vafa-1اگرچه هوای سرد تورنتو نمی گذارد تپش های دل زمین را حس کنیم و بوی عید به مشام مان بخورد، اما بازارهای نوروزی در سطح شهر، به زور هم که شده ما را وارد حال و هوای نوروز می کنند.

سبزه و گل، سیر، سنجد، سماق، اسفند، تخم مرغ های رنگ و نقاشی شده، شیرینی و آجیل و ماهی دودی دست به دست هم میدن تا حتی اگر شده در یک فضای سربسته ما بوی عید را احساس کنیم.

امسال هم چون هر سال، نزدیک سال نو، بازارهای نوروزی متعددی در سطح شهر تورنتو برپا شد. غرفه های این بازارها را صاحبان کسب و کار با کالاهای جوراجورشان پر کرده بودند. جمعیت زیادی مرتب سالن ها را پر و خالی می کرد و تنها صدایی که به گوش می رسید، موسیقی شاد ایرانی از بلندگوها و چانه زدن خریداران و فروشندگان به فارسی بود.

در میان  همه ی این بازارها، خیریه بهنام هم بازار خودش را برپا کرد و با تیمی از داوطلبان مخلص، هنرهای کار دست خودشان را از شیرینی و ترشیجات گرفته تا وسایل سفره هفت سین که به زیبایی نقاشی و تزئین شده بود، تا سبزه و گل های زیبا، برای فروش گذاشته بودند که سود آن به خیریه بهنام ایران برای کودکان با بیماری های خاص از جمله سرطان اختصاص می یابد.vafa-2

ما دوستداران وفا در تورنتو نیز میزی در این بازار داشتیم تا خریداران و بازدیدکنندگان را با پناهگاه حیوانات وفا در ایران آشنا کنیم.

روزهای جمعه و شنبه و یکشنبه، ۱۴ تا ۱۶ مارچ، سه روزی بود که ما داوطلبان وفا را خیلی خوشحال کرد. خیلی ها ما را نمی شناختند، از شنیدن وجود پناهگاهی برای سگ ها در هشتگرد کرج تعجب می کردند. آلبوم عکس سگ هامان را که می دیدند، محو چهره های زیبا و بانشاط سگ ها می شدند. برای آنها توضیح می دادیم که وفا اولین پناهگاه حیوانات در ایران است که در سال ۱۳۸۳ توسط خانم فاطمه معتمدی در هشتگرد کرج گشایش یافت. خانم معتمدی را که در کنار ما حضور داشت به آنها معرفی می کردیم و ادامه می دادیم: این پناهگاه ده سال است که فعالیت دارد و تنها تکیه اش بر کمک های داوطلبانه و مردمی ست. ما ۵۰۰ سگ بی پناه که ولگرد می نامندشان، در پناهگاه جا داده ایم، عقیم کرده ایم و غذا می دهیم و نگهداری می کنیم.

بعضی ها می پرسیدند، چرا این کار را می کنید؟ خوب، ما می گفتیم، هم حیوانات را دوست داریم بویژه سگ ها که بهترین دوست انسان هستند، و هم چند هدف را دنبال می کنیم:

 ۱ـ گسترش فرهنگ حیوان دوستی، افرادی که حیوان دوست اند، نسبت به انسان ها هم رفتار بهتری دارند و با وجود چنین افرادی، جامعه به سوی انسانی تر شدن می رود.

۲ـ عقیم کردن سگ های آواره و کنترل جمعیت آنها، به طوری که در کوچه و خیابان، شاهد سگ های ولگرد نباشیم. این سگ ها در بسیاری مواقع مورد اذیت و آزار بعضی افراد قرار می گیرند، با سنگ و ساچمه آنها را زخمی می کنند، بعضی از وجود آنها در محلاتشان ناراحتند و فکر می کنند بیماری منتقل می کنند و شهرداری ها هر چند وقت یک بار اقدام به کشتن سگ ها و گربه های ولگرد می کند که دیدن صحنه های کشتار این حیوانات بیگناه، از بدترین صحنه هایی ست که یک کودک و یا بزرگسال می تواند شاهدش باشد.

