نشان “داود رشیدی” به چهار برگزیده در حوزه روزنامه نگاری، تاریخ، تئاتر و سینما اهدا شد

مراسم اولین دوره‌ی اعطای نشان “داود رشیدی” با برگزیده شدن عمید نائینی، علیرضا داودنژاد، حسن معجونی و محسن میرزایی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیین نخستین سالگرد درگذشت زنده‌یاد “داود رشیدی” شامگاه چهارم شهریور در سالن اصلی تئاتر شهر با حضور جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر برگزار شد.

در این برنامه که اجرای آن را منصور ضابطیان بر عهده داشت، با حضور سیامک صفری، حسن معجونی، لیلی رشیدی و حسین حسینیان بخش اپل نمایشنامه «منهای دو» که سال ۸۹ توسط داود رشیدی در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه رفته بود، بازخوانی شد.

در این مراسم، بیانیه‌ای از سوی خانواده رشیدی در توضیح اهدای نشان داود رشیدی قرائت شد.

احترام برومند، لیلی و فرهاد رشیدی در روی سن حاضر شده، به میهمانان خوشآمد گفتند. در ادامه احترام برومند متن پیام سیدمحمد خاتمی را که به مناسبت همین مراسم‌ نوشته بود، قرائت کرد.

در این بخش نخستین نشان داود رشیدی به عمید نائینی اهداء شد.

عمید نائینی روزنامه نگاری است که بیش از چهار دهه فعالیت مطبوعاتی دارد. منصور ضابطیان مجری مراسم در معرفی اش گفت،  او از برجسته ترین مدیران مطبوعاتی است که معتقد به خبررسانی شجاعانه و شفاف به قصد توسعه ی جامعه ی مدنی ایران است. اما ما قصد نداریم تنها از خدمات مطبوعاتی او یاد کنیم… او یکی از مهمترین و موثرترین افراد در حمایت از فعالیت های فرهنگی است.

برای معرفی بیشتر عمید نائینی از جواد مجابی، شاعر، نویسنده و مترجم دعوت شد تا به روی صحنه برود.

جواد مجابی گفت: آقای عمید نائینی یک روزنامه نگار حرفه ای مستقل است. روی این دو کلمه حرفه ای و مستقل تأکید دارم. مستقل از این جهت که روزنامه‌هایی که از مشروطه منتشر شدند یا موافق یا مخالف حکومت‌ها بودند در حالی که روزنامه نگار مستقل کسی ست که به ارائه ی آزادانه و آگاهانه ی اخبار و اطلاعات در کشور خودش و جهان می اندیشد. از این نظر عمید نائینی همواره به این اصل اساسی روزنامه نگاری که در جهان جاری ست وفادار بوده.

مجابی ادامه داد: با نگاهی به کارنامه آقای نائینی به طیفی از روزنامه‌نگاران می‌رسیم که شاید با اندیشه‌های او همخوان نباشند اما اجازه کار داشته‌اند و این از ویژگی‌های اوست. عمید نائینی فردی ست نواندیش و عاشق ایده‌های نو ولی عملی. کسی ست که مرتب به دنبال ایده های نو هست برای روزنامه نگاری ولی به عملی بودن آنها هم فکر می کند و این کاری ست دشوار. مثلا موقعی که پیام امروز در می آمد قتل های زنجیره ای اتفاق افتاد و ایشان همان ایام به این قضیه پرداخت این ماجرا بسیار دشوار و خطرناک بوده که آدم به مسئله ای بپردازه که حساسیت شدیدی وجود دارد. اما  قدرت روزنامه نگاری و ایجاد موازنه بین عقاید مختلف باعث شده که مجله ی ایشان به این مسائل بپردازد.

نکته ی بعدی این است که ایشان یاری‌گر هنرمندان و اهل قلم و کسانی که به کار فرهنگی می پردازند، هستند و مواظب حال آن‌ها هستند.

آخرین نکته اینکه عمید نائینی یک فراهنجار معقول است با هنجارهای جاری در ستیز است و به طرف هنجار برتر می‌رود. همه ی کسانی که برای تغییر جهان کوشش می کنند به طرف فراهنجاری حرکت می کنند، چرا که قبول هنجارهای رایج انسان را به درجا زدن محکوم می کند.

