خبرگزاری هرانا ـ در حالی‌ که دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هفته گذشته از احتمال آزادی جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست «تا یک ماه دیگر» خبر داده بود، هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه، روز سه شنبه ۲۰ آبان گفت که پرونده این خبرنگار ایرانی، آمریکایی تکمیل نشده و برای تکمیل آن «حدود یک ماه» زمان نیاز است.

به گزارش هرانا به نقل از خبرگزاری فارس، آقای صادقی گفت که پرونده جیسون رضائیان هنوز کامل نشده است و افزود: «نمی‌شود حکم قطعی درباره وی داد و حدودا یک ماه زمان برای تحقیق و تکمیل پرونده‌اش نیاز است».

اظهارات متفاوت مقام‌های قضایی ایران درباره پرونده آقای رضائیان در حالی است که دولت آمریکا و سازمان‌های حقوق بشری از ایران خواسته‌اند این روزنامه‌نگار را آزاد کند.

رضاییان از سال ۲۰۱۲ به عنوان خبرنگار واشنگتن پست در تهران کار می‌کرده است.

خبرگزاری رویترز از قول برخی تحلیلگران سیاسی می‌نویسد اصولگرایان حکومت جمهوری اسلامی از جیسون رضاییان برای تضعیف موقعیت مذاکره کنندگان دولت حسن روحانی در گفت‌وگو‌های هسته‌ای استفاده می‌کنند.

جیسون رضاییان روز ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر) همراه با همسرش یگانه صالحی خبرنگار یک روزنامه چاپ امارات متحده عربی و دو نفر آمریکایی ایرانی تبار دیگر در تهران بازداشت شد. ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد.

جیسون رضاییان و همسرش یگانه صالحی

جیسون رضاییان و همسرش یگانه صالحی

خانم صالحی که پیش‌تر از ایالات متحده تقاضای شهروندی کرده و دو نفر دیگر آزاد شده‌اند.

بعضی از رسانه‌های وابسته به اصولگرایان، آقای رضاییان را به جاسوسی برای ایالات متحده متهم کرده‌اند. در همین حال گروهی در ایران به نام سازمان «بسیج حقوق‌دانان» در مردادماه با طرح این ادعا که «اسناد متعدد و معتبری از جاسوسی خبرنگاران بازداشتی واشنگتن ‌پست موجود است» خواستار اعدام آنان شده بود.

روابط دیپلماتیک بین تهران و واشنگتن به دنبال گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ و انقلاب اسلامی ایران قطع شده است.

به گزارش کمیته دفاع از خبرنگاران (سی پی جی)، علاوه بر جیسون رضاییان ۳۵ روزنامه نگار و خبرنگار دیگر در ایران زندانی هستند.

ایران ادعای غرب در باره سرکوب مخالفان از جمله دستگیری سیاستمداران میانه‌رو، وکلا، دانشجویان و خبرنگاران را رد می‌کند. حکومت ایران می‌گوید از انتقادات سازنده استقبال می‌کند و مبانی آزادی بیان را محترم می‌شمارد.