شهروند- علی شریفیان: روز چهارشنبه پیش از اینکه مراسم سوگند و معرفی جاستین ترودو به عنوان بیست و سومین نخست وزیر کانادا انجام شود، استفن هارپر با تقدیم استعفای خود به فرماندار کل کانادا رسما دوره نخست وزیری اش پایان یافتharper.

هارپر که سه دوره نخست وزیر کانادا بوده است در آخرین روزهای نخست وزیری اش نامه ای خطاب به کارکنان دولت نوشت و در آن ضمن قدردانی از زحمات آنها از کمک آنها به دولت برای دادن خدمات به مردم کانادا و ساختن کانادایی بهتر سپاسگزاری کرد.

در دوران حکومت هارپر رابطه بین او و کارکنان دولت، رابطه خوشایندی نبود و کارکنان دولت از برخورد هارپر با آنها رضایتی نداشته و ندارند. در پاسخ به این نامه خداحافظی کارکنان دولت چه به طور رسمی و چه غیررسمی پاسخ های تلخ و دندان شکنی به هارپر دادند. به مصداق مثلی که کانادایی ها دارند عملا به هارپر گفتند: (معنی که در فارسی می شود از آن به دست داد) «خوش اومدی! وقتی میری بیرون مواظب باش در بهت نخوره!» (به زبان طنز و تمسخر یعنی اینکه بری که دیگه برنگردی!) هارپر از جمله به بسیاری از خواست کارکنان دولت پاسخی درخور و مساعد نداد. در یک حرکت در راستای صرفه جویی ۲۰ هزار تن از کارکنان دولت را اخراج کرد. اختلافات زیادی بین کارکنان دولت و اتاوا بر سر بیمه ی بازنشستگی، حقوق و مزایا و مسائل دیگر همیشه وجود داشت.

به طور رسمی هم روبین بنسون، دبیر کل اتحادیه کارکنان دولت در قسمتی از پاسخی که به نامه هارپر نوشته، آورده است:« اما ای کاش پیش از این از ارزش کار کارکنان دولت قدرشناسی می شد. ما حالا داریم خودمان را آماده می کنیم که با دولت لیبرال کار کنیم که فکر می کنیم در آن دولت قدر، ارزش و اهمیت کار کارکنان دولت مورد توجه است.»

این نخستین بار است که به هنگام پایان کار یک نخست وزیر چنین پیام هایی بین نخست وزیر و کارکنان دولت رد و بدل می شود. یادآوری اینکه شمار کارکنان دولت فدرال به حدود ۲۵۰ هزار نفر می رسند که در بخش ها و دوایر مختلف مشغول به کار هستند.