دکتر جواد نوربخش، پیر طریقت نعمت اللهی در اقامتگاه خود واقع در کشور انگلستان نزدیک آکسفورد درگذشت.

 

شماره ۱۱۹۹ ـ پنجشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۰۸


 


اخوان طریقت نعمت اللهی طی بیانیه ای که به شهروند ارسال داشته اند، خبر از درگذشت پیر طریقت خود، دکتر جواد نوربخش داده اند. متن بیانیه را در زیر

می خوانید:

 

استاد جواد نوربخش

دکتر جواد نوربخش، پیر طریقت نعمت اللهی در اقامتگاه خود واقع در کشور انگلستان نزدیک آکسفورد درگذشت.

دکتر جواد نوربخش در سن ۲۷ سالگی در دورانی که به عنوان پزشک و رئیس بهداری شهرستان بم به خدمت مردم محروم منطقه اشتغال داشت، براساس سنت تاریخی طریقت به عنوان جانشین منتخب مرحوم مونسعلیشاه ذوالریاستین و یا لقب طریقتی "نور علیشاه" زعامت صوفیان نعمت اللهی را به عهده گرفت. وی پس از مدتی به تهران منتقل شد و در خانقاه کوچک نعمت اللهی در جنوب شهر تهران در حاشیه میدان شاهپور اقامت گزید. قابل ذکر است که روانشاد دکتر نوربخش نواده شیخ کمال الدین نوربخش از مشایخ بزرگ طریقت نوربخشیه است که مقبره و خانقاه قدیمی او اکنون بخشی از خانقاه بازسازی شده نعمت اللهی در کرمان است.

زنده یاد دکتر نوربخش در زمینه علوم روانپزشکی تخصص داشت. او پس از اخذ دیپلم اسیستان اترانژه از دانشکده پزشکی دانشگاه سوربن پاریس در فرانسه، به عنوان استاد روان پزشکی دانشگاه تهران انتخاب شد و تا آخرین روز قبل از بازنشستگی، علاوه بر مدیریت گروه پزشکان، سمت ریاست بیمارستان روزبه و ریاست انجمن روان پزشکان ایران و عضو افتخاری انجمن روان پزشکان آمریکا را به عهده داشت.

آثار علمی به جای مانده از وی مشتمل بر تالیف، تحریر و ترجمه و مقالات و مجموعه جزوه های آموزشی که مورد استفاده محققان و استادان و دانشجویان قرار دارد بالغ بر ۳۷ مجلد می باشد.

شادروان دکتر جواد نوربخش علاوه بر خدمات اجتماعی و علمی با تلاشی خستگی ناپذیر و کوششی غیرقابل تصور در زمینه تصوف نیز خدمات شایانی انجام داده که بدون اغراق بعد از بنیانگذار طریقت نعمت اللهی "شاه نعمت الله ولی کرمانی" با خدمات هیچ یک از دیگر مشایخ و پیران طریقت قابل مقایسه نیست. تعلیمات والای زنده یاد دکتر نوربخش نه تنها باعث شد گروه کثیری از زنان و مردان آزاده و روشنفکر به طریقت نعمت اللهی جذب شوند، بلکه مهرورزی به کلیه انسان ها فارغ از رنگ و نژاد و قومیت و خدمات عاشقانه به خلق خدا را سرلوحه وظایف صوفیان قرار داد و آنها را از بیکاری و تسلیم قضا بودن منع نموده، همگان را به تحصیل علم و مطالعه و تحقیق و تتبع توصیه نمود.

زنده یاد دکتر نوربخش در طول حیات خود نیز دمی از تحقیق و پژوهش در زمینه عرفان ایرانی و تصوف اسلامی باز نماند. علاوه بر تالیفات و آثار متعددی که در خصوص شرح احوال بزرگان و پیران طریقت و اصول و آیین طریقت نعمت اللهی از وی به چاپ رسیده است، به منظور اشاعه و معرفی فرهنگ غنی مبتنی بر عشق و جوانمردی ایرانی، کنفرانس ها و سمینارهای مختلفی برگزار نمود که متن سخنرانی های شرکت کنندگان در آنها به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است. از جمله آثار منتشر شده وی دیوان نوربخش (چاپ سیزدهم)، مجموعه ۷ جلدی معارف صوفیه، مجموعه ۸ جلدی فرهنگ اصطلاحات عرفانی (فرهنگ نوربخش)، چهل کلام و سی پیام و آخرین آنها جوانمردی (چاپ ایران) و ابوالحسن خرقانی (چاپ لندن) می باشد.

