Farhad-Farsadi-nاکثر مردم در خصوص بیمه و پیدایش آن دانسته ها و آگاهی هایی دارند. عده ای معتقدند که اولین نیاز بیمه با اختراع چرخ همراه بوده و بیمه های اتومبیل و حمل و نقل زمینی را در اولویت می دانند و عده ای هم کشتی و حمل و نقل دریایی را سر منزل پیدایش بیمه می دانند و لذا بیمه دریایی را اولین می دانند و همان مثال معروف قهوه خانه لویدز در لندن را که پاتوق کشتی داران و صاحبان کشتی بوده را در سرلوحه افتخارات خود قرار داده و انگلیس و کشتیرانی را پدر صنعت بیمه قلمداد می کنند.

واقعیت آن است که همه درست می گویند. هر منطقه با توجه به اولین نیازش از جایی شروع به فعالیت اقتصادی کرده است. از آثار باستان شناسان در روم سندهایی به دست آمده که نشان می دهد هر شهر برای خود یک صندوق حمایتی داشته که در صورت بروز حادثه و خسارات جبران ناپذیر مردم در آن صندوق مشارکت می کردند تا بتوانند به بازماندگان کمک کنند.

در آمریکا در سال ۱۷۵۲ بنجامین فرانکلین طرحی را برای حمایت اماکن در مقابل آتش سوزی تدوین کرد که به پدر بیمه های آتش سوزی امروز معروف است.

 

بزرگترین خسارات پرداخت شده در تاریخ چه بوده است؟

در سال ۲۰۱۰ آتشفشان در ایسلند باعث شد که مردم منطقه و حومه که حدود ۱۰ میلیون نفر می شدند، هفته ها کار و کاشانه خود را ترک کنند و در محل های دیگری سکنا یابند تا احتمال وقوع آتشفشان های بعدی برطرف شود. از این رو خسارات این تعداد حدود ۳.۴ بیلیون دلار توسط شرکت های بیمه پرداخت گردید.

در واقعه ی اسف بار ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ خسارات جانی و مالی پرداخت شده توسط گروه بیمه گران چیزی حدود ۴۰ بیلیون دلار بود.

از بالاترین غرامات پرداخت شده به افراد می توان خسارت ۳۷ میلیون دلاری تصادف اتومبیل را ذکر کرد که در آمریکا به وقوع پیوست و در آن یک جوان زیر ۱۸ سال متاسفانه معلول شد.

 Mariah-carry

 

بزرگترین بیمه های عمر فروخته شده در تاریخ کدامند؟

اخیرا یک سرمایه دار ناشناس در سلیکون ولی(محل نخبگان کار کامپیوتر در کالیفرنیا)بیمه عمری به ارزش ۲۰۱ میلیون دلار خریداری کرده است. رکورددار قبلی خواننده معروف آمریکایی، دیوید گافین، بوده که بیمه عمرش ۱۰۰ میلیون دلار گزارش شده بود.

 

 موارد عجیبی که بیمه شدند

ماریا کری خواننده مشهور آمریکایی به جای بیمه کردن صدایش از شرکت بیمه خواسته تا پاهایش را به رقمی معادل ۱ بیلیون دلار بیمه کند.

گیتاریست گروه رولینگ استون آقای کنت ریچارد نیز انگشت میانه خود را به ۱.۶ میلیون دلار بیمه کرده است.

 

 

مشاغل در تعیین نرخ بیمه اتومبیل هم موثر هستند

قطعا واقف هستید که شغل و حرفه در بسیاری از بیمه ها اثرگذار هستند از آن میان در بیمه های حوادث بجز سن و جنسیت تاثیرگذارترین مورد شغل است، ولی آگاه باشید که حتی در بیمه های اتومبیل هم بعضی مشاغل از تخفیف پنهانی برخوردارند و برای نمونه معلمان و پرستارها و پزشکان بنا به شغلشان در طبقه بندی ویژه ای قرار می گیرند که نشان از آن دارد که شرکت های بیمه برایشان احترام خاصی قایل هستند.

در خاتمه این گزارش مجدد به این نکته حایز اهمیت خواهیم رسید که انتقال درست و کامل اطلاعات به بروکر بیمه ای می تواند به نفع شما تمام شده و حافظ منافع مالی شما باشد.

 

 

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com