شهروند- علی شریفیان: استفان دیون، وزیر امور خارجه دولت فدرال در گفت وگویی با خانم رزماری بارتون، مجری برنامه Power & Politics سی بی سی ضمن بررسی بحران نگران کننده ای که میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی، اوضاع آشفته منطقه را آشفته تر کرده در مورد قرارداد فروش پانزده میلیارد دلار خودرو زرهی سبکی که در زمان دولت پیشین (محافظه کار) بسته شده، گفت که ما در جریان مبارزات انتخاباتی اعلام کردیم که اگر به قدرت برسیم هیچ قرارداد تجاری را لغو نخواهیم کرد. قرارداد، قرارداد است و ما نمی توانیم برگردیم و مفاد و یا کل آن را تغییر بدهیم.

کانادا زمانی دارد پانزده میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی می فروشد که متحدانش به علاوه روسیه طرحی در دست داشتند تا شاید با کمک دیپلوماسی به جنگ در سوریه خاتمه بدهند. اکنون با این بحران هر لحظه اوضاع پیچیده تر می شود. حکومت اسلامی از بشار اسد و عربستان از مخالفان او حمایت می کند. این فروش نظامی گروه های طرفدار حقوق بشر کانادا و جهان را نگران کرده و این پرسش مطرح شده که کانادا چگونه به کشوری سلاح می فروشد که تنها در یک روز ۴۷ نفر را ( از جمله شیخ نمر النمرکه شیعه و از طرفداران حکومت جمهوری اسلامی بود. ) اعدام کرده است و از کشورهایی است که بالاترین تعداد اعدام سالانه را دارد. گروه های طرفدار حقوق بشر کانادا هم اظهار نگرانی کرده اند چرا که ممکن است این خودروهای زرهی علیه مردم این کشور به کار گرفته شودdion.

البته عربستان سعودی با این سابقه در زمینه نقض حقوق بشر هم اکنون توانسته با لابی قوی خود و حمایت کشورهای قدرتمند غربی به ریاست دوره ای سازمان حقوق بشر سازمان ملل متحد هم برسد. سپردن این مقام به عربستان سعودی از نظر طرفداران حقوق بشر به شوخی می ماند. در سال ۲۰۱۱ مردم در منطقه شرق عربستان دست به تظاهرات علیه پادشاهی سعودی زدند که به سرعت سرکوب شدند. ساکنان این منطقه اکثرا شیعه هستند و عربستان مدعی شده به تحریک تهران دست به تظاهرات زده اند. عربستان علاوه بر کانادا از آمریکا، فرانسه و دیگر تولید کنندگان اسلحه غربی در سالهای اخیر مقادیر بسیار زیادی اسلحه پیشرفته خریده است و هم اکنون پس از آمریکا و اسرائیل قدرتمندترین ارتش های جهان را دارد.

سیاست خارجی دولت لیبرال هنوز دقیقا روشن نشده، اما گروهی از تحلیلگران می گویند اگر لیبرال ها به همین روال پیش بروند عملا سنت صلح طلبی کانادا را زیر پا می گذارند و دورنمای سیاست خارجی کشور نگران خواهد بود.