مسئولان قانونگذاری در انتاریو برای امنیت و برقراری حفظ جان شهروندان در ماه جون امسال دور هم جمع شدند تا در جهت تشدید جرایم رانندگی برای متخلفان استفاده از تلفن همراه نظر بقیه کارشناسان را جویا شوند.

کار گروهی منجر به تصویب بند قانونی شماره ۳۱ شد که طی آن تغییرات جدید از اول سپتامبر ۲۰۱۵ لازم الاجراء خواهد شد و توصیه همه دست اندرکاران راهنمایی و رانندگی بر آن است که توجه ویژه نمایید که در زمان رانندگی حتی نیم نگاهی هم به تلفن همراه خود نیندازید که اگر پلیس متوجه شود شما مرتکب نقض قانون شدید و مجبورید برایش یا جریمه پرداخت کنید و یا از وقت گرانبهایتان بزنید و در مقابل دادگاه دفاعیات خود را بیان نمایید.

اهم موارد به قرار ذیل است که در قانون جدید برایش جرایم زیادی تعیین شده است:

impaired-driving

۱- حواس پرتی در زمان رانندگی: اگر در زمان رانندگی تلفن همراه خود را در دست دارید و یا نگاهش می کنید(در حال خواندن پیامی هستید) و یا در حال ارسال پیامی می باشید و در حالت آخر در حال مکالمه می باشید در این طبقه بندی قرار می گیرید. مسئولان برای این راننده هم امتیاز منفی و هم افزایش جریمه درنظر گرفته اند. جریمه قبلی که ۲۰۰ دلار بود به ۴۹۰ دلار افزایش می یابد. در ضمن ۳ امتیاز منفی هم در گواهینامه رانندگی ثبت می شود. اگر دارای گواهینامه جی ۱ یا جی ۲ هستید بدانید افسر پلیس می تواند شما را از ادامه رانندگی منع و حتی گواهینامه شما را برای مدت طولانی فسخ کند.

 

۲- در زمان گذر از مسیر عابران پیاده: تشدید جرایم رانندگی اگر یکی از طرف های درگیر پیاده باشد به عبارت دیگر اولویت اصلی با عابر پیاده و اتوبوس مدرسه و بچه ها است اگر هر خلافی در این محدوده رخ دهد جرایمش دو چندان است حال اگر این خلاف با تلفن همراه باشد جرایم تصاعدی بالا می رود.

 

۳- جرایم رانندگی برای عدم حق تقدم دوچرخه: اگر بدون توجه در اتومبیل را باز کنید و منجر به برخورد با دوچرخه سوار شود ۳۶۵دلار به انضمام ۳ امتیاز منفی در گواهینامه رانندگی شما ثبت میشود. حال اگر منشاء اولیه تلفن همراه باشد این جرایم تصاعدی افزایش می یابد.

۴- برای حفظ جان نیروهای پلیس، آمبولانس، آتش نشانی و کلیه افرادی که در حال ارایه خدمت به شهروندان هستند اگر راننده ای مسیر روبرو را مسدود می بیند بایستی توقف کرده و با احتیاط کامل به خط دوم منتقل شود. این قانون از زمانی لزومش احساس شد که چندین پلیس توسط رانندگان جاده ای مصدوم و یا در حین انجام وظیفه کشته شدند.

 

۵- رانندگی در حال مستی یا تحت تاثیر دارو: اگر در حال مستی رانندگی کردید و دستگیر شوید بدانید که احتمال تعلیق گواهینامه رانندگی بین ۳ تا ۹۰ روز وجود دارد طبق آخرین آمار به دست آمده ۴۵ درصد تصادفات رانندگی بر اثر مستی و یا بر اثر تاثیر داروهای مخدر بوده است.

اگر هر یک از این موارد برای شخصی اتفاق بیفتد نه تنها بایستی متحمل جرایم یاد شده بشود بلکه بدتر از آن تشدید حق بیمه اتومبیلش برای ۳ سال متوالی است.

 

 

 

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com