شهروند ـ فرح طاهری: یکشنبه ۲۴ می ۲۰۱۵ ، انتخابات کنگره ایرانیان کانادا برای انتخاب چهار عضو هیئت مدیره، در مرکز امور شهری نورت یورک برگزار شد که پس از شمارش آرا، سوده قاسمی، بیژن احمدی، ارسلان کهنمویی پور و میترا صفاری به عنوان اعضای جدید هیئت مدیره انتخاب شدند.

با اینکه رای گیری از ساعت یازده و نیم صبح آغاز شده بود، اما به دلیل استقبال بسیار، زمان برگزاری مجمع عمومی که قبلا ساعت ۲ بعدازظهر اعلام شده بود، به ساعت چهار و نیم و پایان رای گیری تغییر کرد.

برای اولین بار در تاریخ هشت ساله ی کنگره، تعداد اعضای آن به بیش از ۱۵۰۰ تن رسیده و بیش از ۹۰۰ رای به صندوق های رای گیری انداخته شد. برای جامعه ی ایرانی ـ کانادایی، این یک موفقیت محسوب می شود.

ثبت نام از اعضا برای دادن رای، در میزهای متعدد و از روی حروف الفبا صورت می گرفت تا مقابل میزها ازدحام نباشد.

اسامی اعضای کنگره قبلا پرینت شده در مقابل داوطلبان بخش انتخابات بود و پس از دیدن کارت شناسایی رای دهنده، روی نام او هایلایت می شد و به این ترتیب امکان رای دادن دوباره ای برای یک نفر وجود نداشتICC--election-S.

هر عضو می توانست یک وکالتنامه ی امضاشده از سوی عضو دیگر به همراه داشته باشد که با ارائه برگه ی وکالتنامه (پراکسی) و نشان دادن کپی کارت شناسایی موکلش، برگه رای را دریافت می کرد. این برگه ها توسط یکی از افراد کمیته نظارت بر انتخابات مُهر می شد.

کمیته ی نظارت بر انتخابات عبارت بودند از سلمان سیما، پانته آ جعفری و مهدی کوهستانی.

روی برگه های رای اسامی هشت کاندیدای انتخابات در سمت راست درج شده بود. کاندیداها عبارت بودند از: بیژن احمدی، سوده قاسمی، ارسلان کهنمویی پور، فاطمه منصوری فر، آویده مطمئن فر، سویل ساحل گزین، علی نیک جو، میترا صفاری.

در نیم دیگر برگه بایستی رای دهندگان نام کامل چهار نفر را می نوشتند. روی ورقه های بزرگی نوشته شده بود که در صورت درج نام پنج نفر آن رای باطل خواهد شد.

رای دهندگان پس از دادن رای، اگر نمی خواستند که در مجمع عمومی شرکت کنند، محل را ترک می کردند، اما بسیاری ترجیح دادند که انتخابات و مجمع عمومی را در سالن اجتماعات پی بگیرند.

پس از بسته شدن صندوق ها، جلسه ی مجمع عمومی در سالن آغاز شد.

رئیس هیئت مدیره، رضا بنایی ، سخنان آغازین جلسه را به قدردانی از اعضا و برگزارکنندگان انتخابات اختصاص داد. اول از همه از شرکت کنندگان در رای گیری و اعضای کنگره سپاسگزاری کرد. در ادامه از داوطلبانی که از ساعت ۱۱ صبح در محل انتخابات حضور یافته و تا آن زمان بی وقفه و با شکیبایی کار کرده بودند (و البته خدمت داوطلبانه ی تعدادی از آنها تا ساعت ۹:۳۰ شب نیز ادامه داشت) تشکر کرد. سپس از هیئت نظارت بر انتخابات ، پانته آ جعفری، مهدی کوهستانی و سلمان سیما سپاسگزاری کرد که به مدت یک هفته وقت خود را برای هرچه بهتر شدن برگزاری انتخابات اختصاص داده بودند.

