همیشه مد سازها نیستند که یک چیزی را مد می کنند، گاهی هم فقیر بیچاره ها یک چیزی یا یک کاری را مد می کنند که معمولن خوب از آب درنمی آید. مثل همین کاری که چند سالی است کارگران و کارمندها مد کرده اند و همه گیرشده.

به محض اینکه یک سال، دوسال حقوق شان عقب می افتد، روی یک پارچه می نویسند ما گرسنه ایم ومی آیند توی خیابان به شعار دادن… تازه ترین نمونه اش هم کاری بود که کارگران اعتصابی معدن بافق کردند.

این تیپ آدم ها توجه ندارند که سیری و گرسنگی، مثل بسیاری از حالت های انسان، خستگی، خوشحالی، خواب و بیداری، یک مسئله خصوصی است واین مسئله خصوصی را نباید عمومی اش کرد. مثلا بنده دیشب خواب راحتی نداشتم. این صحیح است که امروز روی یک پارچه بنویسم “من خوابم میاد”

workers-protestوبرم دم شهرداری شهرمون بست بنشینم؟!

اگه اینجوری باشه پس فردا یکی برمی داره روی پارچه می نویسه ما دیشب باقالی پلو خوردیم ودست می گیره میاد توی خیابون! یا یک میلیاردر تازه به دوران رسیده که تا پریروز اشکنه می خورد، روی یک پارچه می نویسه ما دیشب اسکیت! خوردیم با سوس قارچ وشروع می کنه به تظاهرات …

می دونم توی دلتون چی دارین می گین ونظرتون را تائید می کنم. این کارها کار آدم های فقیر بیچاره ایست که تحصیلات درست وحسابی و تربیت صحیح اجتماعی ندارند.

مگه اونهاdی که میلیارد میلیارد بردند و خوردند روی پارچه نوشتند که ما صد هزار میلیارد تومن اختلاس کردیم؟ نه، چون آدم های تحصیکرده و فهمیده ای بودند و عقل شان می رسید که این یک کار خصوصی است و به کسی مربوط نیست که آنها اختلاس کرده اند!

اتفاقن الان که یکی از مشکلات بزرگ جهان، سیر کردن شکم گرسنگان است، کاری که کارگران اعتصابی معدن بافق کرده اند،بسیار بدآموزی دارد.

تلویزیون را که نگاه می کنی، هزار هزار آدم گرسنه وفراری از سوریه وعراق وغزه و اوکرائین را می بینی که دربیابانها ول می گردند. وخدا پدر رهبرانی را بیامرزد که بi فکر خلوت کردن دنیا و کم کردن تعداد گرسنگان افتاده اند.

همین الان از تلویزیون شنیدم که ۲۶۰۰ نفر در زدوخوردهای بین روسیه واوکرائین کشته شده اند. خدا را شکر! جای بقیه کمی بازترشد.

در سوریه که۲۲۰هزار نان خور کم شده است وشهر خلوت خلوت …. دست پرزیدنت اسد درد نکند که رکورد داراست.

دربمباران های غزه با همت نتانیاهو نزدیک ۲هزار نفر ازجمعیت منطقه کم شد.بدیهی است که دوهزار نفر به نسبت جمعیتی که دنیا دارد چیز زیادی نیست ولی از هیچی بهتره. خدا پدرش را بیامرزد.

دیروز القاعده هم بعد از مدتها بی خبری، دوباره عرض اندام کرد و جانشین بن لادن اطلاع داد که می خواهد فعالیتش را برای کمک به کم شدن جمعیت دنیا از سربگیرد. داعش که دستش درد نکند، طی همین مدتی که پیدایش شده تا آنجا که توانسته کشته وسربریده …ولی خب، نباید انتظار داشت که یکروزه دنیا را خلوت کنند. مگر یک آدم درروز چند نفررا می تواند بکشد؟

طالبان و بوکو حرام هم در این امر خیر هرچه ازدستشان آمده کوتاهی نکرده اند، ولی مشکل اینجاست که مردم هم از رو نمی روند وچون کار دیگری ازدست شان برنمی آید،هی تولید می کنند.

مسئله نگران کننده این است که یکی دوماهی می شود که هیچ گروه خونریزجدید و تازه نفسی پیدا نشده ومردم دنیا ازخودشان می پرسند خدایا چی شده؟ چرا گروه تازه ای پیدا نشده؟ و چرا کسی نمی آید ما را بکشد که راحت بشیم؟

کاربه جایی رسیده که خیلی ها برای داعش که حالا اسمش دولت اسلامی است، نامه نوشته اند که اخوی شهر ما خیلی شلوغه ها!

ازدواج رنگی…

 

ایسنا از نهایی شدن طرح مقابله با ازدواج سفید خبر داد و از قول سیاوش شهریور، مدیر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران گفت جوانان ایرانی باید بدانند که این نوع ازدواج آرامش و سلامت را به همراه نمی آورد.

ازدواج سفید اصطلاحاً به ازدواجی گفته می شود که دختر و پسر یا زن و مرد بدون ازدواج رسمی با هم زیر یک سقف زندگی می کنند.

