پیروز صادقی

سئوالی از مراکز ایرانی اسلامی فعال در کانادا: آیا با استناد به این سه آیه از سوره احزاب می توان مخالفان با حکومت اسلامی را به سختی کُشت و به قتل رسانید(قُتِّلُوا تَقْتِیلًا)؟

حکومت اسلامی ایران پنج انسان دیگر را در ماه گذشته به دار آویخت. در آخرین نامه ام به شهروند این سئوال را مطرح کرده بودم که این انسان ها به استناد به کدامین آیات قرآن به دار آویخته می شوند؟! آقای احمد جنتی (مجتهد) و یکی از حاکمان حکومت اسلامی ایران در خطبه های نماز جمعه تهران جواب این سئوال را چنین داده است. ایشان در یکی از خطبه های نماز جمعه تهران خطاب به آقای لاریجانی رئیس قوه قضاییه چنین می گوید (عین گفته های آقای جنتی): قوه قضاییه مسئولیت سنگینش رسیدگی به وضع این آشوبگرهاست. ای برادر، من خطابم، الان خطاب می کنم به آیت الله لاریجانی، می گم، ای برادر عزیز، ما شما را می شناسیم. با دلی پاک، آمدی، این مسئولیت را قبول کردی، قصد خدمت داشتی، اینا که قابل تردید نیست. تو حوزه استاد بودی و شاگرد داشتی و خیلی علاقه شدید داشتی به درس خواندن، حاضر نبودی هیچوقت از کار دَرسیت کاسته بشه،که ما دیگه در تجربه بودیم و با هم گاهی جنجال می کردیم که می گفتیم وقت بیشتر بگذارید، شما آمدی، او روحیه ضد ظلمم دَرت هست، او روحیه انقلابیم دَرت هست، او روحیه ولاییم دَرت هست. بیا برای رضای خدا، همین جوری که این دو نفر را آمدید و خیلی سریع اعدام کردی و دست شما درد نکنه، بیایید مردانه بایستید، ما هر جا ضربه خوردیم از سستی و ضعفمون بوده، ضعف نشون دادی، هیجده تیر ضعف نشون دادی. چندتا را شما دستگاه قضایی اعدام کرد تو هیجده تیر؟ ضعف نشون دادید، این عاشورا به وجود آمد. اگر حالا هم ضعف از خودتون نشون بدید آینده بدتری در انتظار شما هست؟ بایستید. اگر، من با قرآن با شما حرف می زنم. من میگم قرآن آخر سوره احزاب، تشخیص، تکلیف اینها را مشخص کرده. {سپس آقای جنتی این آیه ها را قرائت می کند. ( لَئِن لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَهِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لَا یُجَاوِرُونَکَ فِیهَا إِلَّا قَلِیلًا. مَلْعُونِینَ أَیْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِیلًا. سُنَّهَ اللَّهِ فِی الَّذِینَ خَلَوْا مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّهِ اللَّهِ تَبْدِیلًا.)

آقای جنتی سپس ادامه می دهند: این سه تا آیه را بالا سر دادگاهاتون بنویسید، اون قاضی وقتی میاد نگاه بکنه. خدا می فرماید: یه سنتی در اسلام هست، در گذشته هم بوده، تازگی نداره. اینه که سه گروه رو میگه، یکی منافقین، یکی، اونایی که بیمارن، دل بیمار دارن، مرض دارن. یکی شایعه سازها، اگر اینها دست برندارند، من به تو دستور می دهم به اینها حمله بُکن و اینا را سخت بکش. قتلوا، تقتیلا، (در این لحظه جمعیتی اندک شروع به شعار دادن می کنند و بعد از ختم شعارها آقای جنتی ادامه می دهد) با غلظت، با غلظت و شدت ادا می کنه جمله را. قتلوا، تقتیلا، هم باب تفعیل می آره و هم مصدرش می آره. خوب حالا با این وضعیت، این مافوق هر قانونیست. قانون باید رعایت بشه. ولی فلسفه قانون هم باید رعایت بشه. قرآنم باید رعایت بشه. اسلامم باید حفظ بشه. انقلابم باید حفظ بشه. ولایت فقیهم باید حفظ بشه. اینها را فراموش نکنید. خدا رحم نکند به اون کسانی که به مفسدین فی الارض رحم می کنند. نباید پشت سر هم قرار بگیرند. رأفت اسلامی!، اینجا جای رأفت نیست. جای غلظته. آخرین عرض منهم اشاره به هائیتی ……… و خطبه ادامه می یابد.

