شهروند- علی شریفیان: هفته گذشته رسانه ها و از جمله سی بی سی از قول پسر ارشد کن تیلور، دیپلمات برجسته کانادا خبر داد که وی بر اثر ابتلا به سرطان روده بزرگ در سن ۸۱ سالگی درگذشته است.

کن تیلور در دوران بحرانی گروگان گیری دیپلمات ها و کارکنان سفارت آمریکا در تهران به وسیله گروهی موسوم به دانشجویان خط امام، سفیر کانادا در ایران بود. کن تیلور در آن اوضاع بحرانی با شجاعتی کم نظیر شش تن از آمریکایی ها را که در تهران سرگردان بودند به مدت سه ماه مخفی کرد و پس از همآهنگی با اتاوا و دولت و مجلس کانادا برای آنها امکانات سفر و از جمله پاسپورت های جعلی فراهم کرد و این شش نفر را به عنوان یک گروه که در تهران هستند تا فیلمی بسازند، از ایران فراری داد. تیلور تقریبا همزمان با این موفقیت خودش هم از ایران خارج شد. این دیپلمات شجاع به خاطر شهامت بی نظیرش و نجات جان شش آمریکایی مدال طلای کنگره آمریکا را دریافت کردken-taylor.

در سال ۲۰۱۲ بن افلک، بازیگر و کارگردان آمریکایی در فیلمی با نام «آرگو» روایتی از ماجرا به دست داد. این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو به نمایش گذاشته شد و بعد هم در اکران عمومی با اقبال روبرو شد، اما کن تیلور از فیلم انتقاد کرد و گفت افلک نقش کانادایی ها را در روایت خود کمرنگ کرده است.

در سال ۲۰۱۳ هم مستندی ساخته شد به اسم «مامور ما در تهران» که روایت دیگری از همین ماجرای تاریخی بود. استفن هارپر، نخست وزیر کانادا ضمن ابراز تسلیت به خانواده تیلور از وی به عنوان یک کانادایی نمونه ستایش کرد.

بروس هیمن، سفیر آمریکا در کانادا هم با انتشار بیانیه ای رسمی درگذشت کن تیلور را تسلیت گفت.