شهروند علی شریفیان: استفن هارپر که از سال ۲۰۰۴ رهبری حزب تازه زاد محافظه کار را بر عهده داشت و در انتخابات ۲۰۰۶ توانست به قدرت برسد، پس از شکست سنگین در انتخابات ۱۹ اکتبر پس از بیش ۹ سال نخست وزیری بلافاصله از رهبری حزب استعفاء داد. او دقایقی پیش از شروع مراسم معرفی و سوگند جاستین ترودو و کابینه اش، استعفای خود را رسما به فرماندار کل کانادا تقدیم کردRonaAmbrose.

روز پنجشنبه ۵ نوامبر هارپر در میان نمایندگان محافظه کار حاضر شد و سخنرانی کوتاهی ایراد کرد و پس از آن سناتورها و نمایندگان محافظه کار رهبر موقت خود را تا زمانی که رهبر دائم حزب انتخاب شود، برگزیدند.

هشت نفر داوطلب این مقام بودند که از میان آنها خانم رونا آمبروز به این مقام انتخاب شد. خانم آمبروز ۴۶ ساله تجربیات زیادی دارد و از سال ۲۰۰۶ که حزب به قدرت رسید مجموعا وزیر هشت وزارتخانه مختلف بوده است.

خانم آمبروز در مصاحبه هایش گفت علت شکست حزبشان در انتخابات در دست بررسی است. وی گفت ما کارهای فوق العاده ای برای کانادا کرده ایم و برای آینده هم در زمینه های مختلف طرح های عالی داشتیم و فکر می کنم علت اینکه مردم به ما رای ندادند این بود که ما نتوانستیم خوب ارتباط برقرار کنیم و باید «بدنه» حزب را عوض کنیم.

خانم آمبروز در روزهای اول رسیدنش به مقام رهبری موقت اعلام کرد اگر لیبرال ها بخواهند برای بررسی علت و علل ناپدید و کشته شدن زنان و دختران اقوام بومی دادگاه عمومی تشکیل بدهند حاضر به همکاری کامل با آنهاست.

در مدتی که محافظه کاران بر سر قدرت بودند، همیشه می گفتند پلیس و مسئولان امنیتی به این موضوع می پردازند و نیازی به تشکیل دادگاه عمومی نیست.