مروری بر تعالیم بهایی

عید گل، عید آزادی و برابری

 

دوستان گرامی روز سه‌شنبه اول اردیبهشت ماه مطابق ۲۱ اپریل عید رضوان بزرگترین عید بهائیان جهان است و در سراسر دنیا بهائیان این روز فرخنده را جشن گرفته، به شادمانی و شکرگزاری می‌گذرانند.

در چنین روزی حضرت بهاءالله مؤسس آئین بهایی رسالت روحانی خود را اعلام و علناً آئین بهایی را به عنوان آئین جدید به جهانیان معرفی نمودند.

عید گل در حقیقت ۱۲ روز طول می‌کشد که از اول اردیبهشت آغاز می‌شود.

۱۷۲ سال قبل یعنی در سال ۱۸۶۳ میلادی (۱۲۴۲ شمسی) دو دولت ایران و عثمانی دستور تبعید حضرت بهاءالله را از بغداد به استانبول صادر نمودند.

حضرت بهاءالله و یارانشان پیش از حرکت به سمت استانبول به مدت ۱۲ روز در خارج از بغداد در باغی به نام نجیبیه (رضوان) جمع گشتند.

در اولین روز از این ۱۲ روز حضرت بهاءالله به گونه‌ای علنی سرآغاز آئین بهایی و پیام روحانی نوین خود را به همراهان خویش اعلان نمودند چرا که عید گل، عید آزادی و برابری همه مردم جهان است.

حضرت بهاءالله در اولین روز عید گل مقام خود را به عنوان پیامبری جهانی اعلان فرمودند. در آن روز ایشان آئین جدید خود را به عنوان دعوتی که از ۳ اصل کلی تشکیل می‌شود معرفی نمودند.

این ۳ اصل عبارتند از:

  • در این روز نه تنها دعوتی کلی به فرهنگ صلح و وداد و دوستی است بلکه به علاوه و مخصوصاً نفی فرهنگ خشونت مذهبی می‌باشد. از نظر حضرت بهاءالله آزادی وجدان و عقیده و مذهب اولین شرط حرکت به سوی پیشرفت و تکامل جامعه بشری می‌باشد.
  • دوماً در آن روز تأکیدی بر اصل زمانبندی است و این که هیچ آئینی آخرین آئین نیست و آئین بهایی نیز پس از هزار سال توسط پیامبری نوین تجدید خواهد شد.
  • بیان سوم بزرگترین اصل فلسفی جهان بینی بهایی است که این اصل در آثار بهایی تکرار و تأکید شده است. در آن آثار حضرت بهاءالله بیان می‌کنند که چون خدواند بر همه اشیاء و همه انسان‌ها به همه صفات خود تجلی فرموده در نتیجه با آغاز عید رضوان همه کس در تولد ذاتاً مقدس و دارای حقوق برابر هستند. به این جهت است که حضرت بهاءالله به استناد همین اصل نه تنها از برای حقوق همه انسان‌ها سخن می‌گوید بلکه بعلاوه تأکید می‌نماید که دیگر هیچ انسانی و هیچ قوم و مذهبی نمی‌تواند نجس تلقی شود، برعکس با این تجلی همگان در دریای پاکی غوطه‌ور شدند به این دلیل است که حضرت بهاءالله نه تنها اصل شبه نژاد پرستانه نجاست و اجتناب (از دیگران) را نسخ می‌نمایند بلکه از حکم برابری فراتر رفته همگان را به فرهنگ معاشرت و وداد و الفت با همه اقوام و مذاهب دعوت می‌نمایند. همین اصل است که این آئین خود را به شکل تحریم برده‌داری، برابری حقوق زنان و مردان، عدالت اقتصادی و نفی همه نوع تبعیض نمایان می‌نماید.

بدین سبب است که صرف‌نظر از باور مذهبی عید گل در واقع عید تولد فرهنگ برابری و آزادی و حقوق بشر در جهان است.

این عید به گونه‌ای گسترده و فراگیر توسط پیامبری ایرانی به ایران و جهان اعلام می‌گردد به امید آن که ایران عزیزمان شاهد نهادینه شدن آزادی و برابری و وداد در همه لایحه‌های زندگی فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و سیاسی شود.

خوانندگان عزیز، در صورتیکه مایل به دریافت نسخه ای از مقاله فوق از طریق ایمیل هستید و یا راجع به تعالیم بهائی سؤالی دارید لطفا با ما تماس بگیرید: پیامگیر :     ۷۴۰۰-۸۸۲-۹۰۵         ،   ایمیل: anyquestionsplease@gmail.com

وب سایت برای برخی از کتابهای فارسی بهائی :      www.reference.bahai.org/fa