شهروند ـ علی شریفیان: روز سه شنبه پنجم ماه می حزب نیودمکرات آلبرتا توانست با به دست آوردن ۵۳ کرسی از ۸۷ کرسی مجلس استان نفت خیز و محافظه کارترین منطقه کانادا پس از نزدیک به ۴۴ سال به زمامداری محافظه کاران خاتمه دهد و به حکومت اکثریت برسد.

ان دی پی به رهبری خانم ریچل ناتلی توانست نزدیک به ۴۱ درصد کل آرا را به دست آورد. حزب محافظه کاران پیشرو به رهبری جیم پرنتیس تنها ۱۱ کرسی به دست آورد و در جایگاه سوم قرار گرفت و نتوانست حتی حزب اپوزیسیون دولت بشود. وایلد رز به رهبری برایان جین به ۲۱ کرسی دست یافت و در مجلس آینده اپوزیسیون رسمی اولین دولت اکثریت ان دی پی در تاریخ سیاسی  کانادا خواهد بود.

با اینکه نظرسنجی ها یکی پس از دیگری، بخصوص در چند روز آخر از پیروزی ان دی پی خبر می دادند، اما با این وجود پیروزی شگفت انگیز تاریخی ان دی پی، آلبرتا و کل کانادا را حیرت زده کرد.

از کرسی های باقی مانده لیبرال ها و حزب آلبرتا هرکدام یک کرسی به دست آوردند. ریچل ناتلی با رهبری هوشمندانه و استثنایی خود در حالی ان دی پی را به این پیروزی رساند که این حزب در مجلس  قبلی تنها چهار کرسی داشت. ریچل ناتلی که به مقام هفدهمین نخست وزیر تاریخ آلبرتا رسیده، نخستین بار در انتخابات ۲۰۰۸ به مجلس آلبرتا راه یافت. علاوه بر پلاتفرم انتخاباتی خوب ان دی پی و جذابیت و رهبری ریچل ناتلی که شباهت های بسیار به شیوه کار «جک لیتون»، رهبر فقید و بزرگ ان دی پی فدرال دارد، عمدتا و در واقع دلزدگی و خستگی مردم آلبرتا از حکومت بیش از چهار دهه ی محافظه کاران و اشتباهات جیم پرنتیس و محافظه کاران زمینه ساز پیروزی تاریخی ان دی پی شد

ریچل ناتلی رهبر ان دی پی برنده انتخابات آلبرتا

ریچل ناتلی رهبر ان دی پی برنده انتخابات آلبرتا

.

آلبرتایی ها به شدت احساس می کردند که به تغییر بنیادی نیازمندند و در میان ناباوری همه ناظران سیاسی از یک حزب راست گرا به ناگهان با چرخشی بزرگ یک حزب چپ گرا را برای اداره امور خود انتخاب کردند. نکته بسیار مهم اینکه در مقایسه با محافظه کاران، ان دی پی به هیچ وجه امکانات میدانی کافی برای چنین پیروزی بزرگی را نداشت. بیشترین تعداد نمایندگانی که ان دی پی در مجلس آلبرتا داشته به سال ۱۹۸۶ بر می گردد. در آن انتخابات ان دی پی ۱۶ نماینده به مجلس فرستاد. جالب اینکه بعد از این بهترین پیروزی، در انتخابات ۱۹۹۳ نتوانست هیچ موفقیتی کسب کند و از کاندیداهایش هیچکدام انتخاب نشدند. به گمان تحلیلگران بزرگ اشتباه جیم پرنتیس که سیاستمدار با سابقه ای است، اعلام زودهنگام انتخابات بود. او در حالی که حدود یک سال مجال داشت، این انتخابات را کلید زد. پرنتیس پس از شکست سنگین حزب تحت رهبری اش، در سخنرانی خود مسئولیت این شکست تاریخی را بر عهده گرفت و نه تنها از رهبری حزب کناره گیری کرد، بلکه اعلام کرد حتی به عنوان نماینده هم به مجلس نخواهد رفت. پرنتیس که پیش از ورود به سیاست استانی نماینده پارلمان کانادا بوده در حالی که تنها ۵۸ سال دارد در زمینه اقتصاد و بانکداری تجارب و شهرت زیادی دارد و پیش بینی شده به کار تخصصی خود برگردد.

سی بی سی که پس از بسته شدن حوزه های رای گیری به طور مستقیم و زنده نتایج انتخابات را گزارش می کرد، ساعت ۱۱ و ۱۰ دقیقه به وقت شرق کانادا، ۹ و ۱۰ دقیقه به وقت محلی پیروزی ان دی پی را اعلام کرد و پس از اینکه نتایج آرای بیشتری معلوم شد، ۳۵ دقیقه بعد خبر پیروزی تاریخی ان دی پی را که نه تنها پیروز شده بود، بلکه به حکومت اکثریت هم دست یافته بود، با توجه به نتایج آرا تائید کرد.

پیروزی ان دی پی بلافاصله در رسانه های اجتماعی بازتاب گسترده ای یافت. همه با ناباوری به این پیروزی عکس العمل نشان دادند

انتخابات آلبرتا تاریخ ساز شد

انتخابات آلبرتا تاریخ ساز شد

.

توماس مولکر پیروزی ان دی پی آلبرتا را با ارسال پیامی از طریق توئیتر تبریک گفت. با توجه به اینکه آلبرتا خواستگاه و پایگاه اصلی حزب محافظه کاران فدرال و استفان هارپر است، پیروزی در این استان بی شک بسیار مهم تلقی شده و بسیاری بر این باورند که این پیروزی بر انتخابات فدرال که در ماه اکتبر برگزار می شود، یقینا تاثیر خواهد گذاشت.

در حال حاضر ان دی پی فدرال از آلبرتا تنها یک نماینده در پارلمان دارد. ریچل ناتلی در سخنرانی خود در ستاد مرکزی ان دی پی، ضمن اظهار خوشحالی از این پیروزی تاریخی از همه کسانی که به این پیروزی کمک کرده اند، تشکر کرد و در بخشی از سخنان خود گفت بالاخره «بهار به آلبرتا رسید.»