شهروند – علی شریفیان: ساعت نه و سی و پنج دقیقه غروب، تنها کمی بیش از نیم ساعت از پایان رای گیری گذشته ، شبکه سی بی سی اعلام کرد حزب لیبرال با آرای مردم دولت آینده انتاریو را تشکیل خواهد داد اما هنوز معلوم نیست که این دولت اکثریت باشد یا اقلیت . بیست و پنج دقیقه بعد، راس ساعت ده شب اعلام شد کاتلین وین به پیروزی بزرگی رسیده است و لیبرال ها تحت رهبری وی به حکومت اکثریت رسیده اند. با این ترتیب درامای انتخابات چهل و یکمین مجلس انتاریو با نقطه اوج انتخاب اولین زن و اولین زن همجنس گرا به نخست وزیری انتاریو، بزرگترین، پرجمعیت ترین و مهمترین استان کانادا به پایان رسید.

دکتر مریدی به همراه خانواده اش در جشن پیروزی اش

دکتر مریدی به همراه خانواده اش در جشن پیروزی اش

در نتایج نهایی حزب لیبرال با ۵۹ کرسی از ۱۰۷ کرسی مجلس به قدرت حکومتی اکثریت قدرتمندی رسید. حزب محافظه کاران پیشرو به رهبری تیم هوداک ۲۷ کرسی و ان دی پی ۲۱ کرسی مجلس را به دست آورند. لیبرال ها ۲ . ۳۸ درصد، محافظه کاران ۲ .۳۱ درصد و ان دی پی ۱ .۲۴ درصد کل آرای مردم را به دست آوردند. حزب سبز ۹ .۴ درصد آرا را به دست آورد اما بازهم در فرستادن نماینده به کوئینز پارک ناکام ماند. در مجموع ۴ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۲۲۷ نفر از واجدان شرایط رای دادن در انتخابات روز پنجشنبه ۱۲ جون انتاریو شرکت کردند. این تعداد ۵ .۵۱ درصد کل واجدان شرایط رای دادن بودند. این تعداد در انتخابات ۲۰۱۱ ، انتخابات گذشته انتاریو ۴۸ درصد بوده است.
دکتر رضا مریدی با ۲۱ هزار و ۴۹ رای، ۵ /۴۸ درصد آرای حوزه ریچموند هیل توانست رقیب اصلی خود ویک گوپتا از حزب محافظه کار پیشرو را شکست دهد و برای سومین بار به نمایندگی مجلس برسد. ویک گوپتا ۱۵ هزار و ۴۸۲ رای، ۷ /۳۵ درصد آرا را به دست آورد. پیروزی دکتر مریدی را جمع کثیری از دوستدارانش دیشب در رستوران شیراز جشن گرفتند و بعد از اعلام نتایج دکتر مریدی به همراه همسرش و دخترش مرجان مریدی در میان استقبال پرشور هوادارانش به این جمع پیوست و چند دقیقه ای صحبت کرد.
دکتر مریدی گفت: پیام مردم انتاریو در انتخابات دست رد به سیاست های دست راستی حزب محافظه کار بود. از جمله این سیاست ها می توان برنامه ریزی برای اخراج صدهزار کارمند دولت (معلم، پرستار، پلیس و…) یعنی از هر ۶ کارمند یک نفر اخراج می شد، نام برد.
حزب محافظه کار همچنین برنامه داشت که تخفیف ۳۰درصدی شهریه ی دانشجویان را حذف کند. هوداک با برنامه های افراطی می خواست مالیات شرکت های بزرگ را پایین بیاورد. هوداک با شعار ایجاد یک میلیون شغل (که البته اشتباه محاسبه ای داشت چرا که هر شغل را ۸بار محاسبه کرده بود) می خواست سرپوشی بگذارد برای اخراج صدهزار کارمند دولت.
و البته آندریا هوروات رهبر ان دی پی بدون منطق واقعی و با نپذیرفتن بودجه ای که لیبرال ها ارائه داده بودند مردم انتاریو را در برابر ریسک قرار داد. ضمن این که این انتخابات که می شد از بروزش جلوگیری کرد حدود صدمیلیون دلار برای مردم انتاریو هزینه داشت و این ها تماما برمی گردد به نپذیرفتن بودجه ای که خانم وین ارائه داده بود..

Moridi

پیروزی دکتر رضا مریدی برای بار سوم خبر بسیار خوشایندی برای جامعه ایرانی کانادایی ست. شهروند این پیروزی را به دکتر مریدی، تیم انتخاباتی اش و نیز جامعه ایرانی کانادایی تبریک می گوید.
ناظران و مفسران سیاسی این موفقیت را پیروزی بزرگی توصیف کرده و می گویند کاتلین وی به اتکای شخصیت صمیمی و جذاب خود و تلاش فراوانش توانست با این پیروزی فصل تازه ای در تاریخ سیاسی انتاریو بگشاید. مردم در عمل به تغییر بزرگی رای دادند. تغییر حکومت لیبرال دالتون مک گینتی به حکومت حزب لیبرال به رهبری کاتلین وین که اکنون با این نتایج چشمگیر از زیر سایه حزب لیبرال مک گینتی در آمده و با رای مردم به خودش ماموریت گرداندن امور انتاریو را برای چهارسال آینده بر عهده گرفته است.
تیم هوداک در سخنرانی خود، همانطور که زمزمه شده بود و انتظارش می رفت اعلام کرد از رهبری حزب محافظه کار کناره گیری خواهد کرد. آندریا هوروات، رهبر ان دی پی نتایج این انتخابات را پیروزی برای حزب تحت رهبری اش خواند و این در حالی است که این سیاستمدار با یک اشتباه بزرگ، با رای ندادن به بودجه کاتلین وین سبب برگزاری این انتخابات شد و با توجه به این که لیبرال ها به دولت اکثریت رسیدند، دیگر نقش موازنه گر قدرت را در کوئینز پارک ندارد.
گروهی از اعضاء و مقامات ان دی پی از این اشتباه عمده رهبرشان ناخرسندند و به نظر می رسد که آینده سیاسی هوروات هم در ابهام قرار گرفته باشد. این انتخابات عملا نشان داد که مردم انتاریو حاضر نیستند به سیاست های راست گرایانه افراطی محافظه کاران میدان بدهند و ترجیح می دهند حزبی با سیاست های متعادل امور را در دست داشته باشد. این انتخابات و نتایج آن تاثیر بسیاری بر امور سیاسی و انتخابات ۲۰۱۵ فدرال خواهد داشت. در یک نگاه کلی بعد از پیروزی لیبرال ها در بریتیش کلمبیا و از آن مهمتر پیروزی قاطع لیبرال ها در کبک و حالا پیروزی این حزب در انتاریو به نظر می رسد حزب لیبرال فدرال به رهبری جاستین ترودو در مقابله با محافظه کاران فدرال برتری پیدا کرده است.

شهروند این پیروزی را به دکتر مریدی، تیم انتخاباتی اش و نیز جامعه ایرانی کانادایی تبریک می گوید