی دیگر از راهپیمایان دیده می‌شد که در اعتراض به تهدیدهای رهبران آمریکا مبنی بر روی میز بودن تمام گزینه‌ها در زمینه حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران بود. در این پلاکارد‌ها نوشته شده بود: «ما مشتاق گزینه‌های روی میز هستیم» و «ما برای نبرد بزرگ آماده‌ایم».

پرچم‌های آمریکا، بریتانیا و اسرائیل نیز در این مراسم به آتش کشیده شدند.