Mohammad-Rahimian

بر اساس برخی اسناد سابقه آشنایی بشر با مواد مخدر را ۴۰۰۰ سال تخمین می زنند. پلین دانشمند رومی اولین کسی بود که شیره خشخاش را به نام اپیوم عرضه کرد. استفاده از کلمه تریاک Theriac به جای افیون یک اشتباه است، زیرا تریاک در انگلیسی و تریاق در فرانسه نام یک پادزهر است که از ۷۰ نوع گیاه تهیه شده است.
در روز ۲۶ جون سال ۱۹۸۷ کنفرانسی در رابطه با قاچاق و اعتیاد مواد مخدر در شهر وین تشکیل شد و سندی به ثبت رسید که بر پایه آن همه کشورهای شرکت کننده متعهد شدند تا اقداماتی بین المللی در خصوص مبارزه با مواد مخدر دنبال کنند و این روز به نام روز جهانی مواد مخدر نام گذاری شد.
اعتیاد این اختاپوس هراسناک، بلای خانمان سوزی است که جوامع بشری را گریبانگیر خود کرده است. این معضل می تواند نوآوری، پشتکار، خلاقیت، سازندگی….. را به نابودی کشاند و امروزه کمتر کشوری را می بینیم که گرفتار مواد مخدر نباشد. هر ساله مبالغ بسیار هنگفتی برای مبارزه با این گرفتاری هزینه می شود. شوربختانه هم اکنون مواد مخدر به تجارتی جهانی و سیاسی تبدیل شده است.
اغلب کسانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند اولین تجربه شان را تفریحی و تفننی بیان می کنند. مواد مخدر آنچنان آرام و بی صدا بر جسم و روان فرد مصرف کننده مستولی می شود که هیچ معتادی آغاز اعتیاد خود را به خاطر نمی آورد. در شرایط معمولی وقتی انسان از انجام دادن کاری لذت می برد از مغز موادی به نام دوپامین ترشح می شود که بر سایر مراکز حیاتی بدن اثر می گذارد و به فرد احساس لذت و پاداش می دهد در نتیجه شخص تلاش در تکرار آن دارد. یکی از آثار مواد مخدر فعال شدن همین سیستم است. مغز انسان دارای مقدار زیادی چربی است و از بین مواد مخدر هرویین به دلیل حل شدن سریع در چربی در مقایسه با سایر مواد مخدر و مشتقات آن در زمان کوتاهتری بر مغز اثر می گذارد.
اعتیاد به مواد مخدر نه تنها افراد معتاد، بلکه هر فرد از افراد جامعه را تهدید می کند و هیچ فاصله و فرقی، بین فقیر و غنی و باسواد و بیسواد و مسئول و غیرمسئول، نمی گذارد. از نظر سلامتی نیز به عضلات بدن آسیب می رساند؛ جگر را از کار می اندازد؛ سبب عفونت های خطرناکی همچون ایدز، هپاتیت، و کزاز می شود؛ بیماری هایی مانند تنگی نفس، برونشیت و سوء هاضمه را به وجود می آورد؛ باعث اختلالات قلبی و عروقی شده و سکته های قلبی و مغزی را تشدید می کند؛ موجب ناتوانی جنسی گردیده و به عقیمی و نازایی منجر می شود؛ وضعیت عادی خواب را مختل می کند و به رشته های اعصاب صدمه می زند؛ با آسیب رساندن به مغز و تخریب حافظه، کند ذهنی، بی عقلی، و سرگیجى و فراموشی را افزایش می دهد؛ میزان افسردگی را بالابرده و صدمات شدید و جبران ناپذیر روحی و روانی را بر فرد تحمیل می کند.
علاوه بر موارد فوق، استفاده از مواد مخدر، اعتبار فردی شخص معتاد را در جامعه به شدت خدشه دار می کند و فرصت و موقعیت شغلی وی را از بین می برد. اینکه هر یک از ما چقدر در مبارزه با مواد مخدر در اجتماع اطرافمان تاثیر داریم نکته ای است که می تواند از رشد قارچ گونه این مواد بکاهد.
باید بدانیم که احتمال ابتلای فرد معتاد به بیماری های فوق به مراتب بیشتر از افراد سالم می باشد. تمام کسانی که در چنین خانواده ای زندگی می کنند باید وضعیت مالی خود را در صورت عدم توانایی و بیماری شخص معتاد، بررسی کنند. بیمه های ناتوانی جسمی، بیماری های سخت، از کار افتادگی و عمر می توانند با توجه به موقعیت هر شخص در خانواده، بسیار موثر و حیاتی فرض شود. هرگز اخذ بیمه را به زمان دیگر موکول نکنید چرا که شاید سلامت امروز را فردا نداشته باشید. اجازه ندهید قرعه تلخ بیماری بدون پشتوانه مالی در دستتان باز شود، بیمه حافظ شما در زمان ناتوانی و بیماری است.

با همکاری مشاور علمی، پزشکی شرکت بیمهInsufin آقای دکتر پژمان حنیفی مقدم (ایمونولوژیست)

*مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصین مربوطه نمی شود.
پرسش های خود را در زمینه طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری و بیمه های مختلف از طریق ایمیل news@insufin.com با ما در میان بگذارید.

* محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ است .*