سونر یالچین


چه چیزی در دستور کار اروپا قرار دارد؟
۱) مسئله پناهندگان
۲) مسئله ترور داعش
در واقع بین این دو، رابطه علت و معلولی وجود دارد. بدون دانستن این که عمل چرا انجام گرفته (چیستی علت)، نتیجه (معلول) را نمی توان تحلیل کرد. یعنی، چرا پناهندگان برای رهایی، سر به سوی اروپا گذاشته اند؟ تروریست ها برای پیوستن به داعش، چرا از اروپا راهی عراق و سوریه اند؟ یکی می خواهد به اروپا برسد، دیگری از اروپا فرار می کند؟ یکی رهایی را در اروپا و دیگری رهایی را در فرار از اروپا جستجو می کند!
برای روبرو شدن با حقایق تلخ، دانستن شرط است. در غیر این صورت به آسانی فریب می خوریم! به عنوان مثال، فرانسه، با اعلام این که، با ترور مبارزه خواهد کرد، به مناطق تحت کنترل داعش در سوریه، “راقه” Rakka حملات هوایی ترتیب داد!

دژاوو …!

سونر یالچین

سونر یالچین

بوش هم گفته بود که با جنگ های صلیبی علیه تروریسم به نتیجه نهایی خواهد رسید! رئیس سابق سیا “جورج تنت” George Tenet هفته گذشته اعلام کرد، که قبل از حمله یازده سپتامبر، در خصوص حمله به بوش هشدار داده بود.
یک ماه قبل مجله “پاری ماچ” Paris Match هشدارهای خود، در مورد حملاتی در ابعاد یازده سپتامبر داعش در پاریس را تکرار کرده بود.
اگر بخواهم مانند “یحیی کمال” بگویم: زیر این سقف آسمان، جهان را رازی نیست. البته، و بدون تردید، برای کسی که بداند، چگونه ببیند. (۱)
یک حقیقت دیگر مسئله را بنویسم:

به نظر شما…
آیا به صفوف داعش از الجزایر بیشتر پیوستند یا از فرانسه؟ بله، از فرانسه! بیشتر آنهایی که از فرانسه به داعش پیوستند، الجزایری تبارند!
بدون تامل روی این سئوالات، نمی توانید با ترور مبارزه کنید. چقدر زود فراموش کردید … ده سال پیش، درست همین روزها، پاریس شاهد چه بود؟ جوانان مسلمان فقیر و بیگانه از خود، که در هر فرصتی در معرض خشونت پلیس بودند، یعنی “بچه های مغربی” شمال آفریقایی و به قول سارکوزی “بی سر و پاها” در محلات حاشیه پاریس عصیان کرده بودند. ۹ هزار وسیله نقلیه را آتش زدند، ۳۰۰ ساختمان دولتی را تخریب کردند، عصیانگران، که بیشتر از نصف شان، بیست ساله بودند و بیکار. همیشه از ما می خواهند که روی نتایج متمرکز شویم، بدین وسیله می خواهند که سئوال “چرا” را در ما نابود سازند!

