اگر جزو گروهی هستید که به قول معروف هنوز چمدانها را تمام و کمال باز نکردید و همواره در حال سفر هستید بدانید که شرکت های بیمه برایتان محدودیت هایی را قایل شدند که ممکن است اگر به آنها عمل نکنید متحمل ضرر و زیان شوید.

در مقاله این هفته نظر شما خوانندگان محترم را به بیمه نامه های منازل مسکونی و اتومبیل در این مورد جلب می کنم.

 

بیمه اتومبیل:

به عنوان بیمه گذار شما قادرید که در زمانی که از اتومبیل اصلا استفاده نمی کنید یا خارج از کشور هستید پوشش های بیمه ای آن را به حداقل تقلیل دهید و اصطلاحا آن را روی پارک گذاشته و فقط پوشش آتش سوزی و سرقت را خریداری کنید و پوشش بیمه شخص ثالث – حوادث سرنشین و بدنه اتومبیل را حذف کنید. این مزیتی دارد که باعث می شود حق بیمه حدودا ماهی ۲۵ دلار شود ولی شرکت های بیمه برای اینکه این مطلب مورد سوءاستفاده ی گروهی قرار نگیرد که می خواهند با این رقم ارزان برای خود سابقه بیمه ایجاد کنند محدودیت هایی قایل شده است. به این معنی که مثلا شخصی یک ماه بیمه معمولی خریداری می کند و ۱۱ ماه باقیمانده اعلام می کند که در سفر بلند مدت است و لذا هم در گردونه سابقه بیمه قرار دارد و هم بعد از ۲ الی ۳ سال جزو گروه با سابقه ها حق بیمه اش بررسی می شود. در این موارد شرکت بیمه فقط اتومبیل را برای یک بار در سال و آنهم حداکثر برای ۳ ماه روی پارک قرار می دهد و اگر این مطلب بخواهد تکرار شود بایستی یا نظر مساعد بیمه گر اخذ شود یا بیمه نامه فسخ خواهد شد.

البته یک شرکت بیمه هم هست که اصلا به این مدت هم راضی نیست و استدلال می کند که حداقل بایستی یک ماشین دارای بیمه نامه شخص ثالث و حوادث سرنشین باشد واگرنه از گذاشتن تنها ماشین خانه روی پارک امتناع می کنند.

عمده شرکت های بیمه برای کمتر از ۴۵ روز و بیشتر از ۳ ماه حاضر به گذاشتن بیمه روی پارک نیستند.

 house

بیمه منازل مسکونی:

در خصوص بیمه های منازل مسکونی وضعیت متفاوت است به این معنی که صاحب خانه بیشتر از ۴ روز متوالی قادر نیست منزل را بدون سرپرست ترک کند و در غیاب خود لازم است تا یکی از فامیل یا دوستان را برای مراقبت های معمول هر چند روز در میان روانه خانه کند که از سلامت بنا- لوله کشی ها- عدم سرقت- آتش سوزی و سیم کشی های برق اطمینان حاصل کند. به طور کلی هر وسیله ای که می تواند منشاء خطر باشد بایستی تحت مراقبت قرار گیرد تا سرایتش باعث فاجعه نشود. در فصل سرما مساله یخ زدگی لوله ها و ترکیدگی از مهمترین مسایل بیمه های منازل مسکونی است و اگر صاحب خانه بدون مراقبت خانه را ترک کند و در آن ۴ روز ترکیدگی لوله ها باعث خسارت شوند شرکت بیمه از پرداخت امتناع می کند.

 

اصل مهم بیمه:

مهمترین اصلی که در سند بیمه لحاظ می شود و ممکن است به آن توجه نشود اصل مراقبت از مال بیمه شده است. بعد از بیمه هر چیزی صاحب یا ذینفع بیمه ملزم است تمامی مراقبت های لازم را از مورد بیمه به نحو احسن بنماید تا از خسارت در امان باشد. اگر به شرکت بیمه خلاف این مساله ثابت شود می تواند از پرداخت خسارات احتمالی سر باز بزند. کارشناسان بیمه در زمان بررسی هر موردی اولین چیزی را که تحت نظر دارند آن است که خریدار بیمه تا چه مقدار از ریسک بر حذر است و چقدر ترجیح می دهد تا مالش از حوادث گوناگون در امان باشد. این درجه در بیمه به تاثیرپذیری ریسک معروف است و در تقلیل یا افزایش حق بیمه بسیار موثر است.

 

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com