از آقای جنتی باید بسیار ممنون بود که مشخص کرده اند که بر طبق کدام آیات قرآن این انسانها را اعدام می کنند و یا در خیابان ها به گلوله می بندند و تکلیف همه را معلوم کرده اند. آقای جنتی به صراحت گفته اند که این سه آیه “مافوق هر قانونیست” . این را نیز کاملاً صحیح گفته است، جایی که مافوق هر مطلبی وجود دارد، مطالب پایین تر از آن قدرت خود را از دست می دهند. آیا این جمله ایشان، دو جمله بعدی او را (قانون باید رعایت بشه، ولی فلسفه قانون هم باید رعایت بشه) بی اعتبار و در تضاد با جمله اول نمی کند؟ و حالت عوام فریبی پیدا نمی کند؟ با استناد آقای جنتی به این سه آیه، قانون دیگر چه معنا و جایگاهی دارد؟ چطور می شود قانون را رعایت کرد؟ با داشتن این سه آیه، جامعه و حکومت اسلامی چه نیازی به قانون دارد؟ چه نیازی به قوه قضاییه هست؟ چه نیازی به قاضی هست؟ چه نیازی به وکیل مدافع هست؟ چه نیازی به نوشتن این آیه بالاسر دادگاهها هست؟ آنهم در جایی که نیاز به قاضی و دادگاه نیست! در هیچ جای این سه آیه گفته نشده که این سه گروه از انسانها را دستگیر کنید، با آنها طبق قانون رفتار کنید، آنها را به دادگاه و نزد قاضی ببرید، جرم آنها را به آنها تفهیم کنید، به توسط هیئت منصفه و وکیل دعاوی جرم آنها را اثبات کنید و به آنها فرصت دفاع از خود در مقابل اتهامات وارده بدهید و در نهایت در صورت محکومیت، باز هم به آنها فرصت فرجام خواهی  بدهید و در دادگاه فرجام خواهی در صورت اثبات کامل جرم آنها را اعدام کنید. (این یعنی قانون). معلوم نیست چرا آقای جنتی توصیه نکرده اند که این سه آیه را به جای اینکه بالاسر دادگاههای اسلامی بنویسند، این سه آیه را بر سر در تمام مساجد و همچنین مراکز اسلامی خارج از کشور بنویسند تا مردمی که وارد این مراکز می شوند آنرا ببینند و بدانند تکلیف مسلمانان و اسلام با این سه گروه چیست؟ و هرجا که اشخاصی از این سه گروه را یافتند بر طبق دستور آقای جنتی به وظیفه اسلامی خود عمل کنند و آنها را سخت بکُشند (حال این افراد را چه در ایران و چه در کانادا و یا فرانسه یافتند، دستورات اسلام که نمی تواند محدودیت جغرافیایی داشته باشد).

در ادامه آقای جنتی گفته است (اسلامم باید حفظ بشه. انقلابم باید حفظ بشه. ولایت فقیهم باید حفظ بشه). معلوم نیست که چرا برای حفظ اسلام و انقلاب و ولایت این انسانها باید سخت کشته بشوند؟

اگر کسانی بخواهند به آقای جنتی وصله های جور و ناجور بچسبانند، تنها وصله ای که به آقای جنتی نمی توانند بچسبانند، وصله نامسلمانی و یا منافق است. آقای جنتی یک مسلمان به تمام معناست و ظاهر و باطنش کاملاً یکی است. چقدر خوب می شد که مسلمانان داخل و خارج از کشور این صفت آقای جنتی را الگوی خود قرار می دادند. چه خوب بود اگر همه ملاهای عمامه بر سر و عبا برتن و همه مسلمانان مثل آقای جنتی حرف و اعمالشان یکی بود، ظاهر و باطنشان یکی بود و آنچه به آن اعتقاد و ایمان دارند بیان می کردند و به اعتقادات خود عمل می کردند. نه مثل مسلمانانی که در ایران طوری دیگر رفتار و زندگی می کنند و در خارج از کشور به طریق دیگر.

البته حدود چند ماه از این سخنرانی آقای جنتی در خطبه های نماز جمعه می گذرد و در طی این چند ماه هیچگونه اعتراض و مخالفتی از جانب سایر رهبران اسلامی و سایر مسلمانان و سران نظام و از جمله آقایان: علی خامنه ای، هاشمی رفسنجانی، برادران لاریجانی، مهدی کروبی، محمد خاتمی، میرحسین موسوی، محمود احمدی نژاد، تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، فقهای شورای نگهبان، مراجع تقلید، صدها هزار ملای ملبس به عبا و عمامه، تمامی پیش نمازان و نمازگزاران داخل و خارج نمی شود.

