شهروند- علی شریفیان: به گزارش رسانه ها و از جمله لاپرس، پس از آنکه استفان دیون، وزیر امور خارجه دولت فدرال چند هفته پیش رسما در مجلس عوام اعلام کرد کانادا دوباره روابط خود را با ایران از سر می گیرد و با لغو تحریم ها علیه ایران شرکت های کانادایی می توانند با ایران تجارت کنند، پنجشنبه هفته گذشته جاستین ترودو، نخست وزیر دولت فدرال در آلبرتا توضیح داد از سرگیری روابط با ایران با صبر و تامل انجام خواهد شد. ما می دانیم که شرکت های کانادایی اشتیاق دارند که با ایران کار کنند، اما ایران در زمینه نقض حقوق بشر همچنان مشکلات زیادی داردBOMBARDIER.

جمهوری اسلامی اخیرا و پس از امضای «برجام» با کشورهای ۱+۵ بلافاصله با شرکت هواپیماسازی ایرباس فرانسه قرارداد بست که ۱۱۸ جت مسافربری خریداری کند. استفان دیون هم گفت ما در تلاشیم پس از رفع ملاحظاتی که در زمینه های مختلف و از جمله نقض مداوم حقوق بشر با ایران داریم، تحریم ها را لغو کنیم تا بمباردیه هم بتواند با ایران در چنین زمینه هایی معامله کند.

کانادا پس از کشته شدن زهرا کاظمی روزنامه نگار عکاس کانادایی ایرانی تبار در زندان اوین در سال ۲۰۰۳ روابطش با ایران تیره شد و پس از آن و بعد از کشمکش های بسیار در سال ۲۰۱۲ در دوران حکومت محافظه کاران روابطش را به طور کامل با ایران قطع کرد.

ترودو در جریان انتخابات وعده داده بود که دوباره با ایران رابطه برقرار می کند.