برخی از دانشمندان معتقدند چون بعد از ازدواج روزگار انسان سیاه می شود، به این نوع ازدواج ها که اجباری در ادامه آن نیست، ازدواج سفید می گویند!

این دانشمندان آمار بالای طلاق در ایران را دلیل سیاه شدن زندگی پس از ازدواج رسمی می دانند و دلیل می آورند که مگر همین هفته پیش وزیر دادگستری ایران خبر نداد که ۱۴ میلیون پرونده طلاق در مراکز قضایی ایران در جریان است؟

حالا دانشمندان دارند می گردند ببیند ازدواجی با رنگ و طعم دیگر پیدا می کنند که به جوانان ایران پیشنهاد کنند یا نه؟

 

اگر مردها هم چادر سرکنند…

chadoor 

آدم های ساده ای مثل من خیال می کنند چون کشورمان اسلامی است، خیلی عادی است که خانم ها چادر سرکنند و حتی تعجب می کنند که چرا آقایان را مجبور نمی کنند چادر سر کنند؟ بالاخره خانم ها هم از دیدن مردان زیبا به هوس می افتند یا نه؟

اما واقعیت قضیه آن طور نیست که آدم های بی خبر از همه جا مثل بنده تصور می کنند. پشت چادر سرکردن خانم ها یک امپراتوری و یک واردات سالانه صد میلیون دلاری خوابیده است.

به این آمار و این خبر نگاهی بیندازید تا سرنخ قضیه دستتان بیاید.

کشورهای امارات، چین، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و و و…برای چادری بودن زنان ایران شب و روز نقشه می کشند و تلاش می کنند.

و گزارش اقتصاد نیوز حاکی است که پشت پرده حجاب، یک بازار ۱۶ هزار میلیارد تومانی وجود دارد.

بنابراین اگر پیشنهاد بنده را به جای آن که شوخی بگیرند، جدی تلقی کنند و آقایان را نیز مجبور کنند که چادر سر کنند، این بازار ۱۶ هزار میلیارد تومانی می شود ۳۲ هزار میلیارد تومان. و تازه فحشا و فساد و این جور چیزها هم از بین می رود. در خیابان آدمهایی بسته بندی شده در چادر سیاه از کنار هم رد می شوند که معلوم نیست کدام یکی شان زن است و کدام یکی شان مرد و دیگر نیازی به کنترل و گشت های مختلف هم نداریم!

حالا این حرف ها به کنار. چرا باید چادرمشکی را از خارج وارد کرد؟ تولید چادر مشکی آن طوری که به عقل ناقص بنده می رسد تکنولوژی پیچیده ای ندارد و مثل ساختن هواپیما و کامپیوتر نیست. تازه اگر هم باشد، ما که الان پهباد ساخته ایم و روزی یک نوع موشک برتر تولید می کنیم، حریف تولید چادرمشکی نمی شویم؟

چرا، می شویم ولی آن وقت سود و حق و حسابی را که در واردات این پارچه از کشورهای دیگر است را چه کنیم؟

اینجاست که عقل بشر به کار می افتد که باید در راه تولیدات داخلی سنگ انداخت و پارچه خارجی وارد کرد که سود بیشتری دارد.

البته چادر خارجی فواید دیگری هم دارد. مثلا خانمی که چادر بافت ترکیه را سر می کند، می تواند در عالم خیال تصور کند که در آنتالیاست، چادرمشکی اش را پهن کرده لب دریا و با مایو روی آن دراز کشیده است و دارد کیف می کند!

در جستجوی اسکناس!

اینجا گوشه ای از شمال ایران است. چشم و چراغ مملکت برای بردن گردشگر! عکس های بیشتری هم هست تماشا کنید:

garbage 

حق دارند به خدا…باید هم در زباله ها دنبال اسکناس بگردند…در کشوری که برای اختلاس کنندگانش میلیارد پول خرد حساب می شود، مردم حق دارند تصور کنند که میلیاردرهایی که برای تفریح به ویلای شمال شان می روند به جای دستمال کاغذی دور دهانشان را با اسکناس تمیز می کنند …

خیلی از این جستجوگران به خودشان می گویند ضرری که نمی کنیم، شاید خانم ماتیکش را با یک اسکناس ۵۰ هزار تومانی پاک کرده باشد و آقا چربی دور دهانش را با چک پول. فوقش کثیف است و مچاله، می بریم صافش می کنیم و دستی به سرورویش می کشیم می شود نوی نو….!

عوضی دیده اید قربان!

محسن حیدری نماینده خوزستان در مجلس گفته است در پیشرفته ترین دانشگاه های آمریکا هم دانشجویان دختر و پسر را از هم تفکیک کرده اند. ظاهرن یکی دیگر از نمایندگان مجلس زیردندانی جواب داده است حضرت آقا اون قسمتی که شما دیدین تفکیک کرده اند، توالت هایشان بوده نه کلاس هایشان!

*میرزا تقی خان، طنزپرداز و سریال نویس پیشکسوت، با سابقه ۵۰ سال طنزنویسی در توفیق، کشکیات، کاریکاتور، کیهان و تلویزیون از همکاران افتخاری شهروند است. از این نویسنده کتاب “آدم های زیادی” به تازگی منتشر شده است.