در هفته های گذشته در خصوص مسئله ی پیچیده اوبر(مسافرکش های شخصی) در انتاریو و عدم تطبیق حقوقی آن با بیمه اتومبیل صحبت شد و با توجه به تازگی آن عنوان شد که از نظر کارشناسان، این مطلب همواره مسکوت است و شاید هیچکس نمی خواهد نفر اول باشد که راجع به آن صحبت کند، ولی در همین هفته سازمان کارشناسان خبره و رسمی بیمه با توجه به وظیفه خطیری که به عهده دارند نشستی را برگزار کردند و پیش قدم شدند تا به این مساله سر و سامانی دهند.

همانگونه که به خاطر دارید تناقض موجود در یک بند حقوقی بیمه است که اگر راننده یا دارنده اتومبیل بیمه شده اقدام به حمل مسافر کند و بابت آن حق الزحمه دریافت نماید این مساله از حیطه بیمه اتومبیل شخصی خارج است و بیمه اش به مثابه بیمه تاکسی اعمال می شود ولی با توجه به این مطلب که شخص راننده در همه مدت به این عمل اقدام نمی کند و فقط زمانی که اراده کند به سیستم اوبر(مسافرکش های شخصی) ملحق می شود، لذا مکانیزم خاص و مشخصی برای تعیین حق بیمه هنوز وجود ندارد.

جلسه با این موضوع شروع شد که هم راننده اوبر و هم مسافران اوبر بایستی از این تناقض مطلع باشند که پوشش بیمه ای برای مسافر وجود ندارد و اگر در حادثه رانندگی مجروح شوند(به عنوان سرنشین) بیمه نامه فعلی اتومبیل می تواند آن را پرداخت نکند.

اخیرا رسانه های جمعی هر کدام به نوعی با توجه به تجربه حقوقدانان خود نقل قول هایی کرده اند و اظهارات ضد و نقیضی منتشر شده که در تایید و تکذیب پوشش بیمه ای بوده است ولی همه بایستی بدانند که در این لحظه به هیچ عنوان هیچ بند و الحاقیه یا کلوز بیمه ای برای این مطلب وجود ندارد.uber

 

مایکل برتمن رئیس سازمان بروکرهای خبره کانادا گفته است که در این لحظه تنها شرکت بیمه ای که می تواند اوبر را بیمه کند شرکت بیمه فسلیتی است که عموما ریسک های غیر معمول را بیمه می کند. در آنجا یک بخش برای ناوگان تاکسی وجود دارد که اخیرا برای اوبر هم راه حلی پیدا کرده است، البته حق بیمه سالانه چون کاربرد اتومبیل از شخصی به بیزینسی تبدیل می شود گران تر است.

مایکل برتمن افزوده است که وظیفه ما حمایت از مصرف کننده است که در این سناریو هم راننده و هم سرنشین مصرف کننده محسوب می شوند و از آنجا که حضور اوبر در انتاریو غیر قابل حذف است، لذا بایستی برایش راه چاره قانونی و مدونی هم پیدا کرد.

در حال حاضر نظر حقوقی سازمان ذیربط که بر عملکرد بروکرهای بیمه هم نظارت دارد آن است که اگر از سرویس اوبر استفاده می کنید مطلع باشید که در صورت تصادف شرکت بیمه اتومبیل می تواند از پرداخت امتناع نماید و این مطلب تا تصمیم گیری نهایی شرکت های بیمه امری محتمل است پس این ریسک به عهده خودتان است.

 

در پایان این مقاله لازم است که از نکته ظریف بیمه های اتومبیل مطلع باشید که در صدمات جانی و نقص عضو حتی اگر سرنشین اتومبیل فرد دیگری باشید و مصدوم شوید اولین شرکت بیمه که اقدام به پرداخت می کند بیمه اتومبیل خودتان است. و اگر بیمه اتومبیل ندارید شرکت بیمه اتومبیلی که سوارش هستید و اگر او هم بیمه ندارد دولت انتاریو مسئول پرداخت غرامت تا سقف ۲۰۰ هزار دلار است. پس چنین به نظر می رسد که برای اجتناب از هر سوءتفاهمی منطقی است که هر چه زودتر به شک و شبهه در این زمینه پایان داده شود.

 

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com