رئیس دفتر شخصی که خیلی خرش می رود، خبرهای درج شده در روزنامه ها در زمینه تایید”برجام” (اسم جدید توافق هسته ای) توسط “وی” را کذب محض خواند. نام نبرده افزود”وی” دو هفته ای بیشتر نیست کلاس زبان انگلیسی را شروع کرده و به اطرافیان خود گفته حداقل سه ماهی وقت لازم دارد تا بتواند توافق نامه هسته ای را بخواند. Asad-Moznebi-Hدر آن سوی شهر دفتر هاشمی رفسنجانی خبر درخواست عفو مهدی هاشمی از رهبر جمهوری اسلامی را «دروغی آشکار» و «خبرسازی» خواند و زد زیر همه چیز. در خبری دیگر بانک مرکزی ادعای اوباما در مورد دارایی های بلوکه شده ایران در آمریکا را تکذیب کرد. از سویی دیگر علیرغم بالارفتن قیمت اقلام پرمصرف مثل شیر و لبنیات در روزهای اخیر، نعمت زاده وزیری که در ایران به وزیر واردات معروف شده، بالارفتن قیمت ها را تکذیب کرد. یک خبرکش داخلی به خبرکش های خارجی گفت: رشد تصاعدی تکذیب در کشور باعث نگرانی های شدید در بین سران نظام شده و هفته گذشته عقلای نظام در نشستی فوق العاده تصمیم گرفتند جهت جلوگیری از بلبشو و هرج و مرجی که در فضای تکذیب مملکت ایجاد شده، وزارتخانه ای به نام “تکذیب” ایجاد نمایند. همین شخص افزوده: طبق خبری که از زیر پنجره ی یکی از عقلای نظام به خارج درز کرده، گویا هدف از تشکیل چنین وزارتخانه ای، هدفمند کردن تکذیب در کشور عنوان شده و دربان منزل یکی از عقلای نظام نیز ضمن تایید این خبر گفت: درسته با گوش های خودش شنیده، اما سخنگوی همان شخصی که خیلی خرش می رود چنین نشستی را بلکل تکذیب کرد و گفت: اگرچنین وزارتخانه ای تاسیس شود خیلی ها از نان خوردن خواهند افتاد.

 

***

 

شغل جدیدی به نام همراه مریض

hospital--H4

ایجاد اشتغال یکی از دغدغه های اصلی دولت تکبیر و امید، علیرغم گرفتاری های بین المللی است. در همین راستا وزارت بهداشت و درمان با نبوغ و ابتکاری مثال زدنی، موفق شده شغل جدیدی خلق کند که تا کنون در کره زمین وجود نداشته است. با اینکه شغل جدید در مرحله آزمایشی است، اما وزرای کار بیش از چهل کشور جهان خواهان همکاری با جمهوری اسلامی در این زمینه شده اند و قرار شده کارآموزان خود را جهت آشنایی با این شغل جدید به ایران بفرستند.

«همراه مریض» از جمله شغل‌های جذابی است که به تازگی در بیمارستان‌ها ایجاد شده. در بسیاری از بیمارستان‌ها افرادی مستقر هستند که از طرف پرستاران، به بیمارانی که به همراه‌ نیاز دارند معرفی ‌می‌شوند، تا به عنوان همراه مریض کنار آنها بمانند. هزینه‌ افراد همراه در بیمارستان‌های دولتی ۲۰ هزار تومان با غذا و دسر و قلیان و دودهای مرغوب و ۹ هزار تومان بدون هیچ کوفتی و در بیمارستان‌های خصوصی تا ۴۰ هزار تومان است، اما بیمارانی که همراه ندارند، باید همراهی که توسط بیمارستان معرفی می شود را بپذیرند و بابت هر روز۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان توی جیب همراه بگذارند.

سخنگوی دولت تکبیر و امید گفت همراه نیز توسط دکتر مجانا ویزیت خواهد شد و هدف دولت از ایجاد چنین شغلی را همراهی جامعه بیمار و جامعه بیکار عنوان کرد. سخنگوی دولت همچنین گفت: اخیرا مواردی دیده شده که در مواقع خواستگاری هنگامی که داماد می گوید شغلش همراه بیمار در بیمارستان است و روزی ۱۵۰ هزار تومان درآمد دارد، خانواده عروس آنقدر به وجد می آیند که بجای یکی دو تا دختر تحویل آقا داماد می دهند.