بلال شریف
فکر کردند آفریقایی که استثمارش کرده بودند، خیلی دور بود. اشتباه کردند. امروز زبان رسمی ۲۲ کشور آفریقایی فرانسوی است. به علاوه، کشورهایی هستند مانند، تونس، مراکش و الجزایر که زبان فرانسه در آنجا رسمی نیست، ولی زبان اداری است.
آیا می دانستید که فرانسه از ۱۴ مستعمره سابق خود هنوز هم “مالیات مستعمراتی” می گیرد؟ (۸۵% درآمدهای سالیانه این کشورها به بانک مرکزی فرانسه سپرده می شود. این کشورها با ۱۵% باقی مانده، باید امورات اقتصادی خود را حل کنند، و در صورت روبرو شدن با مشکل مالی، پول های سپرده شده خود در بانک مرکزی فرانسه را قرض کنند. ولی حتی استفاده از “قرض” نیز تابع محدودیتی هایی است. چنانکه می توانند فقط ۲۰% سپرده های خود را به شکل قرض دریافت کنند!)
فکر می کنید چرا فرانسه در کشورهای چاد، سنگال، جیبوتی، گابن، جزایر عاج دارای پایگاه نظامی است؟
به اصطلاح دوران استعماری پایان یافت، ولی به دنبال آن فرانسه ۲۶ بار مداخله نظامی کرده است! به چند مورد آن در سال های اخیر نگاه کنیم:
ـ در سال ۲۰۱۳ “توآرگ” ها Tuareg تحت رهبری بلال شریف قیام کرده و دولت آزاد “آزاواد” Azavad را تاسیس کردند. به دنبال آن فرانسه مداخله نظامی کرد.
ـ در همان سال، وقتی در جمهوری آفریقای مرکزی اتحادیه “سلکا” Seleka که اکثریت آنها مسلمان بودند، روی کار آمدند، فرانسه بلافاصله مداخله نظامی کرد.
ـ تردید نکنید، اگر ارتش بورکینو فاسو نتیجه دلخواه به دست نیاورد، فرانسه در این کشور نیز مداخله نظامی خواهد کرد.
ـ سرنوشت لیبی و قذافی را می دانید. لفت اش نمی دهم، در نتیجه، خون به پاریس جهید.

اجلاس در قصر
می خواهند که: “به استثمار جهان ادامه دهیم و اگر کسی مخالف منافع ما به قدرت برسد، مداخله کنیم”! و هر کاری که می خواهد بشود، بشود، ولی ترور از ما دور بماند!
یک روز قبل از فاجعه پاریس، در محله شیعی بیروت دو انفجار روی داد و ۳۷ نفر کشته شدند، گناهشان شیعه بودن، بود. مسئولیت قتل عام را داعش به عهده گرفت. قتل عام های بیروت، یا، سوروچ و یا آنکارا، چرا در جهان عکس العمل لازم را پیدا نکرد و نمی کند؟ آیا جان یکی جان، و جان ما بادمجان است؟(۲)

تکبر اروپا، که حتی در عزا و ماتم نیز تبعیض قائل است، وجود انسان را آتش می زند. باز هم یک روز قبل از حمله پاریس، وقتی گروهبان های ژاندارمری، “ابراهیم باغجی” و “سلیم وورال” به خاک سپرده شدند، هولانده در قصر الیزه PKK/PYD را به حضور پذیرفت. آنها در مجلس ملی فرانسه “زوبیر آیدار” را به حضور پذیرفتند که در ترکیه تحت تعقیب است! آیا فرانسه ای که بر روی قتل “سکینه جانسیز” از بنیانگذاران PKK و دو زن دیگر که در پاریس کشته شدند سرپوش می گذارد، با ترور جهانی مبارزه خواهد کرد؟(۳)

کی، تروریست است، و کی، چریک است؟
کدام اش را بنویسم …
فرانسه ای که در روندا با حمایت از حکومت “هوتو” ها Hutu شریک و همدست نسل کشی است، آیا از سیاست استعماری خود دست بر می دارد؟

چرا در این حقیقت، که ثروتمندی جهان، ترور جهانی را به میدان آورده است، تامل نمی شود. آنچه اتفاق می افتد در مورد انسان بیگناه در شهرهای، حلب، بغداد، سوروچ، آنکارا و بیروت و پاریس است. ما هم این بازی خونین را نظاره می کنیم:
انسان ها برای فرار از کشته نشدن، سرزمین اجدادی خود را ترک می کنند. انسان ها برای کشتن، کشور خود را ترک و به داعش ملحق می شوند! نظام استثمار همچنان ادامه می یابد. برای تداوم این نظام، به وسیله “پینوکیوی جانور” داعش، انسان ها را با آشوب و بیچارگی ترسانده و به اسارت می گیرند! برای باشگاه ثروتمندان جهانی، انسان های معصوم همچنان جان خود را از دست می دهند.
آزادی، برابری، برادری، به عنوان مفاهیمی نوستالژیک تلقی شده و تحقیر می شود. و … برای قتل عام هایی نظیر پاریس، اشک زیادی خواهیم ریخت.

