بازداشت دو زن روزنامه نگار

بی بی سی: گزارش ها از ایران، از بازداشت دو روزنامه نگار زن به نام های محبوبه خوانساری و اعظم ویسمه حکایت دارند.

به گزارش وبسایت های نزدیک به اصلاح طلبان، محبوبه خوانساری، خبرنگار سابق گروه اجتماعی خبرگزاری میراث (ارگان رسمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران) و اعظم ویسمه که سابقه همکاری با خبرگزاری ایلنا و روزنامه شرق را در کارنامه خود دارد، در آخرین ساعات روز دوشنبه دهم خرداد (۳۱ می) توسط مأموران وزارت اطلاعات ایران بازداشت شدند.

محبوبه خوانساری علاوه بر همکاری با خبرگزاری میراث، با باشگاه خبرنگاران جوان و روزنامه های سرمایه و کارگزاران نیز همکاری داشته است.

اعظم ویسمه نیز علاوه بر همکاری با ایلنا و شرق، با پارلمان نیوز، پایگاه اطلاع رسانی فراکسیون خط امام مجلس ایران که تنها فراکسیون اصلاح طلب مجلس به شمار می رود، همکاری داشته است.

شش سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق برای سارا توسلی

همزمان با بازداشت دو خبرنگار زن، دادگاه انقلاب تهران سارا توسلی، مدرس دانشگاه را به شش سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد.

سارا توسلی در دی ماه ۸۸ و پس از حوادث مربوط به روز عاشورا (ششم دی ۸۸) که طی آن دست کم هشت نفر از جمله علی موسوی حبیبی (خواهر زاده میرحسین موسوی) کشته شدند، بازداشت شد.

بنابر گزارش جنبش راه سبز و به نقل از فریده غیرت، وکیل خانم توسلی، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران سارا توسلی را به اتهام حضور در حوادث روز عاشورا و حضور در منزل علی موسوی حبیبی (که در درگیری های روز عاشورا با اصابت مستقیم گلوله کشته شد) به تحمل شش سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.

سارا توسلی فرزند محمد توسلی از اعضای برجسته نهضت آزادی ایران است که همسرش، فرید طاهری نیز همزمان با او و در جریان حوادث پس از عاشورا بازداشت شد و هم اکنون در زندان به سر می برد.

محسن میردامادی به زندان بازگشت

در همین حال خبر می رسد که محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی، که توسط دادگاه بدوی به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود، از اعتراض به حکم صادره انصراف داد.

محسن میردادمادی دبیرکل حزب مشارکت، در مجلس ششم نماینده مردم تهران بود و ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را به عهده داشت.

وی از روز ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ و همزمان با اعتراضات خیابانی به نتایج انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، تحت بازداشت قرار دارد. میردامادی از جمله کسانی بود که روز ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ به همراه ده ها نفر از بازداشت شدگان، برای یک محاکمه گروهی در دادگاه حضور یافت.

تخفیف در مجازات امید شریفی دانا

همچنین به گزارش ایسنا، شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران محکومیت امید شریفی دانا، از فعالان مدنی ایران را که پیش تر به شش سال زندان محکوم شده بود به سه سال حبس و پرداخت جزای نقدی تقلیل داد.

اتهام شریفی دانا، که در موج بازداشت های بعد از حوادث عاشورای سال ۸۸ در تهران دستگیر شده است، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی با شرکت مستمر در “تجمعات غیرقانونی و اغتشاشات” پس از انتخابات به‌خصوص عاشورا، شعار دادن علیه نظام اسلامی، توهین به رهبری و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره عنوان شده است.

شریفی دانا از جمله متهمانی بود که در دادگاه هایی که بعد از حوادث عاشورا برگزار شد حضور یافت و اعترافاتی را علیه خود مطرح کرد.

انتقال فیض الله عرب سرخی به زندانی نامعلوم

به گزارش جرس، منابع نزدیک به خانواده فیض الله عرب سرخی، عضو دربند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، از انتقال محل حبس او به نقطه ای نامعلوم خبر دادند.

این زندانی سیاسی روز سه شنبه یازدهم خرداد ماه، بعد از ۱۶ روز تماس با خانواده خود خاطرنشان کرد که محل حبس وی تغییر کرده و مشخص نیست در کجا نگهداری می شود.

این گزارش همچنین تصریح کرد عرب سرخی با روحیه بسیار بالایی صحبت می کرد و شدیدا نگران دانشگاه و فصل امتحانات شاگردانش بوده است.

عرب سرخی در کنار همسرش

فیض‌الله عرب سرخی در تاریخ ۱۶ تیرماه ۱۳۸۸ بازداشت و روانه زندان اوین شد که در تاریخ ۱۸ بهمن ماه دادگاه وی برگزار و در ۴ اسفند ماه به ۶ سال زندان محکوم گردید.

حکم زندان این فعال اصلاح طلب، در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه توسط دادگاه تجدید نظر تائید گردید و وی که برای مرخصی چند روزه از زندان آزاد شده بود، در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه به زندان بازگشت.