شهروند- یکی از مهمترین ویژگی هایی که هر فردی را به انتخاب کانادا برای محل زندگی اش ترغیب می کند و ساکنان آن را دلگرم همانا سیستم بیمه سراسری درمان در این کشور است. اما خوب است بدانیم که در کانادا نیز در این زمینه در حق بسیاری اجحاف می شود  و شاید استفاده کامل از مزایای این بیمه درمانی به کد پستی و محل زندگی افراد بستگی فراوان دارد.

پیتر پالیک( Peter Pawlik) 35 ساله با مشکل شنوایی مادرزادی متولد شده است و ساکن استان آلبرتا است. او به دلیل عدم شنوایی دچار مشکلات روانی عدیده شده است، اما دولت آلبرتا هزینه جراحی و بهبود شنوایی او را پرداخت نمی کند. او در نهایت مجبور شد برای انجام این جراحی راهی استرالیا شود و این مسافرت برایش حدود ۵۰,۰۰۰ دلار هزینه در بر داشت که خانواده اش مجبور به پرداخت آن هستند.

او می گوید که اگر در استان دیگری در کانادا زندگی می کرد برای تامین هزینه درمانش مشکلی نداشت و تمام و کمال توسط  بیمه درمانی کانادا پوشش داده می شد، واقعیتی که متخصصان در این زمینه در استان انتاریو بر آن صحه می گذارند. برخی این اتفاق را لاتاری کد پستی می نامند و می گویند در کانادا باید شانس این را داشته باشیم که کد پستی مان در هنگام بیماری به دادمان برسد.