رضا بنائی در ادامه از جراید فارسی زبان تشکر کرد که در طول یک سال گذشته مسائل کنگره را دنبال و منعکس و اطلاع رسانی می کردند. رئیس وقت کنگره از کاندیداهایی که قدم پیش گذاشتند و خود را کاندیدا کردند، سپاسگزاری کرد و به حضور گسترده زنان در بین کاندیداها اشاره کرد. بنایی از اعضای هیئت مدیره نیز برای برگزاری انتخابات و خدماتشان در طول یک سال گذشته تشکر کرد و گفت، خانم ها شهلا غفوری، سیما دینی و آقای مهدی امین و خود من(رضا بنایی) از هیئت مدیره به بدنه ی کنگره می رویم و جایمان را به چهار تن دیگر می دهیم.

بنایی سپس به طور فشرده به عملکرد سال گذشته کنگره پرداخت و گفت: ما جمعا ۳۴ جلسه ی هیئت مدیره برگزار کردیم. از دیگر کارهای کنگره در سال گذشته برگزاری نشست برای کاندیداهای شهرداری تورنتو بود. همچنین دو نشست با مسئولان میز وزارت امور خارجه داشتیم. نامه ای در رابطه با پناهندگان ارسال شد. جلسات کمیته فرهنگی هم داشتیم

جلد شهروند 1544 مورخ 28 می 2015

جلد شهروند ۱۵۴۴ مورخ ۲۸ می ۲۰۱۵

.

بنایی با اشاره به اینکه سرمایه ی هر نهاد اجتماعی اعضای آن و منابع مادی و معنوی آن است، افزود: شما می توانید گزارش کارهای انجام شده را در تارنمای کنگره ببینید.

پس از این سخنان، حاضران در سالن، با بالا بردن دست، به صورتجلسه ی مجمع عمومی گذشته که به انتخاب شش عضو هیئت مدیره ـ فرهنگ فرید، رضا قاضی، بهروز آموزگار، بهمن رودگرنیا، شهرام نامورآزاد، آرشاک شجاعی ـ برای مدت دو سال منجر شد، رای مثبت دادند.

در ادامه رضا قاضی، خزانه دار کنگره ایرانیان کانادا، گزارش مفصلی از وضعیت مالی کنگره داد.

رضا قاضی گفت، متاسفانه کنگره از سال ۲۰۰۸ که تأسیس شده بود هیچگونه گزارش مالی به اداره دارایی کانادا نداده بود. در این دوره که من به عنوان خزانه دار انتخاب شدم تمام سندها و برگه ها و رسیدهای مالی را تا جایی که می توانستیم به بهترین نحو جمع آوری و دسته بندی کردیم و اطلاعات آماده شده را در اختیار حسابدار خبره، آقای رشیدی قرار دادیم تا گزارش های مالی هشت سال گذشته را به اداره ی دارایی کانادا اعلام نماید.

قاضی گفت، ما یک صفحه در گوگل داکس درست کردیم و دیجیتال این گزارش مالی را در آن قرار داده ایم که همه به آن دسترسی داشته باشند.

او گزارش کوتاهی از وضعیت مالی کنگره تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ داد و گفت: درآمد کنگره از سه قسمت اهدای مالی به سازمان، برگزاری برنامه ای از سوی هیئت مدیره قبلی و حق عضویت اعضا بوده که جمعا ۵۱۳۲۰ دلار بوده است.

مخارج کنگره برای هزینه ی اداره ی آن، برگزاری برنامه، تبلیغات، هزینه های حق العمل بانکی که حدود ۵۰۷۸۲ دلار بوده است. با کم کردن درآمد و مخارج، ۵۳۸ دلار باقیمانده در حساب کنگره است که با توجه به کسری مالی که در سال پیش از آن وجود داشت، بهتر به نظر می رسد.

قاضی افزود: این گزارش از طریق تارنمای کنگره قابل دریافت است و حتی اگر شما بخواهید به ما ایمیل بزنیدinfo@iccongress.ca می توانیم برایتان به صورت الکترونیکی ارسال کنیم.

حاضران در سالن با بلند کردن دست، گزارش مالی را تائید و تصویب کردند.