بسیاری از آثار پیر طریقت نعمت اللهی به زبانهای زنده دنیا ترجمه شده و علاوه بر اینها به همت ایشان "فصلنامه صوفی" بیست سال بدون وقفه به زبانهای فارسی و انگلیسی و در چند سال اخیر به زبانهای فرانسه، اسپانیایی، آلمانی، ایتالیایی، هلندی و روسی انتشار یافته است.

تا سال ۱۳۵۷ خورشیدی حدود ۷۰ خانقاه توسط وی در اغلب شهرهای ایران احداث گردید که همه آنها به صورت قانونی و شرعی وقف صوفیان نعمت اللهی شده است. لکن در حال حاضر فقط تعدادی از خانقاه های وقفی مذکور دایر می باشد و مابقی مورد تصرف دولت کنونی است.

دکتر جواد نوربخش، با توجه به نیاز جامعه غربی و گرایش روزافزون جوانان به شناخت فرهنگ عرفانی و تزاید صوفیان نعمت اللهی، ابتدا در انگلستان و به توالی در شهرهای مختلف آمریکا و کانادا و در قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه و جدیداً در کشور مکزیک به تاسیس موقوفات خانقاه های نعمت اللهی اقدام نمود چنان که در حال حاضر سی و سه خانقاه های نعمت اللهی اقدام نمود چنان که در حال حاضر سی و سه خانقاه در خارج از ایران و دو درمانگاه خیریه (در افریقا) فعال و دایر می باشند. علاوه بر اقدامات فوق و در راستای خدمت به خلق خدا می توان از تاسیس اولین آمفی تئاتر در بیمارستان روزبه به منظور برگزاری کنفرانس های علمی، تاسیس درمانگاه روانی در شمال تهران، کمک رسانی به دو یتیم خانه در مکزیک، کمک رسانی به موسسات خیریه و درمانی در ایران یاد کرد.

اساس تشکیل خانقاه های نعمت اللهی، ترویج مکتب عشق و محبت و خدمت به خلق و تلاش برای معرفی و اشاعه زبان فارسی و فرهنگ و ادب و موسیقی سنتی ایران می باشد.

دکتر جواد نوربخش "نورعلیشاه کرمانی" روز ۱۹ آذر  سال ۱۳۰۵ خورشیدی در شهر کرمان ـ که صوفیان آن را پایتخت فقر می دانند و شاه نعمت الله ولی کرمانی بنیانگذار طریقت نعمت اللهی آن را دل عالم خوانده ـ ولادت یافت و روز جمعه ۱۷ مهرماه ۱۳۸۷ خورشیدی برابر با دهم اکتبر ۲۰۰۸ میلادی در سن ۸۲ سالگی در خانقاه روستایی اقامتگاه سالهای آخر عمرش، وفات یافت و در همان خانقاه که نزدیک شهر بمبری در منطقه آکسفورد در کشور انگلستان است، به خاک سپرده شد. روانش شاد و روحش آزاد باد.


 

براساس وصیت کتبی و رسمی زنده یاد دکتر جواد نوربخش"نورعلیشاه کرمانی" که براساس سنت طریقت نعمت اللهی سال ۱۳۶۹ خورشیدی در لندن تنظیم شده فرزند بزرگ او "آقای دکتر علیرضا نوربخش" که در رشته فلسفه از آمریکا دکترا دریافت داشته و در لندن به تحصیل حقوق پرداخته و اکنون در کشور انگلستان به کار وکالت اشتغال دارد، به عنوان جانشین  او و پیر طریقت نعمت اللهی با لقب طریقتی "رضا علی شاه" تعیین شده است.

از این شخصیت ایران دوست شهیر و همسرش بانو پروانه دانشور ۳ پسر و ۲ دختر که همگی دارای تحصیلات و مدارج علمی و تخصصی و شاغل می باشند به نام های علیرضا (دکتر فلسفه و وکیل دعاوی)، صفا (مدرس دانشگاه)، وفا (مهندس معماری)، رابعه (روانشناس)، و صفورا (مدرس دانشگاه) بازمانده است.

همچنین ۱۱ نوه که همگی در حال تحصیل یا دارای تحصیلات عالیه می باشند، از آن روانشاد به یادگار باقی است.