جنجال «لغو احداث دو نیروگاه» و «ایجاد کار» موضوع های اصلی مناظره

شهروند – علی شریفیان: غروب روز سه شنبه سوم جون تنها مناظره تلویزیونی رهبران احزاب اصلی انتاریو در حالی انجام شد که در بیرون از استودیوی محل انجام مناظره کاتلین وین، آندریا هوروات و تیم هوداک، گروهی از طرفداران هر سه حزب مشغول تظاهرات پر سروصدایی بودند. این مناظره از ساعت شش و نیم شروع و به مدت ۹۰ دقیقه تا ساعت هشت شب ادامه یافت.
پیش از برگزاری مناظره سی بی سی روی سایت خود دو پرسش را مطرح کرده بود. اول اینکه این مناظره برای کدامیک از رهبران احزاب لیبرال، محافظه کار و ان دی پی(موفقیت آنها در انتخابات) بیشتر اهمیت دارد.
۵۲ درصد پاسخ داده بودند برای کاتلین وین، ۲۸ در صد تیم هوداک و ۱۴ درصد هم گفته بودند این مناظره اهمیت بیشتری برای آندریا هوروات دارد. پرسش دیگر سی بی سی از بازدید کنندگان سایتش این بود که کدام حزب بیشترین کرسی های مجلس را به دست می آورد. در پاسخ به این سئوال ۵۸ درصد لیبرال ها، ۳۱ درصد محافظه کاران و ۱۱ درصد کاندیداهای ان دی پی را برندگان بیشترین کرسی های مجلس اعلام کرده بودند. با توجه به نظرسنجی های دیگر که تقریبا همه آنها نشان داده که لیبرال ها و محافظه کاران در میان مردم و در افکار عمومی با کمی اختلاف در نتایج نظرسنجی ها، از مقبولیت برابری برخوردارند، نتایج این نظرسنجی جالب توجه است.

debate-1
به هر رو استیو پیکن، هماهنگ کننده مناظره در گشایش آن اعلام کرد حدود یک هزار پرسش از طرف مردم به دست ما رسیده که کنسرسیوم تلویزیون های برگزار کننده این مناظره از میان آنها شش پرسش را انتخاب کرده که در این مناظره مطرح می کنیم.
شش پرسش عبارت بودند از تغییر محل دو نیروگاه انتاریو و ضرری که به اقتصاد انتاریو زده است. این کاری است که در زمان نخست وزیری دالتون مک گینتی اتفاق افتاد و آبروریزی و جنجال بزرگی برای لیبرال ها به وجود آورد. کاتلین وین از زمانی که به رهبری و نخست وزیری رسیده بارها درباره این تصمیم حزبش پوزش خواسته است. در مناظره اما این موضوع از موضوع های اصلی بحث و جدل و بویژه وسیله حمله تیم هوداک و آندریا هوروات به کاتلین وین قرار گرفت. از جمله هوداک به صورت پرسشی مستقیم چند بار از کاتلین وین پرسید: «شما در دولت بودید و این فرصت را داشتید. چرا به این تصمیم پاسخ مثبت دادید.» و هر بار نخست وزیر پاسخ و توضیح داد که من بارها گفته ام که این تصمیم نادرست بوده و پوزش خواسته ام. هوروات هم بجا و نابجا مکررا به همین موضوع به منظور فاسد خواندن لیبرال ها پرداخت.
پرسش دوم درباره انرژی و برق استان بود. رهبران طرح های خود را مطرح و برنامه ها و طرح های احزاب دیگر را مورد انتقاد قرار دادند. پرسش سوم موضوع طرح کلیدی ایجاد یک میلیون کار تیم هوداک بود. هم کاتلین وین و هوروات این طرح تیم هوداک را بی اساس و غیر عملی خوانده و بویژه به شدت هوداک را مورد انتقاد قرار دادند که شما چطور چنین برنامه ای را مطرح می کنید در حالی که از سوی دیگر قصد دارید یکصد هزار نفر از کارکنان بخش عمومی را اخراج کنید.
کاتلین وین در استدلال خود گفت «طرح شما از سوی هیچ اقتصاد دانی تائید نشده است.» این هم یکی از بحث های داغ مناظره بود و تیم هوداک نتوانست عملا طرح خود را به طور منطقی توجیه کند. این طرح از زمانی که مطرح شده برای گروه زیادی از مردم گیج کننده و متناقض بوده است. موضوع مهم دیگر رفع کسری بودجه انتاریو بود که هر یک از شرکت کنندگان در مناظره طرح و برنامه خود را عنوان و از طرح دو رهبر دیگر انتقاد کردند و سئوال دیگر درباره حل مشکلات حمل و نقل عمومی بود.
با توجه به برنامه اخراج یکصد هزار کارمند دولت از سوی هوداک آموزش و پرورش و امنیت شغلی آموزگاران ششمین پرسشی بود که به وسیله یک آموزگار مطرح شد. هوداک به این پرسش پاسخ مستقیمی نداد و کاتلین وین درباره طرح هایی که دولت وی تا کنون در این زمینه اجرا کرده، سخن گفت.
به طور کلی توضیحات، انتقادات و مسائلی که در این مناظره مطرح شد، پرسش و پاسخ های رهبران به یکدیگر و تقریبا هر آنچه که مطرح شد، همه تکراری بودند و بارها در چند هفته گذشته، در جریان مبارزات انتخاباتی، مطرح شده است. تیم هوداک و آندریا هوروات پیش از این در مناظره تلویزیونی شرکت داشته اند و با وجود اینکه این مناظره نخستین تجربه کاتلین وین بود، اما رهبر لیبرال ها که در میان دو رهبر دیگر ایستاده بود در تمام مدت ۹۰ دقیقه با تسلط در گفت وگوها شرکت کرد. هوروات در چند مورد آشکارا به طور غیر مستقیم، ظاهرا مودبانه و سیاستمدارانه کاتلین وین را متهم به فساد و وعده شکنی کرد و یا درباره موضوعات مشخصی تلاش کرد به نفع مواضع خود و ان دی پی اطلاعات غلط بدهد که کاتلین وین با توضیحات خود عملا نادرست و ناروا بودن اتهامات هوروات را گوشزد کرد.
به طور کلی آندریا هوروات سعی داشت نخست وزیر را به فساد متهم کند و این در حالی است که بسیاری از ناظران سیاسی نخست وزیر و رهبر حزب لیبرال را از هر نوع فسادی مبرا می دانند.
در همه حال این مناظره بنا بر آنچه مرسوم است و بعد از هر مناظره ای مطرح می شود، برنده محسوس و آشکاری نداشت، اما با این وجود باید دید چه اثراتی بر نتایج انتخابات خواهد گذاشت. این مناظره از چند شبکه و از جمله سی بی سی پخش شد.