در اینجا، سلمان سیما از کمیته ی نظارت بر انتخابات، با اعلام اینکه بیش از هشتصد و پنجاه نفر رای داده اند، آن را خبری مسرت بخش خواند و گفت، این یک رکورد تاریخی در طول فعالیت کنگره است. او سپس از دو همکارش ـ مهدی کوهستانی و پانته آ جعفری ـ برای تلاش هایشان تشکر کرد.

سیما افزود: بیش از ۲۵ داوطلب در برگزاری انتخابات شرکت داشتند. برای اولین بار کاندیداهای محترم از داشتن ناظر بهره مند بودند. برای اولین بار کاندیداهای محترم از حق تجدیدنظر بهره مند هستند و فرآیند انتخابات کاملا شفاف بود. بارها من بر آزادی رسانه ها و شهروند خبرنگاران تأکید کردم و برای اولین بار بود که کمیته ی انتخاباتی تشکیل می شد. امیدوارم این سنگ بنای مثبتی باشد.

با توجه به اینکه در انتخابات پیشین کنگره، هیئت نظارت وجود داشت، و در همان جلسه ی انتخابات چند نفر برای نظارت بر صندوق های رای تعیین می شدند، گفته ی سلمان سیما در مورد “تعیین کمیته ی انتخابات برای اولین بار”، به این معنی بود که برای اولین بار کمیته ای پیش از انتخابات تعیین شده و این کمیته پروسه رای گیری را تعیین کرده، برگه های رای را طراحی کرده و تمامی امور مربوط به رای گیری که با نظم بسیار خوبی انجام شد را انجام داده است، در حالی که در انتخابات پیشین امر رای گیری به این صورت نبوده و هیئت مدیره کنگره مسئول برگزاری انتخابات بود.

در ادامه، به هر یک از کاندیداها سه دقیقه فرصت داده شد که خودشان را معرفی کنند. اعتراض شد که بایستی این کار قبل از رای گیری انجام می شد که با کاندیداها بیشتر آشنا شوند، اعتراض بجایی بود ولی توضیح آقای بنایی این بود که بایستی معلوم می شد چه تعداد افراد رای می دهند و آیا مجمع عمومی و انتخابات می تواند با حضور نصف به علاوه یک رسمیت یابد یا نه.

پس از اینکه هشت کاندیدا، خود را معرفی کردند و به کوتاهی از برنامه شان گفتند، پانته آ جعفری، سلمان سیما و مهدی کوهستانی از کمیته نظارت بر انتخابات به پشت میکروفن آمدند و پانته آ جعفری که در تورنتو به وکالت اشتغال دارد، به انگلیسی اعلام کرد که در طول تاریخ کنگره برای اولین بار اعضای کنگره از ۱۵۰۰ تن بیشتر شده. برای اولین بار کمیته ی نظارت بر انتخابات از سوی کنگره تعیین شده تا مسئول برگزاری انتخابات باشد. او افزود، ما سه نفر یازده روز پیش به این سمت گمارده شدیم. ما با اطمینان می توانیم بگوییم که انتخابات امروز در نهایت شفافیت، عدالت و سازندگی کامیونیتی برگزار شد.

مهدی کوهستانی نیز ضمن تشکر از همه دست اندرکاران، گفت: فکر می کنم دمکراسی از خود ما شروع می شود. قصاص قبل از جنایت نکنیم. پیشداوری نکنیم. صبر کنیم واقعه ای اتفاق بیفتد بعد راجع به آن نظر بدهیم. متاسفانه چیزی که کمیته ی برگزارکننده را اذیت کرد، این بود که دوستانی قبل از اینکه پروسه را بدانند، بسیار ناگوار برخورد کردند، من امیدوارم آنها که چنین برخورد کردند، هفته ی آینده نگویند خوب بود، بگویند ما هم اشتباه کردیم. ما برای پیشبرد اهدافمان باید به هم اعتماد کنیم و باهم کار کنیم. ما از کاندیداها سئوال کردیم که خواست تان از کمیته ی برگزاری چیست؟ هیئت مدیره دست ما را باز گذاشت و گفتند ما هیچ دخالتی نمی کنیم همینطور کاندیداها این را گفتند. ما سعی کردیم دغدغه های کاندیداها و هیئت مدیره و داوطلبان را انجام دهیم. امیدواریم هر چه که از صندوق ها درآمد، همه ی رای برود به حمایت از آنها که انتخاب شده اند.

