شهروند- علی شریفیان: کاتلین وین، نخست وزیر دولت انتاریو در مصاحبه ای که روز یکشنبه ۳۱ اکتبر با کریس هال برای رادیو سی بی سی داشت در مورد مسئله پناهجویان سوری اعلام کرد که انتاریو اگر بتواند، در هماهنگی با جاستین ترودو، نخست وزیر دولت فدرال، تعداد پناهجوی سوری بیشتری خواهد پذیرفت.
ترودو در جریان مبارزات انتخاباتی ضمن انتقاد از هارپر در زمینه سیاست هایش در مورد پذیرش پناهجویان وعده داد که اگر ما به قدرت برسیم ۲۵ هزار پناهجو را تا آخر امسال به کانادا می آوریم.
دولت انتاریو پیش از این با اختصاص ده میلیون و ۵۰۰ هزار اعلام کرده بود به مشکلات پناهجویان برای اسکان در انتاریو کمک خواهد کرد. خانم کاتلین وین در این مصاحبه توضیح داد ما تلاش خواهیم کرد تا آخر امسال ۲۵۰۰ پناهجو در انتاریو بپذیریم و تا آخر سال ۲۰۱۶ این تعداد را به ۱۰ هزار نفر برسانیم.trudeau-wynne
نخست وزیر انتاریو خاطرنشان کرد که من می دانم این کار آسانی نیست مسائل امنیتی بسیار مهم هستند و موانع دیگری هم بر سر راه هست، اما پس از ملاقات با نخست وزیر تصمیم گرفتیم نقش مهمتری در این کار بر عهده بگیریم.
خانم وین، پس از پیروزی ترودو مرتب به صورت تلفنی با وی در تماس بوده و اولین نخست وزیری است که ترودو پس از پیروزی اش در انتخابات ۱۹ اکتبر با وی ملاقات کرد. خانم وین در زمینه های دیگری هم همکاریهای اساسی با ترودو و دولت فدرال خواهد داشت.
یادآوری اینکه در دوره صدارت هارپر، رابطه نخست وزیر بزرگترین و پرجمعیت ترین استان کانادا با نخست وزیر دولت فدرال، روابط حسنه و کارسازی نبود. علاوه بر این خانم وین در جریان انتخابات با تمام توان از جاستین ترودو طرفداری کرد. مفسران یکی از عوامل کلیدی پیروزی ترودو را در انتخابات به دست آوردن حدود ۸۰ کرسی از ۱۲۱ کرسی این استان می دانند که عملا لیبرال ها را به اکثریت رساند.