Farhad-Farsadi-n

حادثه انفجار قطار باری حامل محموله نفتی در جولای ۲۰۱۳ در شهر کوچک “لک ـ مگانتیک” LacMégantic در کبک هنوز از یاد نرفته و اثرات مخربش بر زندگی روزمره اهالی منطقه تاثیر بسیار بدی را رقم زده است.

قطعا به خاطر دارید که متاسفانه شدت انفجار محموله نفتی قطار که از میان شهر می گذشت به قدری زیاد بود که مسئولان اطفاء حریق برای مهار آتش از امکانات چند شهر بهره جستند تا توانستند آتش را خاموش کنند. نتیجه فاجعه آمیز بود حدود ۴۷ کشته و میلیونها دلار خسارت های مالی به اماکن عمومی و بیزینسی و منازل مسکونی وارد آمد.

گستردگی فاجعه آنقدر بالا بود که از حد و توان کشوری خارج شده و صلیب سرخ نیز وارد عملیات کمک رسانی شد.

وسایل نقلیه ریلی هم قانونا و هم عرفا (بر طبق قوانین حمل و نقل بین المللی) مجبورند متناسب با مسیر حرکت ـ محموله ای که حمل می کنند و تعداد کارکنانی که درگیر سرویس دهی هستند نسبت به خرید بیمه نامه مناسب اقدام نمایند. از همه مهمتر بیمه نامه مکملی است که به پوشش حمایت چتری معروف است و مربوط به زمانی است که میزان خسارت ها ممکن است فاجعه آمیز باشد.

از نظر شرکت های بیمه چندین خطر مد نظر قرار می گیرد که عبارتند از:

lac-maguntic۱ـ مسئولیت خطوط ریلی در مقابل اشخاص ثالث(مالی و جانی)

۲- بیمه محافظت در مقابل آلودگی محیط زیست بر اثر نشت محموله نفتی و مواد شیمیایی

۳- بیمه جان و سلامتی کارکنان خطوط ریلی

۴-پوشش حمایت چتری برای خسارات بالای ۱۰۰ میلیون دلار

متاسفانه شرکت قطار باری حمل کننده مواد نفتی برای همه موارد فوق از شرکت های بیمه پوشش های مناسب را خریداری نکرده بود و وقتی با اقامه دعوی بیلیون دلاری اشخاص ثالث (مالی و جانی) مصادف شد چاره ای جز اعلان ورشکستگی نداشت.

این خسارت و بار غرامت انسانی بالای آن در آمار کانادا اولین مورد است و به همین خاطر نظر مسئولان را بسیار به خود جلب کرد که راه حل مناسبی را تدوین نمایند تا خطوط راه آهن باری از مسیر شهرها عبور نکنند تا دیگر شاهد حوادث فاجعه آمیز این چنانی نباشیم.

در آخرین خبری که ۲۳ دسامبر ۲۰۱۵ توسط مسئولان بیمه ای منتشر شد حکایت از آن داشت که ۴۶۰ میلیون دلار از خسارات درخواستی به صندوق مربوطه واریز شده و تا آخر ژانویه ۲۰۱۶ از این مبلغ ۱۱۴ میلیون دلار آن به حساب غرامت دیدگان واریز می شود.

آقای رابرت کیچ مسئول راه آهن در مصاحبه مطبوعاتی متذکر شد که با وکلای اشخاص ثالث که ادعای غرامت کرده اند همواره در تماس است تا به راه چاره ای برسند تا همه صدمه دیدگان به حقوق قانونی خود نایل شوند.

این حادثه علیرغم آثار زیانبار آن دارای چندین درس بیزینسی و عرفی هم بود و به همه نشان داد که احتمال بروز حادثه همیشه وجود دارد و تنها عاملی که می تواند موثر باشد خرید بیمه است.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com