طی سالها ما راه درازی را طی کرده ایم و زمان آن است که درباره ی زنان و دستاوردهایشان جشنی برپا کنیم، و همزمان ببینیم چگونه حقوق زنان در جهان تحقق پذیرفته است بخصوص در زمینه بهداشت و سلامت زنان.

در سال ۱۹۹۵ کشورها بیانیه ای را امضاء کردند اما زنان همچنان در مورد بهداشت و سلامت با مشکلات زیادی مواجه هستند و ما باید مجدداً متعهد شویم که این مشکلات را حل کنیم.

در مورد سلامت زنان ده مورد اساسی وجود دارد که فکر کردن به آنها سبب شب بیداری هایم می شود:

سرطان ـ دو نوع سرطانی که زنان بیشتر به آن مبتلا می شوند سرطان پستان و دهانه رحم است، که تشخیص زودرس آنها برای سالم و زنده نگه داشتن زنان کاری اساسی است. تحقیقات اخیر جهانی نشان داده است که در هر سال نیم میلیون زن از سرطان دهانه رحم و نیم میلیون هم از سرطان پستان زندگی خود را از دست می دهند.

بهداشت اندام جنسی ـ مشکل سلامت اندام جنسی یک سوم از علل مشکلات بهداشتی زنان بین سن ۱۵ تا ۴۴ سال است. رابطه جنسی محافظت نشده یکی از مهم ترین عوامل است. بخصوص در بین زنان و دختران کشورهای در حال پیشرفت و به همین دلیل بسیار مهم است که به میلیونها زن که امکانات جلوگیری از حاملگی را دریافت نمی کنند، خدمات ارایه دهیم.

سلامت دوران بارداری و زایمان ـ در قرن اخیر، زنان از پیشرفت ها و تسهیلات زیادی که در مورد مراقبت در زمان حاملگی ارائه شده بهره مند شده اند، اما این تسهیلات در دسترس همه زنان قرار نگرفته است. مثلاً در سال ۲۰۱۳ حدود سیصد هزار زن از مشکلات و دشواری در دوران حاملگی و زایمان مرده اند. اگر این زن ها به برنامه های خانواده و سرویس های اولیه و اساسی دسترسی داشتند غالب این مرگ ها قابل جلوگیری بود.

اچ آی وی ـ در مورد بیماری واگیردار ایدز در طول سه دهه این زنان جوان هستند که فشار آلودگی به اچ آی وی را تحمل می کنند. زنان جوان زیادی هستند که در رابطه جنسی تلاش می کنند خودشان را در مقابل اچ آی وی محافظت کنند و درمان هایی را که نیاز دارند دریافت کنند. این ابتلا آنها را در برابر بیماری سل آسیب پذیر می کند که یکی از عوامل مرگ و میر در کشورهائی با درآمد پایین و بین سنهای ۲۰ تا ۵۹ استwomen-health-H5.

عفونت از طریق سکس ـ من قبلا ً اهمیت حفاظت در برابر عفونتHP (ویروسی که سبب سرطان رحم می شود) و HIV را تأکید کردم، اما کارهای دیگری هم باید انجام دهیم و آن جلوگیری و درمان بیماریهایی مانند سوزاک و سفلیس است. سفلیس درمان نشده سالانه سبب مرگ دویست هزار کودک تازه متولد شده و جنین، و نود هزار نوزاد می شود.

خشونت بر زنان ـ زنان مورد انواع خشونتها قرار می گیرند، اما خشونت فیزیکی و جنسی، توسط شریک جنسی و یا فرد دیگری، بسیار آزار دهنده است. امروزه یکی از سه زن زیر ۵۰ سال خشونت فیزیکی و جنسی را تجربه کرده اند. خشونتی که بر سلامت جسم و روان آنها در کوتاه مدت یا درازمدت اثر می گذارد. این برای کسانی که در زمینه بهداشت و سلامت کار می کنند مهم است که نسبت به اعمال خشونت آمیز هشیار باشند و از آن جلوگیری کنند و از افرادی که خشونت دیده هستند حمایت کنند.

