ava

چند سالی از افتتاح رادیو آوا می گذرد، این رادیو تنها به پخش موسیقی آوازی در سه سبک موسیقی دستگاهی ایرانی (موسیقی کلاسیک ایرانی)، موسیقی محلی و موسیقی پاپ می پردازد. این برنامه مانند تمام برنامه های پخش شده از صدا و سیما بدون اجازه ای از صاحب اثر و بدون پرداخت هزینه ای برای پخش آثار به صاحبان آن از طرف این سازمان، به انتشار آثار منتخب خود می پردازد. گویا رادیو آوا دلیل اکتفا کردن به ذکر نام خواننده هر اثر را کمبود وقت عنوان می کند (که البته این ادعا کاملا غیر منطقی است، چراکه می توان موسیقی های کمتری در روز پخش کرد ولی با معرفی کامل) در حالی که در انتها و ابتدای هر اثر یکبار نام خواننده ذکر می شود که همین اتفاق نشاندهنده قصد صدا و سیما در معرفی بیش از حد خوانندگان و پنهان نگاه داشتن نام دیگر عوامل تولید یک اثر مخصوصا آهنگساز است.

لازم به ذکر است، جمعیت بزرگی از خوانندگان موسیقی کلاسیک ایرانی، با این رویه به شدت مخالف اند و ادامه این روند را به فاصله افتادن میان عوامل اجرایی یک اثر موسیقایی با خواننده اثر می دانند.

بیانیه ای که پیش رو دارید در محیط فیس بوک منتشر شده و عضویت در این گروه، به منزله امضای این بیانیه است و طبیعی است که در جریان انتشار رسانه ای این بیانیه، نام اعضای این گروه با عنوان امضا کننده بیانیه منتشر خواهد شد.

بیانیه صاحبان آثار موسیقائی

در پی بارها و سالها که موسیقی دانان در رسانه های مختلف گفتند و نالیدند (۱) درخصوص لزوم رعایت قانون حقوق مولفین و مصنفین (کپی رایت) و البته به مصداق «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ی من/ آنچه البته به جائی نرسد فریاد است»، صدایشان تاثیری در عملکرد رسانه ها و به ویژه در سازمان صدا و سیما نداشته است، اخیراً شنیده می شود که رادیو آوا که در آغاز کار، خود را صرفاً به پخش موسیقی معطوف داشته بود، در لابلای پخشِ بدون مجوز موسیقی ها، علاوه بر خوانش جملات قصارِ بی ارتباط به آنچه شنیده می شود، گاهی به معرفی موسیقی ها نیز می پردازد و عجیب که در این معرفی ها صرفاً به معرفی خواننده ی اثر اکتفا می شود.

همه می دانیم که خواننده ی یک تصنیف، نه صاحب اثر که تنها یکی از عوامل اجرای یک اثر موسیقی است و ارزش حضور او با سایر نوازندگان برابری می کند البته اگر به اندازه ی نوازندگان آن اثر مهارت های لازم را داشته باشد!
توجه داشته باشیم که حذف نام آهنگساز به عنوان صاحب اثر تنها به پدیده ی ناهنجار “خواننده سالاری” دامن می زند.

لذا امضاءکنندگان این بیانیه خواستار رعایت حقوق مادی و معنوی آثار پخش شده از صدا و سیما و سایر رسانه هایی که به نوعی از این آثار بهره می برند و یا آنها را معرفی می کنند هستیم.

http://www.harmonytalk.com/id/12775