Farhad-Farsadi-n

قطعا از ماه گذشته تا به حال شاهد تبلیغات فراوانی در خصوص بیمه اتومبیل در رسانه های عمومی بوده اید. دو موضوع در سر فصل همه این موارد خودنمایی می کنند: یکی تخفیف ۱۵ درصدی است که از طریق نمایندگان مجلس پیشنهاد شده بود و در سال قبل مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفت و بالاخره قرار شد به صورت پله ای عملی شود و برای امسال تخفیفی معادل حدود ۵ درصد محاسبه شود و سال بعد هم همین روال اعمال گردد.

مورد بعدی نصب یک دستگاه به اتومبیل است تا کلیه حرکات رانندگی و مسیرهای رانندگی و ساعات استفاده اتومبیل مورد بررسی قرار گیرد تا در نهایت معادل ۲۵ درصد تخفیف به کسانی که کمتر رانندگی می کنند و نوع رانندگی ایشان اصطلاحا تهاجمی نیست تعلق گیرد. شرکت های بیمه ای که در حال حاضر این دستگاه را (جعبه سیاه اتومبیل) به داوطلبان ارایه می کنند شرکت های دژاردن و بل ایر دایرکت (Desjardins & Bell Air Direct) هستند.

این طرح حدود ۵ سال است که در بعضی از ایالات آمریکا در حال بررسی و آزمایش است و اکثر حقوق دانان آنرا مغایر آزادی های فردی می دانند و با آن مخالفت کرده اند ولی بدون توجه به این مورد به نظر می رسد که طرح برای همه عملی نیست شاید برای رانندگان تازه کار و جوان که قصد دارند سابقه خود را بسازند مناسب باشد ولی برای اکثریت جامعه مقبول نیفتاده است. البته پیش داوری صحیح نیست و بایستی صبور بود و تاثیر آن را در کانادا دید.

 

راه هایی که می توان از تخفیفات بیمه بهره مند شد:     

۱- اکثر شرکت های بیمه به رانندگانی که پایان نامه آموزشکده رانندگی را دارند تخفیف مناسبی

 ارایه می کنند که در بعضی مواقع چشم گیر است و با گذراندن یک دوره یکماهه و پرداخت ۲۵۰ دلار قادر خواهید بود مشمول این تخفیف شوید.

۲-تخفیف بیمه برای چند وسیله نقلیه که یکجا بیمه می شوند و تخفیف بیمه برای خانه و اتومبیل با هم:  معمولا اگر این امکان را داشته باشید که خانه و اتومبیل های خود را در یک شرکت بیمه مستقر کنید مشمول این تخفیف که حدود ۲۰ درصد است خواهید شد.

۳-تخفیف وفاداری به یک شرکت بیمه: اگر سالیان متمادی از خدمات بروکر و شرکت بیمه واحدی بهره مند هستید بدانید که مشمول تخفیف ویژه ای خواهید شد.

۴-تخفیف دوران بازنشستگی: اگر به دوران پر افتخار بازنشستگی رسیده اید از تخفیف بیمه اتومبیل مناسبی می توانید استفاده کنید.

۵-تخفیف لاستیک زمستانی از مواردی است که شرکت بیمه به شما که رعایت ایمنی و امنیت را کرده اید ارایه می کند.

۶-تخفیف مسیر کوتاه روزانه و سالیانه از مواردی است که مشمول کسانی می شود که ریسک کمتری را به شرکت بیمه تحمیل میکنند پس حق بیمه کمتری هم می پردازند.

۷- تخفیف بیمه های گروهی: اگر عضو سندیکا یا انجمن حرفه ای هستید شاید مشمول تخفیف خاصی شوید حتما این مورد را با بروکر خود کنترل کنید.

۸- فارغ التحصیل شدن و دریافت اصطلاحا گواهینامه “جی” که دارای حداقل ۱۰ درصد تخفیف برای کسانی است که در ۵ سالی که از گواهینامه(آیین نامه) ایشان می گذرد توانسته باشند “جی” را دریافت نمایند.

با انتقال اطلاعات کامل به بروکر خود از کلیه مزایای بیمه اتومبیل و تخفیفات لازم بهره مند شوید هر اطلاع کوچکی هم ممکن است تخفیفی شامل حالتان کند.

 

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com