شهروند ـ علی شریفیان: بنا به گزارش گلوب اند میل در دو سال گذشته قیمت گوشت و به عنوان نمونه گوشت مخصوص استیک به میزان ۴۴ درصد افزایش یافته است. این نشریه سراسری کانادا به بررسی علت های گران شدن گوشت پرداخته و نوشته است دلیل عمده گران شدن این کالای مهم مصرفی غذایی خشکسالی بی سابقه و کمبود علوفه که خوراک اصلی دام هاست، بوده و خواهد بود.

گلوب اند میل در گزارش خود یادآور شده خشکسالی و در نتیجه آن کمبود علوفه در استانها و مناطق عمده دامپروری مثل آلبرتا سبب شده کانادا، هفتمین کشور صادرکننده گوشت و دام زنده دارای کمترین گله های دام در ۲۲ سال گذشته بشود. نویسنده مقاله از قول آقای فریم مارک که دامپروری دارد، نوشته :«ما مجبوریم ۵۰ هزار دلار خرج حمل و نقل ۱۰۰ هزار دلار علوفه ای را بدهیم که در فاصله ۶ ساعتی از محل دامپروری خود خریداری کرده ایم.»Meat_-canada

در حال حاضر دامپروری ها با ۷۴ درصد ظرفیت تولید گوشت خود کار می کنند که کمترین میزان تولید در هفت سال گذشته بوده است. قیمت خرده فروشی گوشت هم اکنون به بالاترین مبلغ خود نسبت به سال ۱۹۹۵ رسیده است. قیمت یک کیلو(۲/۲ پاوند) گوشت در ماه مه به ۱۲ دلار و ۶۴ سنت رسید و قیمت یک کیلو گوشت بدون استخوان درجه یک (استیکی) در همین ماه نسبت به دو سال گذشته ۴۴ درصد افزایش یافته و به ۲۴ دلار و ۲۲ سنت رسیده است.

تعداد دقیق دام های کانادا در روز اول ژانویه امسال به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار راس رسید که کمترین تعداد دام از سال ۱۹۹۳ تاکنون بوده است. وزیر کشاورزی وقت آلبرتا گفته بود به علت سیل و کمبود نیروی کار تعداد دام های کشور و از جمله دام های آلبرتا کم شده اند و با جبران خسارات سیل بزرگ آلبرتا بر تعداد دام های آلبرتا افزوده خواهد شد. بالا رفتن قیمت گوشت اما با همه اینها همچنان ادامه خواهد داشت.