bahaee logoاین صفحه به بهائیان اختصاص دارد

مروری بر تعالیم بهایی

اساس ادیان الهی بر محبت و همدلی نهاده شده است. دین نباید باعث اختلاف بین ملل گردد. اگر دین سبب عداوت و دشمنی شود عدمش بهتر است. دلیلش هم آن است که دین به منزله علاج است. اگر دارویی به جای آن که سبب بهبودی مریض باشد سبب تشدید بیماری شود، عقل سلیم حکم به ترک آن می­کند.

همه انبیای الهی واسطه رحمت پروردگار بودند. همه آنها برای تحکیم مودت و دوستی بین انسان­­­ها آمده­اند. پیروان حقیقی پیامبران هرگز در بین نوع بشر نفرت افکنی نمی­کنند و مروج خشونت نیستند.

آنچه که در طول تاریخ به عنوان جنگ­های مذهبی می­شناسیم زاییده آلوده شدن دین در هوا و هوس­های اربابان قدرت بوده است. هرگاه دین ابزار تسلط زورمندان و خودکامگان قرار گیرد به جای ترویج محبت و همدلی، دست آویز عداوت و دشمنی و سبب آزار و اذیت مخلوقات الهی می­شود.

آفت دین زمانی که دست آویز قدرتمندان شود دو چیز است: یا ابزار ظلم می­شود در دست حاکمان و یا حجابی می­شود در ذهن متعصبان. گاهی قساوت و بیرحمی دین­داران متعصب خون بارتر از ستمگری حاکمان ظلم­پرور بوده و هست. چه بسیار خون­های بی­گناهان ریخته شد و چه عمرها که در زندان­ها سپری گشت و چه شهرها و روستاها به ویرانی تبدیل گشت فقط به خاطر برداشت­های نادرست از دین خدا.

در جنگ­های صلیبی که جان افراد بیشماری را گرفت و خرابی­­های زیادی به بار آورد، هم مسیحیان به خیال خود برای رضای خدا می­جنگیدند و هم سربازان صلاح­الدین ایوبی که به خاطر حفظ اسلام و ترویج دین خدا شمشیر می­کشیدند. هر دو طرف به خاطر خداوند خون بندگان خدا را می­ریختند. در تاریخ هر مذهبی دوران ظهور، دوران بلوغ، دوران شکوفایی و تکامل و بالاخره دوران کهولت را می­توان نام برد. دینی که در مراحل اولیه ظهور خود حیات اخلاقی پیروان خویش را قویاً هدایت می­کرد یعنی به آنان درس عدالت، شفقت و خدمت به خلق را می­آموخت در هنگام کهن سالی نه تنها نسبت به اعمال خلاف اخلاق سازش نشان می­دهد بلکه در حالتی قرار می­گیرد که مدافع آن نیز می­شود.

آئین بهایی برای مصون ماندن پیروان خود از این دو آفت مذکور آنها را از دخالت در دو چیز منع کرده: دخالت در بازی­های سیاسی و دوم مشارکت در هر نوع جنگ مسلحانه. طبیعی است منظور از عدم دخالت دین در سیاست نفی مشارکت انسان­ها در سرنوشت جامعه نیست بلکه هدف دوری از بازی­های سیاسی و آلوده شدن مذهب به اغراض سیاست است.

امروزه اکثر صاحب نظران در علم جامعه شناسی و حتی عاقلان و فرهیختگان دینی، جدایی دین از سیاست را از ضروریات حفظ دین و حفظ جامعه و به طور کلی برای عافیت و خوشبختی نوع بشر می­دانند.

تاریخ به خوبی گواهی می­دهد که از زمان ظهور آئین بهایی تا کنون پیروان این دین همواره در بعضی از نقاط عالم مورد سخت­ترین آزار و اذیت­ها قرار گرفته و می­گیرند، ولی همیشه صبر و تحمل را پیشه نموده­اند و زمانی که مواجهه با گرفتاری­ها و بی­مهری­­ها می­شوند سلاحی جز دعا و پناه آوردن به یگانه معبود انسان­­ها ندارند.

به خاطر همین است که آئین بهایی معتقد است که دین باید سبب الفت و محبت بین انسان­ها شود. همه انسان­ها میوه­های یک درخت و برگ­های یک شاخسارند. اگر همه پیامبران الهی در یک جا جمع شوند هرگز با هم اختلافی نخواهند داشت. چگونه است که پیروان همان پیامبران حاضر به تحمل یکدیگر نیستند و همزیستی را امری غیر قابل اجرا می­پندارند .

واقعاً این چه کینه­ای است که در دل بعضی لانه کرده تا دیگران را اذیت و آزار کنند. هر چه که هست قطعاً رضایت خدا نیست واین اعمال کوچکترین رابطه­ای با تعالیم اصلی پیامبران ندارد. چنین برداشتی از دین سبب همه این اختلافات و گرفتاری­ها می­شود.

امید است با گسترش روزافزون آگاهی عمومی، متولیان دینی و مذهبی به این نکته جامه عمل بپوشانند که دین باید سبب الفت همه انسان­­­­ها شود.

موفقیت آئین بهایی در تبلیغ به این علت است که از هیچکس خواسته نمی­شود تا برای قبول این آئین دیانت قبلی خود را تحقیر کند و یا غلط بودن دیگر مذاهب را استدلال نماید، زیرا معتقد است که اساس جمیع ادیان الهی یکی است و این اختلافات موجود در بین ادیان به علت وارد شدن اندیشه های بشری بر اساس هوی و هوس و منافع مادی صورت گرفته است.

“حضرت عبدالبهاء می­فرمایند: دشمنان را دوست نگرید، بدخواهان را خیرخواه دانید، بیگانگان را آشنا گمارید و دوران را نزدیک شمرید و جمیع ملل را پیوند و خویش خوانید. دیگر دشمنی در میان نه که مقاومت خصومت لازم آید و به عداوت و پاداش قیام گردد، البته صد البته دائماً مظاهر رحمت باشید در حق بیگانه و خویش، توانگر و درویش حتی بدخواه و بدکیش. این است وصایای الهی، این است تعالیم آسمانی.”

خوانندگان عزیز، در صورتیکه مایل به دریافت نسخه ای از مقاله فوق از طریق ایمیل هستید و یا راجع به تعالیم بهائی سؤالی دارید لطفا با ما تماس بگیرید: پیامگیر :     ۷۴۰۰-۸۸۲-۹۰۵   ،   ایمیل: anyquestionsplease@gmail.com

وب سایت برای برخی از کتابهای فارسی بهائی :      www.reference.bahai.org/fa