*منبع: روزنامه سؤزجو – ۱۷ نوامبر۲۰۱۵

توضیحات مترجم
۱) اشاره به “یحیی کمال بایاتلی” ( ۱۹۵۸ – ۱۸۸۴ ) شاعر و نویسنده معروف ترک است.
۲) اشاره به بمب گذاری تروریستی در ایستگاه راه اهن آنکاراست (۱۰ اکتبر.۲۰۱۵ ) که بیش از صد قربانی گرفت. دست هایی که بمب گذاری های سوروچ، آنکارا، بیروت، بغداد، و پاریس را انجام دادند، برای رسیدن به هدف مشخصی در خاورمیانه، همه از یک مرکز هدایت شده اند. در این خصوص می توانید به لینک دو نوشته از نویسنده و مترجم این مقاله مراجعه کنید.
http://www.sozcu.com.tr/2015/yazarlar/soner-yalcin/bombanin-desifresi-963750/

بمبی که قلب ترکیه را نشانه رفت/ ترجمه: علی قره جه لو


۳) هدف سوءقصد به سکینه جانسیز و دو کادر زن دیگر PKK در پاریس چه بود؟ هدف، تسویه کادرهای مخالف درون سازمانی بود. “فرید ایل سئوور” Ferid Ilsever نویسنده و محقق در این زمینه معتقد است:”با این سوء قصد، به کادرهای علوی PKK یک چشم زخم اساسی داده شد”.
همچنان که در اعلامیه نوروز ۲۰۱۳، PKK آمده است، بر اساس “اسلام سنی” یک همکاری و شراکتی بین AKP/PKK آغاز گردید. به دنبال این شراکت و همکاری مجسمه های شیخ سعید و سعیدی نورسی در دیاربکر و تونجلی نصب گردید، که سبب آغاز مخالفت علوی ها و استعفاءها در BDP (حزب صلح و دموکراسی) علیه این توافق، گردید. ترور سکینه جانسیز و دو کادر دیگر در پاریس برای بر طرف کردن مخالفت درون سازمانی عملی گردید. در واقع مسیر سیستم ریاست جمهوری در ترکیه (آرزوی اردوغان) در مقابل یک نوع خودگردانی برای PKK هموار گردید. اگر این توافق پنهانی افشاء نشده و با شکست روبرو نمی شد، منجر به پایان یافتن سیستم پارلمانی ترکیه، فعال مایشایی اردوغان، و رژیم خلافت اسلامی “جمهوری دوم” اردوغان می گردید. از طرف دیگر منجر به پایان یافتن رژیم لائیک ترکیه می شد که علوی های ترکیه (چه ترک و چه کرد) از دیرباز مدافع سرسخت آن بوده و هستند. هم PKK و هم حکومت فرانسه، در سرپوش گذاشتن به علل و اهداف این ترور هر آنچه توانستند انجام دادند و تحقیقات در این زمینه را بی نتیجه گذاشتند!
در زیر، به لینک چند منبع، در رابطه با علل و اهداف این جنایت، اشاره شده است.
http://www.aydinlikgazete.com/sakine-cansiz-cok-korkuyorum-makale,59802.htmlhttp://www.aydinlikgazete.com/cansiz-cinayetinden-tc-cinayetine-makale,59876.html
http://www.ulusalkanal.com.tr/aydinlik-in-tarihi-yazi-dizisi-sakine-cansiz-olayi-makale,4272.html

* علی قره جه لو، نویسنده و مترجم مستقل ساکن تورنتو، دارای دکترای علوم سیاسی، در حوزه ی مسائل سیاسی ملیت های ایران بویژه ترک ها و مسائل سیاسی ترکیه و آذربایجان و ارمنستان می نویسد.