پس از این سخنان، جواد مجابی نشان داود رشیدی را به عمید نائینی اهدا کرد.

عمید نائینی عضو شورای سردبیری روزنامه آیندگان بود. پس از بسته شدن آیندگان، نائینی روزنامه نگاری را در صنعت حمل و نقل و ماهنامه ی پیام امروز ادامه داد. او سالها سردبیر این ماهنامه بود، ماهنامه ای که از حرفه ای ترین مجله های ماهانه خبر و تحلیل ‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در تهران بود. پیام امروز در سال ۱۳۷۹ (۲۰۰۰ میلادی) با حکم سعید مرتضوی توقیف شد.

دومین نشان داود رشیدی توسط احمد مسجدجامعی به محسن میرزایی به‌واسطه ثبت تاریخ معاصر و ۶ دهه  فعالیت مستمر در عرصه مطبوعات و تاریخ‌نویسی اهداء شد.

مسجدجامعی به فعالیت میرزایی و پیوند تئاتر و مطبوعات اشاره کرد و گفت: موزه تئاتر در ساختمان تئاتر نصر که خریداری شده، راه‌اندازی می‌شود.

در ادامه مراسم علی دهکردی، پیام انجمن بازیگران خانه سینما را برای اولین دوره اعطای نشان داود رشیدی خواند که در آن از برگزاری این مراسم و اهدای چنین نشانی قدردانی شده بود.

نشان سوم داود رشیدی به علیرضا داودنژاد، کارگردان سینما اهداء شد.

در این بخش مرضیه برومند برای اهدای نشان دعوت شد و او بیان کرد: من این بخت را داشتم که عضوی از خانواده برومند رشیدی بودم و این بخت را داشتم که همراه داود رشیدی باشم و از او بیاموزم. امروز هم بخت این را دارم که به نیابت از خانواده رشیدی درباره یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان مملکت‌مان صحبت کنم.

وی ادامه داد: تمام مختصاتی که داود رشیدی برای یک هنرمند قایل بود، در داودنژاد جمع است و من فیلم “نیاز” او را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم. این مهم بود که حرف‌های سخت را به زبان مردم بزنی و او این کار را انجام داد؛ جدا از نوآوری‌هایی که در فیلم‌هایش همیشه دیده‌ایم.

داودنژاد نیز با تشکر از خانواده رشیدی  برومند اظهار کرد: این شانسی بود که سال‌ها قبل مورد لطف داود رشیدی قرار گرفتم و آن برای آغاز راهم‌ بود و حالا در اواخر راهم از سوی خانواده رشیدی مورد لطف قرار می‌گیرم که برایم بسیار ارزشمند است.

نشان چهارم‌ داود رشیدی برای رونق بخشیدن به هنر تئاتر به حسن معجونی اهداء شد.

فاطمه معتمدآریا بعد از اعطای این نشان، گفت: از این‌که آقای رشیدی باعث شدند بهترین های فرهنگ و هنر این‌ مملکت اینجا باشند، خوشحالم. آقای معجونی جزو استثناهای تئاتر ما هستند و وقتی یک نفر شکوفا می‌شود پرچم آن به بقیه می‌رسد و او جزو کسانی است که این پرچم در دست اوست.

حسن معجونی نیز پس از دریافت نشان داود رشیدی، بیان کرد: این نشان برای من خیلی مهم است چون برای کسی است که بیش از هر چیزی به تو فکر کرده و این نشان برای من فقط نیست بلکه برای گروهم است.

احترام برومند هم گفت:  اول از همه به فکر من رفت که این نشان به شما داده شود چون مثل داود رشیدی زیاد به تئاتر فکر می‌کنی و مثل او به تئاتر شهرستان توجه می‌دهی.

او با اشاره به این‌که معجونی در رشت سالن تئاتر احداث کرده و نمایشی را به زبان گیلکی اجراء می‌کند، افزود: ما شاید سال دیگر این مراسم را با چند چهره خوب در رشت برگزار کردیم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم، هنرمندان و مدیرانی همچون اکبر زنجانپور، جواد مجابی، حسین پاکدل، داریوش اسدزاده، حمید پورآذری، علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، پیمان شریعتی مدیر تئاتر شهر، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی حضور داشتند.

سخنان جواد مجابی را بشنوید.