بهداشت روانی ـ شواهد نشان می دهد که زنان بیشتر از مردان مستعد اضطراب و افسردگی هستند. افسردگی مهمترین بیماری روحی برای زنان است که منجر به خودکشی زنان در سن زیر ۶۰ سال می شود. کمک به زنان آسیب پذیر در مسائل روحی و متقاعد کردن آنها جهت کمک گرفتن در مورد مشکلاتشان از مسائل اساسی است.

بیماریهای غیر مسری ـ در سال ۲۰۱۲ چهار میلیون زن قبل از اینکه به سن هفتاد سالگی برسند از بیماریهای غیر مسری درگذشتند. بیشتر این افراد از کشورهایی با درآمد پایین و متوسط بودند. آنها در نتیجه عواملی مانند تصادف با وسایل نقلیه، استفاده ضررآور تنباکو، زیاده روی در الکل، مواد مخدر و چاقی مفرط جان خود را از دست دادند. بیش از ۵۰ درصد از زنان آمریکا و اروپا اضافه وزن دارند. کمک به موقع به زنان و دختران در انتخاب شیوه درست زندگی، مسئله ای اساسی برای یک زندگی طولانی و سالم است.

جوان بودن ـ دختران جوان با مشکلات متعددی در زمینه بهداشت جنسی و سکس از قبیل عفونت از طریق سکس و اچ آی وی و حاملگی مواجه هستند. میلیونها دختر نوجوان زیر ۲۰ سال هر سال زایمان می کنند. مشکلات دوران بارداری و زایمان از عواملی است که منجر به مرگ مادران جوان می شود و تعدادی نیز از عوارض کورتاژهای غیر بهداشتی در رنج هستند.

سالمند شدن ـ زنان سالمند که بیشتر در خانه کار کرده اند، مزایا و بازنشستگی کمتری دارند و دسترسی کمتری به خدمات بهداشتی و اجتماعی نسبت به همتایان مرد دارند. همچنین زنان سالمند در خطر فقر به همراه سایر شرایط خاص سالمندان مانند فراموشی، در معرض خشونت بیشتر و به طور کلی سلامت پایین، قرار دارند.

شبهایی که خوابم نمی برد و به زنان جهان و سلامت آنها فکر می کنم به یاد می آورم که جهان در سال های اخیر رشد زیادی کرده است ما بیشتر می دانیم و بهتر دانش و آگاهی خود را برای ایجاد یک شروع بهتر در زندگی برای دختران جوان به کار می بریم. استفاده از سرویس هایی بخصوص در زمینه سلامت سکس و زایمان در برخی کشورها افزایش یافته است و دو عامل اصلی که در سلامت زنان تأثیرگذار است، تحصیلات دختران و حضور در عرصه سیاست، افزایش یافته است، اما هنوز به مقصد نرسیده ایم. هنوز بسیاری از زنان از تحصیلات محروم هستند، درآمد ندارند، دسترسی به امکانات بهداشتی مورد نیاز را ندارند به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی تلاش می کند سیستم بهداشت و سلامت را قوی کند و کشورها را متقاعد کند که بودجه زیاد و کارکنان کافی و علاقمند و تعلیم دیده در سیستم بهداشتی خود داشته باشند.

سازمان بهداشت جهانی و همراهانشان در حال توسعه برنامه جهانی برای سلامت زنان و کودکان و نوجوانانند و در حال انجام اقداماتی هستند تا مطمئن شوند آینده، سلامت را برای همه زنان و دختران به ارمغان خواهد آورد ، صرفنظر از اینکه چه کسی هستند و در کجا زندگی می کنند.

ترجمه فشرده از:

Dr.Flavia Bustreo Assistant Director General for family ‘ women’s and children‘s health, World Health Organization