شهروند- علی شریفیان: روز جمعه ۱۴ فوریه، روز عشق، عاشقی و عشاق پلیس آر سی ام پی، آژانس مرزداری کانادا، چند مامور امنیتی از آمریکا و همینطور شماری از دیگر ماموران امنیتی کانادا طی عملیاتی کم نظیر موفق شده اند، در این استان ساحلی حاشیه اقیانوس آتلانتیک توطئه ای را که هر لحظه امکان اجرای آن می رفت، کشف و خنثی کنند. در صورت آنچه توطئه گران طرح ریخته بودند در اجرای این توطئه قرار بود، ظاهرا مردمی که در یک مال بزرگ شهر مشغول خرید بودند، قتل عام شوند.

murder-plotپیتر مک کی، وزیر دادگستری دولت فدرال گفته است (نقل به مفهوم) اگر این توطئه عملی می شد کانادا با فاجعه قتل و آدمکشی روبرو می شد که در این کشور سابقه نداشته است.

در اولین گام ها آر سی ام پی نوجوان ۱۷ ساله ای را دستگیر می کند. این نوجوان اهل کول هاربور نوااسکوشیا اطلاعات زیادی در اختیار پلیس گذشته است. این نوجوان پس از بازجویی ها آزاد شده است. سپس پلیس در جاده ی هالیفکس به تعقیب یک جوان ۲۰ ساله می پردازد. او را در خانه ای مرده پیدا می کند. پلیس در همین خانه سه قبضه تفنگ دولول پیشرفته کنار جسد مرد جوان می یابد. سونارات زن حدود ۲۱ ساله، یکی دیگر از اعضای برنامه ریز این فاجعه که در آمریکا زندگی می کرده، ساعت دو پس از نیمه شب در فرودگاه بین المللی هالیفکس دستگیر شده است. همراه با او راندل استیون استیفرد ۱۹ساله که به استقبال سونارات رفته، هم دستگیر شده است. سونارات با دیگر اعضای تیم از طریق ای میل و رسانه های اجتماعی در ارتباط بوده است. همه اعضای تیم امنیتی وقتی در می یابند اوضاع در دست کنترل است، آرامش خاطر پیدا می کنند و روز شنبه خبر را اما نه با همه جزییات منتشر می کنند.

این یک بمب خبری بود و مردم زیادی را در کانادا و آمریکا و جهان بهت زده کرد. بنا به گفته های پیتر مک کی هنوز معلوم نیست انگیزه طراحان فاجعه چه بوده است. جزئیات دقیق طرح هم به روشنی توضیح داده نشد و پیر مک کی مرتبا تکرار کرد با روشن شدن جزئیات بیشتر و تایید آنها، اطلاعات در اختیار مردم گذاشته می شود.