تا به حال فکر کردید چرا در همین تورنتو، سگ ولگرد در خیابان ها نمی بینید؟ برای اینکه اینها هم از یک زمانی شروع کردند به کنترل جمعیت سگ های آواره، و به همین خاطر شما کمتر ممکن است به صحنه ای بربخورید که سگی زیر کامیون رفته باشد یا دست و پایش با سنگ شکسته باشد.

بعضی ها می گفتند، این همه آدم نیازمند، چرا به حیوانات کمک می کنید؟

ما هم می گفتیم، این همه خیریه دارند به انسان ها کمک می کنند، اجازه دهید یک خیریه هم به حیوانات بپردازد، موجوداتی که هیچ پناهی ندارند و حتی زبان ندارند که از حق خودشان دفاع کنند.

به آنها می گفتیم، بسیاری از ما هر کدام با چند خیریه ی دیگر که به انسان ها کمک می کنند، همکاری داریم و کمک می کنیم. کمک به حیوانات به معنی ندیدن انسان ها نیست.

بعضی ها می گفتند، چگونه می شود کمک کرد؟ می گفتیم، هم می توانید به دوستداران وفا در تورنتو بپیوندید و هر گونه کمکی از دستتان برمی آید همراه گروه انجام دهید، یا می توانید به سایت وفا سر بزنید و پشتیبانی از یک سگ را بپذیرید و ماهانه مبلغی برایش بپردازید. این سگ ها همه نام دارند و وقتی اسپانسرشان شدید داوطلبان وفا در هشتگرد، برایتان مرتب از حال و روزش خواهند نوشت و عکس اش را برایتان می فرستند.

ما به مراجعان می گفتیم، از صفحه فیس بوک و سایت وفا دیدن کنند و ببینند که چطور تعدادی از سگ های ما توسط دوستداران حیوانات در این سوی آب ها، در آمریکا و کانادا، پذیرفته شدند و همراه مسافران داوطلب اینجا آمده اند. آنها هر کدام داستان خودشان را دارند و سرنوشت های خودشان. بعضی وقتها سرنوشتشان مثل سیندرلاست؛ زمانی که داخل جوی آبی با دست شکسته و دنده های بیرون زده از گرسنگی پیدایش کردند و به پناهگاه بردند، تا سفر به آمریکا و  پناه گرفتن در یک آغوش گرم و پر محبت.

خلاصه در این سه روز، در ازای کمک های مالی بازدیدکنندگان، از تی شرت هایی که نشانی از وفا بر خود داشت و تقویم های ایرانی مان به آنها هدیه دادیم و از همه مهمتر فقط چند صفحه ایمیل و تلفن دوستداران حیوانات را ثبت کردیم تا بلکه حلقه ی این دوستان در تورنتو، بزرگ و بزرگتر شود.

تیم دوستداران وفا در تورنتو که در این سه روز میز وفا را نمایندگی کردند، عبارت بودند از: فاطمه معتمدی، تورج آقایی، گیتی صفائی، سودابه مجیدی، فریماه شایگان، پانته آ رضوی، فرح طاهری.

می دانیم که سگ های وفا در پناهگاه هشتگرد حس کرده اند دارد نوروز می آید. آنها هفت سین نمی چینند، ولی وقتی نهم اسفند، روز درختکاری، جمعیت زیادی هر یک با یک نهال به محوطه پناهگاه آمدند تا درختی بنشانند که چند سال دیگر، سگی از هُرم گرما به سایه اش پناه برد، فهمیدند که به زودی، عیدی هایشان روانه ی پناهگاه خواهد شد. آنها هم در جشن سال نوی ما شریکند.

* دوستداران وفا، گروهی هستند در تورنتو متشکل از حامیان و داوطلبان “پناهگاه حیوانات وفا” که در ایران (هشتگرد ـ جاده قزوین)، نگهداری از سگ های بی سرپناه را برعهده دارد.

Facebook:

Vafa Animal Shelter

Friends of Vafa in Canada

www.cal.ir