Mohammad-Rahimian

دلشکستگی را شنیده ایم و آن را نوعی افسردگی می دانیم و ارتباط بسیاری از افسردگی ها در ایجاد بیماری های جسمی اثبات شده است، اما آیا بیماری جسمی به نام دل شکستگی وجود دارد؟ آیا دل شکسته منجر به مرگ می شود؟

گرچه شاید طرح عنوان چنین بیماری جدید و عجیب به نظر برسد، اما مولوی در کتاب اول مثنوی داستانی دارد که پادشاهی دختری را به دربار آورد و با او ازدواج کرد اما آن زن بیمار شد و حکیمان از درمانش عاجز شدند تا حکیم عارفی به بالینش آمد و نبضش را گرفت و با شدت ضربان نبضش محل و منزل و نام عاشقش را پیدا کرد و از پادشاه خواست که آن زن را رها کند وآن زن درمان گردید. ابوعلی سینا نیز تنها با لمس نبض شاهزاده ی بیماری، به دلشکستگی او پی برد و او را درمان نمود.

شرح سندرم قلب شکسته گرچه در علوم قدیم شرقی آمده است اما به دلیل آنکه توسط دانشمندی ژاپنی در سال های اخیر مطرح شده است به نام او استرس یا کاردیومیوپاتیTakotsubo  نامیده می شود. فقط در سال ۲۰۱۰ سیصد مقاله ی علمی با کلید واژه ی سندرم قلب شکسته در مجلات معتبر علمی پزشکی دنیا منتشر شده است.

ایجاد این سندرم در زنان بیش از مردان بوده که در نتیجه ی یک رویداد عاطفی استرس زا، درد شدید در قفسه ی سینه حس می گردد. این استرس می تواند از مرگ یک دوست و یا حتی طلاق، فروپاشی و یا جدایی فیزیکی و خیانت و یا حتی می تواند بعد از یک شوک خوب مانند برنده شدن در قرعه کشی رخ دهد.

سندرم قلب شکسته ممکن است به عنوان یک حمله قلبی تشخیص داده شود، زیرا علائم و نتایج آزمایش مشابه هستند. در واقع، آزمایشات بالینی تغییرات چشمگیر در ریتم قلب و خون را نشان می دهد، اما برخلاف حمله قلبی، هیچ شواهدی از انسداد شریان قلبی در سندرم قلب شکسته وجود ندارد.

خبر بد اینکه  سندرم قلب شکسته حتی به طور کوتاه مدت می تواند منجر به نارسایی شدید عضله قلب شود و خبر خوب اینکه سندرم قلب شکسته معمولا قابل درمان است. اگر چه در مواردی می تواند کشنده باشد.

رایج ترین علامت و نشانه ی سندرم قلب شکسته، آنژین صدری (درد قفسه سینه) و تنگی نفس است که بسیاری بدون هیچ سابقه بیماری قلبی آن را تجربه کرده اند.

آریتمی (ضربان قلب نامنظم) و یا شوک کاردیوژنیک یا قلبی نیز ممکن است با سندرم قلب شکسته رخ دهد. شوک کاردیوژنیک حالتی است که در آن قلب به طور ناگهانی نمی تواند به اندازه کافی برای رفع نیازهای بدن خون پمپ کند، و می تواند کشنده باشد.

برخی از علائم و نشانه ها، سندرم قلب شکسته را از حمله قلبی متمایز می کند. در سندرم قلب شکسته، علائم به طور ناگهانی پس از استرس روحی یا جسمی شدید رخ می دهد. آزمایشات EKG و خون هیچ نشانه ای از آسیب قلبی و انسداد در عروق کرونری نشان نمی دهد گرچه ممکن است حرکات قلب غیر معمول به نظر برسند.

زمان بهبودی بیماری قلب شکسته سریع است و معمولا در عرض چند روز یا هفته حاصل می شود در مقایسه، زمان بهبودی یک حمله قلبی یک ماه است.

گرچه روند درمانی سندرم قلب شکسته مانند بیماری های قلبی است اما با رجوع به گنجینه ی ارزشمند پزشکی ایران درمی یابیم درمان آن محبت است. شاید شاخه گلی مانع از شکستن قلبی شود و یا مرهم دل شکسته ای باشد.

از محبت دردها صافی شود

وز محبت دردها شافی شود

از محبت سقم صحت می شود

وز محبت قهر رحمت می شود

شایان ذکر است با اخذ بیمه های مرتبط از جمله بیمه بیماری های سخت آرامش خاطر و امنیت را جهت خود و عزیزانمان فراهم آوریم. در هر سن و سال و با هر گونه توان مالی امکان گرفتن چنین بیمه ای را داریم، البته جهت واجد شرایط بودن و قیمت مناسب بهتر است به موقع اقدام کنیم.

اقتباس: با همکاری مشاور علمی، پزشکی شرکتInsufin  بیمه خانم دکتر واحدی (ایمونولوژیست)

*مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصین مربوطه نمی شود.

پرسش های خود را در زمینه  طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری  و بیمه های مختلف از طریق ایمیل news@insufin.com با ما در میان بگذارید .

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن    Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است. www.insufin.com

www.youtube.com/sherkatbimeh