شهروند- علی شریفیان: روز جمعه هفته پیش وزرای حفظ محیط زیست کانادا در جلسه ای به ریاست خانم کاترین مک کنا، وزیر حفظ محیط زیست دولت فدرال در اتاوا به تبادل نظر درباره چگونگی مبارزه با آلودگی هوا پرداختند.

دولت پیشین در کنفرانس کپنهاگ وعده داده بود که به میزان ۳۰% از میزان آلودگی هوا تا سال ۲۰۳۰ کم کند. هدفی که اقدام خاصی برایش انجام نشدmckenna.

گلن موری، وزیر حفظ محیط زیست انتاریو درباره این جلسه که بعد از یک دهه تشکیل شده تلویحا در مورد روابط وزرا با استفن هارپر گفت. او توضیح داد رابطه ما بسیار ساده بود. نه او به ما کاری داشت و نه ما با او.

اسناد مربوط به آلودگی نشان می دهد که آلودگی از سال ۲۰۱۳ که ۷۲۶ مگا تن بوده در سال ۲۰۲۰ به ۷۶۶ مگاتن خواهد رسید. دولت در کنفرانس پاریس به طور غیر رسمی گفته تا پایان دهه آینده ۵۲۴ مگاتن از این مقدار گاز گلخانه ای (منو اکسید کربن) کم خواهد کرد.

کارشناسان می گویند برای تغییر این شاخص در صورتی که کار اساسی صورت نگیرد ممکن است تا ۲۰۲۰ به ۸۷۰ مگاتن هم برسد. مشکلی که هم اکنون وزیران همگی با آن روبرو هستند اینست که هیچ استانی به طور بنیادی نمی تواند مقدار قابل توجهی از این آلودگی را از میان بردارد. قرار است بازهم وزرا در این زمینه با هم رایزنی کنند.