رادیو فردا ـ یک عضو هیات اعزامی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران به اصفهان با اشاره به «تحقیقات» این هیات گفت که «بر اساس برداشت اولیه» عامل اسیدپاشی‌ها دراین شهر «تنها یک نفر» بوده است و وی به زودی و راحت دستگیر می‌شود.

عوض حیدرپور روز چهارشنبه ۱۴ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، گفت: «طبق تحقیقات به عمل آمده دو فرضیه درباره عامل حادثه اسیدپاشی مطرح شده، نخست اینکه این فرد یک بیمار روانی بوده و یا اینکه فرد اسیدپاش با هوشیاری و علم به جرم این اقدامات را انجام داده است».

سهیلا جورکش، دانشجوی 27 ساله ، از قربانیان اسیدپاشی اصفهان

سهیلا جورکش، دانشجوی ۲۷ ساله ، از قربانیان اسیدپاشی اصفهان

وی افزود: «بر اساس برداشت اولیه عامل بروز این حادثه تنها یک نفر بوده و ادعای سازمان‌یافته بودن این حوادث اشتباه است».

با وجود عدم بازداشت عامل یا عوامل اسیدپاشی در اصفهان، برخی مقامات جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته با قاطعیت فرضیه سازماندهی بودن اسیدپاشی‌های اصفهان را رد و تاکید کرده‌اند که این اقدامات توسط «یک نفر» انجام شده است.

محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس ایران، روز ۱۰ آبان گفته‌ بود: «بررسی‌ها نشان می‌دهد اسیدپاشی در اصفهان یک اقدام سازمان‌یافته تیمی نبوده و از سوی فردی که ضدیت و معاندت با نظام اسلامی و ارزش‌های اسلامی داشته، انجام گرفته‌ است».

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، نیز ۳۰ مهر گفته بود که اسیدپاشی‌های اصفهان توسط «یک نفر» انجام شده است و به «هیچ عنوان» سازمان یافته و گروهی «نبوده» است.

سخنان مقامات جمهوری اسلامی در حالی بیان شده است که ناصر جورکش، پدر سهیلا جورکش، از «قربانیان» اسیدپاشی‌های اصفهان، در گفت‌و‌گو با هفته‌نامه تماشاگران که سوم آبان منتشر شد، با اشاره به دو حادثه اسیدپاشی گفته است که اسیدپاشان دو موتور سوار بوده‌اند و یک پیکان سفیدرنگ نیز «به نوعی حالت مراقبت» از آنان را بر عهده داشته است.

عوض حیدرپور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «خوشبختانه سرنخ‌های بسیار خوبی از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به دست آمده و برداشت ما از این مدارک و شواهد این است که فرد خاطی به زودی و به راحتی دستگیر ‌شود».

حسین طلا، نماینده تهران در مجلس، نیز روز چهارشنبه تاکید کرد هیچ کدام از اسیدپاشی‌های اصفهان مربوط به «امر به معروف و نهی از منکر نبوده و به مسائل عشقی، کاری و شخصی افراد بر می‌گردد».

وی مرتبط دانستن اسیدپاشی‌های اصفهان با «امر به معروف و نهی از منکر» را «زمینه سازی برای انتخابات آینده مجلس» دانست.

در هفته‌های گذشته تعدادی از مسئولان ایران نسبت به نحوه انعکاس اخبار اسیدپاشی در رسانه‌های ایران و همچنین مرتبط دانستن این حوادث با «امر به معروف و نهی از منکر» انتقاد کرده‌اند.

احمدرضا رادان، رییس مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی، روز ۱۱ آبان گفته بود که «بزرگ‌نمایی بیش از حد» اسیدپاشی‌های اصفهان، بد‌تر از «قضیه» اسیدپاشی بوده و مورد «سوءاستفاده دشمنان» قرار گرفته ‌است.

صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران، نیز چهارم آبان ضمن انتقاد از مرتبط دانستن اسیدپاشی‌های اصفهان با «امر به معروف» گفته بود: «برای برخی از رسانه‌های داخلی متاسفم که این کار را انجام می‌دهند».

روز ۹ آبان هم برخی از ائمه جمعه در ایران، اسیدپاشی‌ها را «توطئه دشمن» برای تخریب طرح حمایت از «آمران به معروف و ناهیان از منکر» خوانده و خواستار مجازات عاملان اسیدپاشی‌ها و همچنین رسانه‌هایی شده بودند که اسیدپاشی‌ها را به طرح امر به معروف و نهی از منکر نسبت داده‌اند.