این صفحه متعلق به بهائیان است

اقتباس از نویسندگان بهایی

“بنیان صلح جهانی”

 تاریخ گواه آنست که جنگ وحشتناک ترین پدیده جوامع انسانی است و از آغاز تشکیل زندگی گروهی جنگ موجب ضایعات هولناک و فلاکت آور و ادامه دشمنی و از هم پاشیدگی جوامع شده است. به طور مثال بر طبق تخمین پژوهشگران میزان مرگ های ناشی از جنگ­های جهانی اول و دوم و بیماری­های کشنده وابسته به آنها نزدیک به صد میلیون نفر می­رسد.

خوشبختانه در سال­های پایانی قرن بیستم تغییر جهت قابل ملاحظه­ای در گرایش و طرز فکر مردم نسبت به صلح دیده شد و استقرار صلحی جهانی به عنوان بزرگترین آرمان و مهم­ترین هدف بشریت مورد توجه اکثر دول و ملل قرار گرفت. ولی تنها صلح دوستی و این که افراد بشر و جمعی از سران دول خواهان صلح باشند کافی نیست، ابتدا باید علل جنگ را رفع نمود. رسیدن به این هدف شکوهمند بر طبق باورهای آئین بهایی مستلزم ایجاد شرایطی ضروری و اساسی و گذراندن مراحلی است که در طی آن سازمان اداره جهان تغییر کرده تا آماده استقرار یک صلح پایدار جهانی شود.

در این گفتار فشرده مجال اشاره کامل به همه شرایط ضروری برای ایجاد یک صلح جهانی نیست و فقط به چند مورد آن برای آگاهی خوانندگان گرامی اکتفا می­شود.

  1. تساوی حقوق انسانی: به استناد آثار بهایی همه انسان­ها صرف نظر از رنگ، نژاد،جنس، ملیت و دیگر ویژگی­های فردی و اجتماعی متساوی الحقوق­اند و تحقق تساوی حقوق انسان­ها و تأکید بر وحدت نوع انسان و ترک هر نوع تعصب و احساس برتری یکی از پایه­های اصلی تحقق صلح جهانی است.
  2. حل مشکل­های اقتصادی جهان: در آئین بهایی انباشتگی نامتناسب ثروت نزد بخش کوچکی از جامعه زمانی که اکثریت مردم از مایحتاج روزانه و یا وسائل ضروری زندگی محرومند به کلی مردود شمرده شده و تحقق صلحی پایدار را تا زمانی که مردم از حقوق اولیه خویش محروم بمانند بسیار مشکل بلکه غیر ممکن می­داند.
  3. با حفظ مالکیت فردی، آئین بهایی مشوق وضع قواعدی است که ضامن توزیع عادلانه ثروت گردد. این قواعد از جمله عبارتند از: ۱- اجرای برنامه­های رفاه اجتماعی به منظور حمایت از فقیران، بیماران و کهنسالان. ۲- رفع اختلافات فاحش طبقاتی. ۳- تساوی حق کار و درآمد میان زنان و مردان. ۴- تعیین اجرت عادلانه برای کارگران. ۵- شرکت کارگران در سود و سهام کارخانه­­ها و کارگاهها. ۶- همکاری نزدیک کارگران و کارفرمایان از طریق مشورت و تبادل نظر در محیطی آکنده از روابط پسندیده انسانی. ۷- تعیین بهره پول بر اساس انصاف و عدالت. ۸- شرکت در امور خیریه و کمک به مؤسسات مربوطه.
  4. حق تقدم حقوق بین­المللی: در نظام­های حقوقی موجود، قواعد حقوق بین­الملل به ظاهر از احترام برخوردارند ولی در عمل فاقد ضمانت اجرایی کافی هستند. در آئین بهایی حقوق بین­المللی منبع اصلی حقوق است و قواعد حقوق ملی باید با ضوابط حقوق بین المللی تطبیق نماید تا ضمانت اجرایی یابد.
  5. تشکیل شورای قانون­گذاری جهانی: تحقق وحدتی جهانی بدان گونه که در آئین بهایی پیش­بینی شده مستلزم تشکیل یک شورای قانون­گذاری جهانی است که اعضاء آن به عنوان نمایندگان جامعه جهانی و بر اساس انتخابات آزاد تعیین شده و به وضع مقررات و قوانینی برای حفظ و استحکام جامعه واحد جهانی می­پردازند.
  6. تشکیل دادگاه بین­المللی: تشکیل یک دادگاه بین­المللی برای رفع اختلافات ناشی از روابط بین­المللی ضروری است. این دادگاه به اختلافات کشورها در سطح جهانی رسیدگی نموده و به صدور رأی نهایی که لازم الاجراء است مبادرت خواهد کرد.
  7. ترک تعصبات مذهبی، وطنی، نژادی و سیاسی: تحولات علمی و صنعتی قرن بیستم و پیشرفت وسائل ارتباطی دول و ملل جهان را در ارتباط نزدیک با یکدیگر قرار داده و راه را برای تحقق صلحی جهانی هموار ساخته است، اما یکی از موانع بزرگ صلح تعصب­های مذهبی، وطنی، نژادی و سیاسی است. اگر دین­داری و وطن پرستی با حسن احترام نسبت به سایر فرهنگ­ها و مذاهب توأم گردد، در واقع انگیزه­ای سازنده و مثبت گشته و در پیشبرد صلحی جهانی مؤثر است، ولی زمانی که این احساسات به افراط گرایش پیدا کند و با نفرت به سایرین آمیخته گردد به عنوان نیروی خطرناکی بر سر راه صلح و دوستی ملت­های جهان نمایان شود.
  8. حضرت عبدالبهاء با اشاره به این واقعیت می­فرمایند:” هر عداوت و نزاعی و هر کدورت و ابتلایی که در عالم واقع شده یا از تعصب دینی بوده یا از تعصب وطنی و یا از تعصب جنسی و یا از تعصب سیاسی، تعصب مذموم و مضر است از هر نوع باشد، وقتی که امر تعصبات از عالم دور شود آن وقت عالم انسانی نجات یابد.”

خوانندگان عزیز، در صورتیکه مایل به دریافت نسخه ای از مقاله فوق از طریق ایمیل هستید و یا راجع به تعالیم بهائی سؤالی دارید لطفا با ما تماس بگیرید:  پیامگیر :     ۷۴۰۰-۸۸۲-۹۰۵    ،    ایمیل:  anyquestionsplease@gmail.com

وب سایت برای برخی از کتابهای فارسی بهائی  :      www.reference.bahai.org/fa