 

***

 

مبلغ واقعی پول های بلوکه شده ایران در خارج

 

به گزارش ایرنا، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیأت دولت، وجوه بلوکه شده بانک مرکزی در خارج از کشور را سرجمع ۲۳ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: به پیر به پیغمبر بیشتر ازاین نیست. و این مبالغ در ژاپن، کره جنوبی و امارات متحده عربی بلوکه شده است. حدود ۶ میلیارد دلار هم در هند وجود دارد که مبلغی نیست. خبرنگار “جیم نا” که پزشکی غیرقانونی بعدا اعلام کرد خودش مُرد، از رئیس بانک مرکزی پرسید: پس چرا باراک اوباما میزان پول های بلوکه شده را ۱۵۰ میلیارد دلار اعلام کرده؟ سیف با عصبانیت جواب داد: چه می دانم و در حالی که اسم خبرنگار جیم نا را یادداشت می کرد افزود: به قبر پدرش خندیده. ایشان ادامه داد: به آمریکا هشدار می دهیم که رقم واقعی پول های بلوکه شده ایران، خط قرمز نظام است و جمهوری به هیچکس و هیچ دولتی اجازه نزدیک شدن به خط قرمزهایش را نمی دهد. سخنگوی وزارت داخله نیز گفت: آمریکایی ها همانطور که مقامات نظام گفته اند اصلا قابل اعتماد نیستند چون بر طبق توافق هسته ای، قرار بود مبلغ واقعی وجوهات بلوکه شده ایران در خارج کاملا سری باشد و دوطرف تعهد کرده اند که این ارقام را فاش نکنند.

در همین حال سخنگوی کاخ سفید خطاب به جمهوری اسلامی گفت: به همان نمکی که باهم در وین خوردیم جلو چشم خودتان پول های بلوکه شده را شمردیم و تحویل خودتان دادیم. بقیه اش دیگر به ما مربوط نیست.

سخنگوی کاخ سفید افزود: مقامات ایرانی مرتب از ما می خواستند اعلام کنیم که این پولها سهم امام است و ربطی به پولهای بلوکه شده ندارد.

 

***

 

بزرگترین ناکامی اوباما در دوران ریاست‌جمهوری

 

اشاره اوباما به بزرگترین ناکامی دوران ریاست جمهوری اش، خبرنگاران را خیلی ذوق زده کرد. پرسیدند: لابد بزرگترین ناکامی حضرتعالی این است که نمی توانی به ایران بروی، چون همه دارند می روند. آلمان ها رفتند، فابیوس فرانسوی هم دیروز رفته دفتر ایران ایر توی شانزه لیزه بلیت رزرو کرده. اوباما آهی کشیده و گفته: نه! دیگری پرسیده: شاید بزرگترین ناکامی ات این است که نتوانسته ای با رهبر ایران ملاقات بکنی و از تجربه های مملکت داری ایشان استفاده بکنید؟ اوباما گفته: نه! پرسیدند: شاید دلتان می خواست بروید ایران حال بکنید چون یوکیا آمانو افسوس خورده که خیلی حیف شد که مذاکرات هسته ای به این زودی تمام شد چون هر دفعه می رفتیم ایران کلی حال می کردیم، هرچی بخوای هست. اوباما گفته: نه! یکی از خبرنگاران گفت: اشپیگل نوشته علیرغم اینکه گز آردی لای دندان یکی از معاونان وزیر خارجه آلمان گیر کرده، کلا به آلمان ها در اصفهان خیلی خوش گذشته. بخصوص از خورشت ماست و منارجنبان خیلی خوششان آمده و بعد از بازگشت اعلام کرده اند که به خاطر جنبشی که بعد از توافق هسته ای در منطقه راه افتاده مایلند کاری بکنند که منارجنبان دوباره بجنبد. نکند شما هم تعریف خورش ماست اصفهان را شنیده اید و هوس کرده اید؟ باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا جواب داده، نه! خبرنگاران که کلافه شده بودند باهم گفتند: کشتی ما را، پس بگو بزرگترین ناکامی ات چه بوده؟ اوباما در حالی که آه می کشیده جواب داده: بزرگترین ناکامی ام در طول دوران ریاست جمهوری، ناتوانی ام در تصویب “قوانین مالکیت اسلحه” در آمریکا است.

نوشته اند خبرنگاران در حالی که فرار می کردند، داد می زدند: به جوانی خودت رحم نمی کنی به جهنم، چرا می خواهی ما را از نان خوردن بیندازی؟ مرد حسابی مگر خبر نداری که خدا گفته بزرگترین ناکامی اش در خلقت عالم، عدم تصویب قوانین مالکیت اسلحه در آمریکاست؟ مگر خبر نداری داعش را درست کردند تا بازار سلاح پر رونق باشه؟ باور نمی کنی زنگ بزن از مک کین و دیک چینی بپرس…

 

* اسد مذنبی طنزنویس و از همکاران تحریریه شهروند است. مطالب طنز او علاوه بر شهروند، در سایت های گوناگون اینترنتی نیز منتشر می شود. اسد مذنبی تاکنون دو کتاب طنز منتشر کرده است.

tanzasad@gmail.com