رادیو زمانه ـ جشنواره فیلم برلین ۸ فیلم دیگر را در بخش بین‌الملل خود پذیرفت: «تاکسی» تازه‌ترین ساخته جعفر پناهی و «ملکه صحرا» ساخته ورنر هرتسوگ برای نخستین بار در جهان در بخش بین‌الملل شصت و پنجمین جشنواره فیلم برلین به نمایش درمی‌آیند.

جعفر پناهی که در سال ۲۰۱۰ به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی و فیلمنامه‌نویسی محکوم شده بود، با فیلم «تاکسی» در جشنواره فیلم برلین حضور دارد.

گفته می‌شود که فیلم «تاکسی» از روی فیلمنامه «گل» ساخته شده است. فیلم‌نامه «گل» نوشته جعفر پناهی فاند سینمایی جشنواره آسیا پاسیفیک را به دست آورده بود. «گل» داستان پدری را در یک مقطع بحرانی روایت می‌کند که می‌بایست پسرش را که فلج شده به قتل برساند با این امید که آرامش به خانواده او بازگردد.

پیش از این فیلم «پرده» از جعفر پناهی خرس نقره‌ای بهترین فیلم‌نامه شصت و سومین جشنواره فیلم برلین را به دست آورده بود. پناهی درباره فیلم «پرده» نوشته بود: «خیال و افسردگی در بستر داستان جاری است.»

herzog_panahi-Hپناهی در سال ۲۰۰۶ با فیلم «آفساید» جایزه بزرگ داوران جشنواره فیلم برلین را به دست آورد.

«ملکه صحرا» به کارگردانی ورنر هرتسوگ، کارگردان سرشناس آلمانی یکی دیگر از فیلم‌های بخش بین‌الملل جشنواره فیلم برلین است. نیکول کیدمن، جیمز فرانکو، دامین لوییس و رابرت پاتینسن در تازه‌ترین ساخته هرتسوگ بازی می‌کنند. این فیلم برای نخستین بار در جهان در برلیناله روی پرده می‌رود.

«ملکه صحرا» داستان زندگی گرترود بل، کاوشگر، نویسنده، باستان‌شناس و مشاور سیاسی است که در جنگ جهانی اول با اداره اطلاعات بریتانیا کار می‌کرد. نقش بل را نیکل کیدمن بازی کرده است. این زن بریتانیایی به خاطر تأثیری که در خاورمیانه گذاشت و به ویژه نقش‌ او در تأسیس کشورهای نوبنیاد مانند عراق و اردن به نسخه زنانه لورنس عربستان شهرت دارد. او یکی از دوستان صمیمی لورنس هم بود. در پرتو تحولات اخیر خاورمیانه و ظهور گروه دولت اسلامی (داعش) نمایش این فیلم در برلیناله اهمیتی دو چندان دارد.

از بیل کاندون (کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی) فیلم «آقای هلمز» (محصول بریتانیا) در بخش خارج از مسابقه برلیناله به نمایش درمی‌آید. کاندون پیش از این فیلم‌های «خدایان و هیولا‌ها»، «کینزی»، «ماجرای دنباله‌دار گرگ و میش: سپیده‌دم ـ قسمت ۱ و ۲» و «رکن پنجم» را ساخته است.

«با گلوله رفته»

«تن» به کارگردانی مالگوژاتا شوموفسکا از لهستان، «پدر بزرگ، پدر کوچک و داستان‌های دیگر» ساخته دی فان دانگ تولید مشترک ویتنام، فرانسه، آلمان و هلند، «خاطرات یک مستخدمه» به کارگردانی بنوا ژاکو تولید مشترک فرانسه و بلژیک با بازی لیا سیدو، فیلم آلمانی «ویکتوریا» ساخته سباستین شیپر و «با گلوله رفته» به کارگردانی ون جیانگ تولید مشترک چین، آمریکا و هنگ کنگ دیگر فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم برلین‌اند. از بین این فیلم‌ها، «با گلوله رفته» برای اولین بار در جشنواره فیلم برلین روی پرده می‌‌رود.

جشنواره فیلم برلین ۵ فوریه با نمایش فیلم «هیچکس شب را نمی‌خواهد» (Nobody Wants the Night) به کارگردانی ایزابل کوشِت افتتاح می‌شود و تا ۲۵ فوریه نیز ادامه دارد.

در شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم برلین رقابت اصلی بین فیلم‌هایی از سینمای آمریکا، بریتانیا و آلمان است. دارن آرونوفسکی، فیلمساز آمریکایی، ریاست هیأت داوران این دوره برلیناله را به عهده دارد. فیلم‌هایی از ترانس مالیک، آندراس درسن، پتر گرین‌اوی و اندرو‌ های در بخش رقابتی برلیناله شرکت دارند. فهرست کامل فیلم‌های این بخش ۲۷ ژانویه اعلام می‌شود.