شهروند- علی شریفیان: غروب روز دوشنبه پنجم ژانویه در مسابقات قهرمانی هاکی جهان جوانان، تیم کانادا توانست با یک پیروزی حساس و نفس گیر، با نتیجه ۵ بر ۴ روسیه، تیم قدرتمند و حریف دیرین خود را در مقابل بیش از ۱۹ هزار نفر در استادیوم ایرکانادای تورنتو شکست دهد و به مدال طلا و مقام قهرمانی این دوره از مسابقات دست یابد.

جان توری (راست) شهردار تورنتو در کنار استفان هارپر نخست وزیر کانادا در جایگاه تماشاگران مسابقه

جان توری (راست) شهردار تورنتو در کنار استفان هارپر نخست وزیر کانادا در جایگاه تماشاگران مسابقه

تیم کانادا در مرحله مقدماتی گروهی توانست با غلبه بر هر چهار تیم هم گروه خود با ۲۱ گل زده و تنها ۴ گل خورده به یک چهارم نهایی برسد. در یک چهارم نهایی بر تیم اسلواکی با نتیجه ۵ بر۱ غلبه کرد و در نهایت در مسابقه نهایی مقابل روسیه قرار گرفت. تیم کانادا در سه دقیقه اول پریود اول دو گل وارد دروازه روس ها کرد و در همان ابتدای بازی با اقتدار روس ها را در چنگال گرفتند. در پریودهای دوم و سوم کانادا در مجموع تعداد گل های خود را با حملات بسیار حساب شده و تاکتیکی به ۵ رساند در حالی که روس ها توانسته بودند تنها یکی از گل ها را جبران کنند. درست زمانی که همه پیروزی جوانان کانادا را قطعی می دیدند، روس ها با حملات پی در پی خود در پریود سوم فاصله شان را با تیم میزبان کم کردند و نتیجه بازی در دقایقی مانده به پایان مسابقه به ۵ بر ۴ رسید. اگر روس ها در چند مورد با بدشانسی روبرو نمی شدند و اگر دروازه بان و خط دفاع کانادا با چنگ و دندان حملات روس را

جلد شهروند 1524

جلد شهروند ۱۵۲۴

یکی پس از دیگری دفع نکرده بودند، روس ها دست کم می توانستند مسابقه را به وقت اضافی بکشانند، اما دفاع جانانه کانادا و به پایان رسیدن پریود سوم کانادا را به پیروزی ارزشمندی رساند.

تیم ملی جوانان هاکی کانادا توانست با این پیروزی حساس بعد از شش سال دوباره به قهرمانی جهان برسد. تیم روسیه مدال نقره را به دست آورد و در بازی رده بندی اسلواکی توانست سوئد را ۴ بر ۲ شکست دهد و به مدال برنز مسابقات دست یابد.

شگفتی این دوره از مسابقات شکست آمریکا در یک چهارم نهایی در مقابل سوئد و دور ماندن از سکوی افتخار بود. در کل تیم کانادا با ۳۱ گل زده و تنها ۹ گل خورده و غلبه بر تمام رقبای خود با کارنامه درخشانی به قهرمانی جهان رسید.

استفان هارپر، نخست وزیر دولت فدرال یکی از تماشاگران مسابقه نهایی کانادا در مصاف با روسیه بود. حضور هارپر از چشم ها دور نماند و تماشای رویارویی کانادا و روسیه با این ترتیب با تعابیر سیاسی و با توجه به کشمکش های کانادا و روسیه و اختلافاتشان بر سر اوکراین، بیش از یک رقابت ورزشی توصیف شد.