شهروند ـ بازیگری خلاق عنوان کارگاه پنج ساعته ای است که توسط فاطمه معتمدآریا بانوی سینمای ایران برای دوستداران هنر سینما و به ویژه علاقمندان به بازیگری در شهر تورنتو برگزار می شود.

این کارگاه به همت گروه هنری موج نو برگزار می شود و عموم دوستداران و دست اندرکاران فیلم و تئائر هر یک به سهم خود می توانند از تجربیات و اطلاعات پر افتخارترین بازیگر زن سینمای ایران بهره مند شوند.Fatemeh-Motamedaria-S

این کارگاه یک روزه یکشنبه ۱۳ مارچ ۲۰۱۶ از ساعت ۱۱ صبح تا چهار و نیم بعدازظهر در آرتاگالری واقع در شماره ۱۴ دیستیلری خواهد بود.

فاطمه معتمد آریا هفتم آبان ماه ۱۳۴۰ در رشت به دنیا آمد. در سال ۱۳۵۳ وارد کانون پرورش فکری کودک و نوجوان شد. در ۱۳۵۵ به عنوان هنرجوی هنر در دانشسرای هنر پذیرفته و در سال ۱۳۵۸ فارغ‌­التحصیل شد. همزمان با گروه تئاتر دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا نیز همکاری می‌کرد. در سال ۱۳۶۰ با احمد حامد ازدواج کرد و یک پسر به نام نریمان حاصل این ازدواج است.

شروع فعالیت او در تلویزیون با عروسک‌گردانی مجموعه مدرسه موش‌ها در سال ۱۳۶۰ بود. متعاقب آن در سال ۱۳۶۲ به ضبط سریال «محله برو بیا» پرداخت و سرانجام با فیلم جدال در ۱۳۶۴ وارد سینمای حرفه‎ای شد. پس از آن و در سال ۱۳۶۵ به بازی در فیلم­های “جهیزیه ­ای برای رباب” و “تحفه­‌ها” پرداخت.

در ۱۳۶۹ اولین مجموعه تلویزیونی خود “گل پامچال” را بازی کرد. معتمدآریا اولین زن عضو هیئت مدیره خانه­ سینما است.

از نقش‌آفرینی‌های محبوب معتمدآریا باید به بازی‌هایش در کنار ایرج طهماسب و حمید جبلی اشاره کرد. این سه نفر با همکاری در چندین فیلم از جمله “کلاه قرمزی و پسرخاله” یکی از موفق‌ترین گروه‌های هنری در سینمای ایران هستند.

در پیامد سرکوب ها پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ ، معتمدآریا در مهر ماه آن سال ممنوع ‌خروج شد و چهار سال ممنوع‌کار بود.

معتمدآریا در خرداد ۱۳۸۹ در جشنواره کن بدون حجاب و با مچ‌بند سبز حضور پیدا کرد که منجر به ممنوع تصویر شدن او شد. زمستان ۱۳۹۲ دو فیلم “قصه‌ها” و “پریناز” با بازی او، هم‌زمان پروانه نمایش گرفتند و فیلم “قصه‌ها” در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

فاطمه معتمدآریا، به همراه همسرش احمد حامد، به دعوت جشنواره فیلم دیاسپورا و مرکز فرهنگی فونیکس، هفته ی گذشته وارد تورنتو شد.

در این مدت چهار فیلم از او با نام های “یحیی سکوت نکرد”، “نیلوفر”،”بهمن” و “نبات” در دو سینمای شهر به نمایش درآمد و بعد از هر نمایش نیز، معتمدآریا به روی صحنه رفت و به پرسش های حاضران پاسخ گفت

فاطمه معتمدآریا در نمایش فیلم یحیی سکوت نکرد در تورنتو  عکس از نگین صمیمی

فاطمه معتمدآریا در نمایش فیلم یحیی سکوت نکرد در تورنتو
عکس از نگین صمیمی

.

“فیلم یحیی سکوت نکرد” با بازی درخشان معتمدآریا، از فیلم هایی بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. ماه گذشته (۴ بهمن ۱۳۹۴) در جریان سفر فاطمه معتمد آریا و کاوه ابراهیم‌پور، کارگردان فیلم “یحیی سکوت نکرد” به کاشان برای شرکت در اکران و نشست پرسش و پاسخ این فیلم، گروهی معترض با فحاشی و ناسزاگویی خواستار خروج آنها از شهر بودند، که با کمک نیروهای انتظامی جلسه به روال عادی خود ادامه یافت.

عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان در تأیید این حرکت، اعلام کرد به این فکر می کند که یک روز را در کاشان عزای عمومی اعلام کند.

عده‌ای از هنرمندان از جمله پرویز پرستویی و مهناز افشار در شبکه های اجتماعی خود به دفاع از معتمدآریا پرداختند.

“یحیی سکوت نکرد” از سوی انجمن دانشجویان دانشگاه یورک، یک نمایش ویژه در این دانشگاه داشت که آن هم با حضور بازیگر برجسته ی آن همراه بود.

در کارنامه ی معتمدآریا، از چهره های درخشان بازیگران زن، شاهد پنج کار عروسکی از جمله کلاه قرمزی، پنج مجموعه تلویزیونی از جمله گل پامچال، ۴۵ فیلم سینمایی که از مشهورترینشان روسری آبی، گیلانه، قصه ها و … بازی در ۱۳ نمایش از جمله “ننه دلاور و فرزندان او” و دریافت هفده جایزه داخلی و خارجی معتبر از او هنرمند برجسته و کم نظیری در سینمای ایران ساخته است.

در کتاب نقش آبی سیمین نوشته ی زاون قوکاسیان، فاطمه (سیمین) معتمدآریا می گوید: از اول می خواستم ثابت کنم که یک بازیگر تحصیل کرده رشته بازیگری می تواند بدون آن که خوشگل باشد یا امکانات فوق العاده داشته باشد، بدون پارتی وارد سینما شود. من با اراده خودم وارد سینما شدم، نه کسی سفارشم را کرد و نه حمایت جایی پشتیبانم بود…

عکس ها: نگین صمیمی