شهروند- علی شریفیان: جاستین ترودو، نخست وزیر دولت فدرال کانادا روز دوشنبه همین هفته در اتاوا اعلام کرد ماموریت شش جت جنگنده اف ۱۸ نیروی هوایی ارتش کانادا روز ۲۲ فوریه به پایان خواهد رسید و در عوض بر شمار پرسنل ارتش که اکنون به کار آموزش و مشاوره مشغولند، افزوده خواهد شد.

بنا به گفته ی نخست وزیر قرار است نیروی ۶۹ نفره پرسنل آموزشی سه برابر شوند و همینطور بر ششصد نفری که هم اکنون در زمینه پروازهای جنگی کار می کنند ۲۳۰ نفر دیگر اضافه شوند. علاوه بر این کانادا تعهد کرده در سه سال آینده مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در راستای مبارزه با داعش (حکومت اسلامی) و از بین بردن آن در عراق و سوریه هزینه کند. عمده ترین مبلغ ۸۴۰ میلیون دلار خواهد بود که صرف کمک های انسان دوستانه به مردم عراق خواهد بود که در حملات داعش صدمات فراوان دیده و خانه و کاشانه خود را از دست داده اند. هواپیمای ویژه سوخت رسانی و همینطور هواپیمای تجسسی نیروی هوایی کانادا همچنان در منطقه برای کمک به نیروهای ائتلاف باقی خواهند ماندtrudeau--dion.

مقامات پنتاگون از این تغییر برنامه کانادا استقبال کرده و آن را ستوده اند. مقامات کاخ سفید هم اینگونه کمک های کانادا را بسیار موثر توصیف کرده اند. بقیه اعضای ائتلاف علیه داعش هم از طرح تازه کانادا استقبال کرده اند.

رونا آمبروز، رهبر موقت محافظه کاران این طرح را نشانه «سادگی» ترودو توصیف کرده و می گوید در حالی که همه اعضای ائتلاف نیروهای خود را علیه داعش افزایش داده اند این حرکت کانادا «شرم آور» است.

از سوی دیگر نتایج یک نظرسنجی که درباره مواضع جدید کانادا انجام شده می گوید ۲۷ درصد مردم کانادا کاملا با ترودو موافقند. ۱۱ درصد خواستار کناره گیری کانادا از هر نوع حضور نظامی در منطقه هستند. ۳۷ درصد خواستار ادامه ماموریت در همین سطح کنونی هستند و ۲۶ درصد هم خواهان این هستند که حملات نظامی کانادا به داعش افزایش یابد.

ترودو در بخشی از سخنان خود توضیح داد تجربه یک دهه ما در افغانستان به ما این امکان را داده که در چنین نقشی بیشترین تاثیر را در نابودی داعش بر عهده داشته باشیم. پایان ماموریت جت های جنگنده یکی از وعده های انتخاباتی جاستین ترودو بوده است.