شهروند ـ جان توری، شهردار بزرگشهر تورنتو، طی بیانیه ای روز ۲۰ مارچ را در شهر تورنتو “روز نوروز” یا Nowruz Day نامگذاری کرد.

این نام گذاری در پی نامه ی مورخ ۹ مارچ ۲۰۱۵، دیوید موسوی، وکیل ایرانی تبار و کاندیدای شورای شهر تورنتو در انتخابات سال گذشته به شهردار تورنتو صورت گرفته است.

دیوید موسوی در این نامه که رونوشت آن را برای دکتر رضا مریدی، نماینده ایرانی تبار مجلس انتاریو و وزیر پژوهش و نوآوری و وزیر آموزش عالی انتاریو، فرستاده است، ضمن تبریک مجدد به شهردار تورنتو، اطلاعاتی درخصوص نوروز به جان توری داده ، و از جمله آورده است:

من باور دارم که صدها هزار نفر از ساکنان تورنتو با پیشینه های اتنیکی از ایران، جمهوری آذربایجان، قفقاز شمالی، کردهای ساکن شرق ترکیه، شمال عراق و سوریه، افغانستان تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و هند سنت هزاران ساله نوروز را هر ساله جشن می گیرند

جان توری شهردار تورنتو (راست) به پیشنهاد دیوید موسوی (چپ) بیستم مارچ را روز نوروز نام گذاری کرد

جان توری شهردار تورنتو (راست) به پیشنهاد دیوید موسوی (چپ) بیستم مارچ را روز نوروز نام گذاری کرد

.

در ادامه ی نامه ی دیوید موسوی به شناخته شدن نوروز توسط کانادا و انتاریو و در سطح جهان اشاره شده و آمده است:

در سال ۲۰۰۸، مجلس انتاریو و در سال ۲۰۰۹ پارلمان کانادا با لایحه ای که از سوی نماینده مجلس انتاریو، رضا مریدی و همچنین لایحه C-342 به پارلمان کانادا ارائه شد، نوروز به رسمیت شناخته شد.

در سال ۲۰۰۹، نوروز از سوی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی انسانی شناخته شد و در سال ۲۰۱۰ مجمع عمومی سازمان ملل روز جهانی نوروز را به رسمیت شناخت.

دیوید موسوی در پایان نامه اش با اشاره به تنوع فرهنگی و جمعیت پرشماری که نوروز را در تورنتو جشن می گیرند، پذیرش این روز را نقطه ی قوتی برای ارزش های تورنتویی خواند که شعارش “تنوع قدرت ما است” می باشد.

جان توری، شهردار تورنتو، پس از دریافت این نامه طی بیانیه ای ۲۰ مارچ را روز نوروز نام گذاری کرد.

Nowruz-Day

در این بیانیه آمده است:

در حالی که مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۱۰ روز جهانی نوروز را به عنوان روز صلح و همبستگی شناخته است، این روز تأکیدی است بر تعهد به درک بین فرهنگی، احترام متقابل و تنوع فرهنگی ما.

در اولین روز بهار، مردم در تورنتو و در سراسر جهان برای جشن نوروز ، گرد هم می آیند؛ جشن باستانی ایرانی، که هزاران سال است “روز نو” و یا “سال نو” را به ارمغان می آورد.

نوروز نماد زندگی در هماهنگی با طبیعت و آگاهی از پیوند جدایی ناپذیر بین سازندگی و چرخه ی طبیعی بازآفرینی ست.

تورنتو یکی از بزرگترین شهرهای چند فرهنگی در جهان است و ما به مردمی که تورنتو را خانه ی خودشان ساخته اند، افتخار می کنیم. از طریق مهارت، دانش و تجربه ی آنها، شهر ما رشد کرده و تبدیل به یک کلان شهر پر رونق و هیجان انگیز و موجب افتخار بیشتر برای ما شده.

در این بیانیه با اشاره به اینکه “بیشترین افرادی که نوروز را جشن می گیرند، ساکنان شهر تورنتو هستند”، آمده است:

«بنابراین، حالا، من، شهردار، جان توری، از سوی شورای شهر تورنتو، ۲۰ مارچ ۲۰۱۵ را به عنوان “روز نوروز” Nowruz Day در شهر تورنتو اعلام می کنم.»