به این لیست، می بایست مراکز اسلامی ایرانی فعال در کانادا و مسلمانان ایرانی ساکن کانادا را نیز اضافه کرد. تاکنون هیچ کدام از این مراکز و مسلمانان ایرانی فارسی زبان ساکن کانادا به این سخنرانی آقای جنتی و استنادهای او به قرآن برای قتل و کشتار مخالفان حکومت اسلامی کوچکترین اعتراض رسمی نکرده اند. البته مسئولان این مراکز اسلامی می توانند مدعی شوند که تاکنون از احکام آقای جنتی در این خطبه های نماز جمعه تهران خبر نداشته اند ولی بعد از چاپ این نامه دیگر نمی توانند چنین ادعایی بکنند و با سکوت خود به سخنان آقای جنتی صحه گذاشته اند. این مراکز می توانند یک کپی ازاصل (سانسور نشده) تمام نمازهای جمعه تهران را از ایران درخواست بکنند. بنابر این، اگر در طی چند هفته آینده مخالفتی از جانب این مراکز با گفته ها و استدلال ها و مستندات آقای جنتی گفته و شنیده نشد، پس می توان نتیجه گرفت که این  مراکز ایرانی اسلامی (فارسی زبان) موجود در کانادا با اظهارات آقای جنتی در مورد استفاده از سوره احزاب برای اعدام انسانها موافق هستند.

 به راستی مسبب این قتل ها و اعدام ها و ضرب و شتم ها کیست؟ آقای لاریجانی؟ آقای جنتی و تعلیمات ایشان؟ و یا تمامی مسلمانانی که در این نامه از آنها نام برده شد؟ و یا مسلمانانی که هیچ مخالفتی با آقای جنتی و این اظهارات اخیر ایشان نکرده اند و سکوت اختیار کرده اند؟ آن افرادی که باعث کُشته شدن جوانان آزادیخواه شده و می شوند، به پیروی از دستورات و تعلیمات مذهبی این رهبران مسلمان نامبرده (در این نامه) اسلحه بدست می گیرند و ماشه ها را می کشند. طنابهای داری که بر گردن جوانان در ایران آویخته می شود تار و پود آن بدست همین رهبران اسلامی و مسلمانان (ساکت) بافته می شود و متاسفانه این گلوله ها و طنابها و قتل ها در طی این سی سال، روز بروز بیشتر شده است.

سئوالات دیگری از مراکز ایرانی اسلامی فعال در کانادا

آیا با استناد به آیاتِ سوره احزاب از قرآن می توان حکم به قتل و کُشتن جوانان معترض به اوضاع ایران داد؟ آیا شأن نزول سوره احزاب می تواند مصداق حال و وضعیت این اعدام شدگان و مقتولان باشد؟ آیا از دید اسلام شباهت و نکات مشترکی بین آن سه گروهی که در سوره احزاب به آنها اشاره شده و جوانان معترض و مقتول در ایران وجود دارد؟ حال که این مراکز اسلامی فعال در کانادا با سکوت خود این احکام اسلام و آقای جنتی را تأیید کرده اند، بد نیست حداقل مشخصات دقیق تری از این افراد منافق و مریض حال و شایعه پرداز بدهند تا آنها به خوبی قابل تشخیص باشند.

 ترجمه آیه های ذکر شده توسط آقای جنتی از سوره احزاب: {البته، اگر منافقان و آنان که در دلهاشان مرض است و هم آنها که در مدینه تبلیغات سوء می‌کنند دست نکشند ما هم تو را بر (قتال) آنها بر انگیزیم (و بر جان و مال آنها مسلط گردانیم) که از آن پس جز اندک زمانی در مدینه در جوار تو زیست نتوانند کرد. (۶٠) این مردم رانده درگاه حقّند، باید هرجا یافت شوند آنان را گرفته و جدّا به قتل رساند. (۶١) این سنّت خدا است که در همه ادوار امم گذشته برقرار بوده و بدان که سنّت خدا هرگز مبدّل نخواهد گشت. (۶٢)  (ترجمه آقای الهی قمشه ای)

 برای مشاهده تصویر و صدای این قسمت از خطبه های نماز جمعه آقای جنتی می توانید به لینک اینترنتی زیر مراجعه کنید.

www.youtube.com/watch?v=nR4YZGq6ji8