پس از سخنان کوهستانی، چند تن در سالن سئوالاتی را مطرح کردند. یکی از آنها اعتراض داشت که چرا در محوطه بیرون ساختمان، افراد برگه های تبلیغاتی به دست رای دهندگان می دادند. به دلیل کمی وقت و اینکه سالن باید ساعت ۶ بعدازظهر تحویل داده می شد و پروسه ی شمارش آرا شروع می شد، رئیس کنگره از حاضران خواست چنین پرسش هایی را به بعد موکول کنند.

با پایان گرفتن مجمع عمومی، سالنی در طبقه ی همکف هتل نواتل، جنب میدان مل لستمن اجاره و صندوق های رای به آن مکان منتقل شد.

در حضور ناظران کاندیداها، صندوق ها گشوده و در سه میز مختلف شمارش آرا صورت گرفت.

پس از شمارش آرا، که تا ساعت نه و نیم شب به طول انجامید، کمیته نظارت بر انتخابات نتایج را اعلام کرد:

از ۹۰۲برگه رای صادر شده، ۶ رای باطل اعلام شد و ۸۹۱ برگه رای شمارش شد و پنج نفر نیز رای های خود را به صندوق نریخته بودند. از این تعداد ۲۲۷ رای وکالتی افراد بود و بقیه خودشان حضور داشتند. آرای کاندیداها به شرح زیر خوانده و توسط سلمان سیما بر روی تخته نوشته شد:

۱ـ سوده قاسمی ۵۰۲ رای (۵۶%)

۲ـ بیژن احمدی ۴۸۶ رای (۵۴%)

۳ـ ارسلان کهنمویی پور ۴۷۷ رای (۵۳%)

۴ـ میترا صفاری ۴۴۷ رای(۵۰%)

۵ ـ فاطمه منصوری فر ۳۸۱ رای (۴۲%)

۶ـ علی نیکجو ۳۷۵ رای (۴۲%)

۷ـ آویده مطمئن فر ۳۷۰رای (۴۱%)

۸ـ سویل ساحل گزین ۳۶۰ رای(۴۰%)

قبل از قرائت آرا، آویده مطمئن فر، به شمارش آرا در میز شماره دو اعتراض داشت و می گفت که چند اشتباه کرده اند و خواهان شمارش دوباره آرای این صندوق شد. سلمان سیما گفت که اول باید آرا قرائت شود و سپس اعتراض هر کاندیدایی به صورت کتبی ظرف یک ساعت پس از اعلام نتایج به کمیته نظارت داده شود. آویده مطمئن فر با ذکر اینکه به شکایات او در این چند روز توجهی نشده است، از سالن خارج شد.

پس از قرائت آرا خواسته شد اگر ناظران اعتراضی به نتایج دارند، اعلام کنند، که اعتراضی عنوان نشد.

در پایان بهروز آموزگار از سوی رئیس کنگره، رضا بنایی، از همه ی افراد و دست اندرکاران، کمیته نظارت بر انتخابات و داوطلبان و کاندیداها سپاسگزاری کرد.

به این ترتیب اعضای جدید هیئت مدیره سوده قاسمی، بیژن احمدی، ارسلان کهنمویی پور و میترا صفاری به پنج عضو دیگر فرهنگ فرید، رضا قاضی، بهروز آموزگار، شهرام نامورآزاد و آرشاک شجاعی پیوستند تا هیئت مدیره ی کنگره ی ایرانیان کانادا را برای یک سال شکل دهند.

با تبریک به اعضای جدید و با امید به اینکه کنگره بتواند سیر رشد خود را بپیماید و در راستای نهادینه کردن فرهنگ دمکراتیک در جامعه ی ایرانی ـ کانادایی نقش شایسته ای داشته باشد.