Farhad-Farsadi-n

بیمه برای همه کالای نامریی نیست، بلکه آن دسته از بیمه گذاران که خسارت گرفته اند اثرات آن را ملموس حس کرده اند، البته در اغلب موارد نارضایتی هم وجود دارد که در همه مواقع تقصیر شرکت بیمه نیست و شاید ما هم خودمان مسئول هستیم. اجازه می خواهد نظر شما خوانندگان محترم را به نکات مهمی در این زمینه جلب نماید.

۱ ـ اموال و ساختمان به چه رقمی بیمه شده است: مهمترین اصلی که در زمان محاسبه خسارت مورد بررسی قرار می گیرد مبلغ واقعی اموال بیمه شده است. به عبارت دیگر شرکت بیمه برای تامین صددرصد خسارت توقع دارد که بیمه گذاران هم در زمان خرید بیمه مبلغ صددرصد را بیمه کنند و اگر برای مثال خریدار بیمه ای ۵۰ درصد اموال و ساختمان خود را بیمه کرد در زمان خسارت هم شرکت بیمه فقط ۵۰ درصد خسارت را پرداخت می کند و حداکثر تعهد خود را آن میزان می داند. اگر ساختمان منزل مسکونی یک میلیون دلار ارزش بازسازی دارد و ۵۰۰ هزار دلار بیمه شود در صورت تلف و خسارت کلی شرکت بیمه همان ۵۰۰ هزار دلار را تامین می کند و اگر مثلا خسارت فقط ۱۰۰ هزار دلار شد آن ۵۰ درصد را اینجا اعمال نموده و خسارت را ۵۰ هزار دلار می پردازد.

۲-مبنای ارزش بازسازی و جایگزینی در بیمه نامه ها چیست: در همه بیمه نامه ها این دو واژه را می بینید و بسیار مهم هستند و در زمان خسارت تعبیر می شوند. اگر ساختمان منزل مسکونی بر این اساس بیمه شود به این معنی است که استهلاک در آن تاثیر ندارد و خسارت بنای ۲۵ ساله به قیمت نو پرداخت می شود، البته در زمان بازسازی بایستی همان مصالح و همان نقشه و همان کاربری استفاده شود. موارد فوق به این صورت تعبیر می شود که ساختمان جایگزین بایستی با همان مصالح آجر و همان نقشه ۴ خواب و در همان محل و مسکونی بنا شود، در غیراین صورت اگر بیمه گذار بخواهد ساختمان جدید را با مثلا سیمان و ۶ خوابه و به جای گاراژ ۳ مغازه تجاری بنا کند دراین صورت شرکت بیمه خسارت را نقدا و پس از کسر استهلاک پرداخت می کند.

۳-شرکت بیمه در خصوص تعمیر یا تعویض و پرداخت مبلغ دلاری خسارت حق انتخاب دارد و بعد از تحقق خسارت بنا به نظر کارشناس بررسی کننده خسارت هر روشی را که صلاح بداند انتخاب خواهد کرد.

۴-بعد از تحقق خسارت اولین کار گزارش به بروکر و شرکت بیمه است در اولین دقایق خسارت سعی کنید ضمن آرامش و امنیت خود از صحنه عکس و فیلم تهیه نمایید. بعد از خاتمه عملیات اطفاء حریق نیز مجدد از صحنه عکس و فیلم بگیرید و تا آنجا که ممکن است با مسئول بررسی کننده خسارت همکاری کنید و لیستی از موارد سالم و معدوم تهیه کنید.

۵- هزینه اقامت در هتل یا اجاره محلی برای زمانی که منزل مسکونی در تعمیر یا تجدید بنا است تحت پوشش بیمه می باشد.

*تعمیر-تعویض یا پرداخت خسارت Repair, Replace and Reimburse

*مبنای بازسازی و جایگزینیReplacement Cost

* مبلغ درست و واقعی بیمه (مشارکت در خسارت)Co-Insurance Clause

*کارشناس بررسی و تعیین کننده خسارت Loss Adjuster

——————–

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com