شهروند- علی شریفیان: هفته پیش بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد برای نخستین بار به کانادا سفر کرد. او ابتدا با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در اتاوا ملاقات و مذاکرات مهمی داشت. این دو درباره داعش و تروریسم، اوضاع آشفته خاورمیانه و قربانیان جنگ در سوریه و عراق و کمک های مبرمی که صدها هزار پناهنده، بویژه پناهندگان سوری که در اردن، ترکیه و لبنان در اردوگاه های پناهندگی با حداقل امکانات زندگی می کنند، گفت وگو کردند.

در سوریه اکنون صدها هزار نفر در مرز ترکیه تجمع کرده اند که حتی غذا برای خوردن ندارند. سازمان ملل از تمام کشورهای عضو خود خواسته به کمک این پناهندگان بشتابند.

بان کی مون از حضور دوباره کانادا به صحنه بین المللی اظهار خرسندی کرد و پذیرفتن ۲۵ هزار پناهجو از سوی کانادا را تحسین کرد

بان کی مون (چپ) در دیدار با نخست وزیر کبک فیلیپ کویارد

بان کی مون (چپ) در دیدار با نخست وزیر کبک فیلیپ کویارد

.

ترودو در پایان گفت وگو با دبیر کل سازمان ملل گفت ما تلاش می کنیم تا آنجا که می توانیم کمک کنیم. ترودو همچنین از علاقه کانادا برای حضور در شورای امنیت سازمان ملل سخن گفت.

در دوره دولت پیشین اهمیتی به سازمان ملل متحد داده نمی شد. معمولا استفن هارپر وزرای دیگرش را برای شرکت و سخنرانی در اجلاس عمومی این سازمان مامور می کرد.

یادآوری اینکه شورای امنیت ۵ عضو دائمی دارد که همانها هم حق وتو دارند که آمریکا، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه هستند. ۱۰ عضو دیگر را کشورهای عضو انتخاب می کنند. در دوران هارپر کانادا نتوانست این کرسی را حفظ کند. اهمیتی هم به این موضوع نمی داد.

در روز دوم بان کی مون به مونترال سفر کرد. در مونترال با دنی کودر، شهردار مونترال و مرکز جلوگیری از رادیکالیزه شدن جوانان و کشیده شدن آنها به داعش بازدید کرد و غروب هم با فیلیپ کویارد، نخست وزیر کبک ملاقات و گفت و گو کرد.