این صفحه متعلق به بهائیان است
اقتباس از نویسندگان بهایی
“بنیان صلح جهانی”
تاریخ گواه آنست که جنگ وحشتناک ترین پدیده جوامع انسانی است و از آغاز تشکیل زندگی گروهی جنگ موجب ضایعات هولناک و فلاکت آور و ادامه دشمنی و از هم پاشیدگی جوامع شده است. به طور مثال بر طبق تخمین پژوهشگران میزان مرگ های ناشی از جنگهای جهانی اول و دوم و بیماریهای کشنده وابسته به آنها نزدیک به صد میلیون نفر میرسد.
خوشبختانه در سالهای پایانی قرن بیستم تغییر جهت قابل ملاحظهای در گرایش و طرز فکر مردم نسبت به صلح دیده شد و استقرار صلحی جهانی به عنوان بزرگترین آرمان و مهمترین هدف بشریت مورد توجه اکثر دول و ملل قرار گرفت. ولی تنها صلح دوستی و این که افراد بشر و جمعی از سران دول خواهان صلح باشند کافی نیست، ابتدا باید علل جنگ را رفع نمود. رسیدن به این هدف شکوهمند بر طبق باورهای آئین بهایی مستلزم ایجاد شرایطی ضروری و اساسی و گذراندن مراحلی است که در طی آن سازمان اداره جهان تغییر کرده تا آماده استقرار یک صلح پایدار جهانی شود.
در این گفتار فشرده مجال اشاره کامل به همه شرایط ضروری برای ایجاد یک صلح جهانی نیست و فقط به چند مورد آن برای آگاهی خوانندگان گرامی اکتفا میشود.
- تساوی حقوق انسانی: به استناد آثار بهایی همه انسانها صرف نظر از رنگ، نژاد،جنس، ملیت و دیگر ویژگیهای فردی و اجتماعی متساوی الحقوقاند و تحقق تساوی حقوق انسانها و تأکید بر وحدت نوع انسان و ترک هر نوع تعصب و احساس برتری یکی از پایههای اصلی تحقق صلح جهانی است.
- حل مشکلهای اقتصادی جهان: در آئین بهایی انباشتگی نامتناسب ثروت نزد بخش کوچکی از جامعه زمانی که اکثریت مردم از مایحتاج روزانه و یا وسائل ضروری زندگی محرومند به کلی مردود شمرده شده و تحقق صلحی پایدار را تا زمانی که مردم از حقوق اولیه خویش محروم بمانند بسیار مشکل بلکه غیر ممکن میداند.
- با حفظ مالکیت فردی، آئین بهایی مشوق وضع قواعدی است که ضامن توزیع عادلانه ثروت گردد. این قواعد از جمله عبارتند از: ۱- اجرای برنامههای رفاه اجتماعی به منظور حمایت از فقیران، بیماران و کهنسالان. ۲- رفع اختلافات فاحش طبقاتی. ۳- تساوی حق کار و درآمد میان زنان و مردان. ۴- تعیین اجرت عادلانه برای کارگران. ۵- شرکت کارگران در سود و سهام کارخانهها و کارگاهها. ۶- همکاری نزدیک کارگران و کارفرمایان از طریق مشورت و تبادل نظر در محیطی آکنده از روابط پسندیده انسانی. ۷- تعیین بهره پول بر اساس انصاف و عدالت. ۸- شرکت در امور خیریه و کمک به مؤسسات مربوطه.
- حق تقدم حقوق بینالمللی: در نظامهای حقوقی موجود، قواعد حقوق بینالملل به ظاهر از احترام برخوردارند ولی در عمل فاقد ضمانت اجرایی کافی هستند. در آئین بهایی حقوق بینالمللی منبع اصلی حقوق است و قواعد حقوق ملی باید با ضوابط حقوق بین المللی تطبیق نماید تا ضمانت اجرایی یابد.
- تشکیل شورای قانونگذاری جهانی: تحقق وحدتی جهانی بدان گونه که در آئین بهایی پیشبینی شده مستلزم تشکیل یک شورای قانونگذاری جهانی است که اعضاء آن به عنوان نمایندگان جامعه جهانی و بر اساس انتخابات آزاد تعیین شده و به وضع مقررات و قوانینی برای حفظ و استحکام جامعه واحد جهانی میپردازند.
- تشکیل دادگاه بینالمللی: تشکیل یک دادگاه بینالمللی برای رفع اختلافات ناشی از روابط بینالمللی ضروری است. این دادگاه به اختلافات کشورها در سطح جهانی رسیدگی نموده و به صدور رأی نهایی که لازم الاجراء است مبادرت خواهد کرد.
- ترک تعصبات مذهبی، وطنی، نژادی و سیاسی: تحولات علمی و صنعتی قرن بیستم و پیشرفت وسائل ارتباطی دول و ملل جهان را در ارتباط نزدیک با یکدیگر قرار داده و راه را برای تحقق صلحی جهانی هموار ساخته است، اما یکی از موانع بزرگ صلح تعصبهای مذهبی، وطنی، نژادی و سیاسی است. اگر دینداری و وطن پرستی با حسن احترام نسبت به سایر فرهنگها و مذاهب توأم گردد، در واقع انگیزهای سازنده و مثبت گشته و در پیشبرد صلحی جهانی مؤثر است، ولی زمانی که این احساسات به افراط گرایش پیدا کند و با نفرت به سایرین آمیخته گردد به عنوان نیروی خطرناکی بر سر راه صلح و دوستی ملتهای جهان نمایان شود.
- حضرت عبدالبهاء با اشاره به این واقعیت میفرمایند:” هر عداوت و نزاعی و هر کدورت و ابتلایی که در عالم واقع شده یا از تعصب دینی بوده یا از تعصب وطنی و یا از تعصب جنسی و یا از تعصب سیاسی، تعصب مذموم و مضر است از هر نوع باشد، وقتی که امر تعصبات از عالم دور شود آن وقت عالم انسانی نجات یابد.”
خوانندگان عزیز، در صورتیکه مایل به دریافت نسخه ای از مقاله فوق از طریق ایمیل هستید و یا راجع به تعالیم بهائی سؤالی دارید لطفا با ما تماس بگیرید: پیامگیر : ۷۴۰۰-۸۸۲-۹۰۵ ، ایمیل: anyquestionsplease@gmail.com
وب سایت برای برخی از کتابهای فارسی بهائی : www.reference.bahai.org/fa