رسانه های آلمانی به تازگی با استناد به یک گزارش مفصل نیویورک تایمز جزئیاتی را درباره “واحد ویژه داعش علیه اروپائی ها” منتشر کرده اند. این گزارش ها نشان می دهند که دولت اسلامی از یک شبکه بسیار پیچیده و ورزیده کار با مواد منفجره برخوردار شده و سازمان های امنیتی اروپا تاکنون از شناسائی این شبکه عاجز مانده اند.

پس از عملیات تروریستی خونبار نوامبر ۲۰۱۵ در پاریس و مارس ۲۰۱۶ در بروکسل، هواداران داعش ظرف ۴۸ ساعت (چهارشنبه و پنجشنبه ۳۰ و ۳۱ مارچ) دست کم هفت بار از طریق اینترنت کاخ صدراعظمی و فرودگاه کلن/ بن آلمان را به انفجار تهدید کردند. نهادهای امنیتی آلمان قبلا بدون آن که از کشور خودشان به عنوان هدف تروریست ها نام ببرند گفته بودند که پس از پاریس رم، لندن و نیویورک هدف های بعدی داعش خواهند بود.

متن گزارشی را که رسانه های آلمانی با استفاده از گزارش نیویورک تایمز منتشر کرده اند در اینجا می خوانید:

دو سال سهل انگاری سازمان های امنیتی اروپا

عملیات تروریستی خونبار پاریس و بروکسل اروپا را تکان داده است. از آستانه سال ۲۰۱۴ ده ها نشانه از استراتژی ترور گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) وجود داشت، اما سازمان های امنیتی اروپا این نشانه ها را یا نادیده گرفتند و یا کم اهمیت دانستند.

نخستین جهادی وابسته به داعش که پس از گذراندن دوره های تروریستی به اروپا باز می گشت، ابراهیم بودینا بود که در آستانه سال ۲۰۱۴ به دام پلیس فرانسه افتاد. بر پایه تحقیقاتی که بعدا انجام شد، او در سوریه دوره مربوط به عملیات تروریستی را سپری کرده بود و هنگام دستگیری مواد منفجره در اختیار داشت. در پی این دستگیری، ماموران امنیتی در ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، فرانسه، یونان، لبنان و ترکیه دست کم ۲۰ مرد خطرناک را که از کمپ های آموزشی داعش به این کشورها باز گشته بودند شناسائی کردند.

برخی از این تروریست ها در زمینه انجام ماموریت های خود موفق بودند. یکی از آن ها مهدی نموشه بود که در ماه می ۲۰۱۴ در موزه یهودیان بروکسل چهار نفر را کشت. اما بقیه پیش از آن که موفق به انجام عملیاتی شوند دستگیر شدند.

واحد ویژه داعش علیه اروپائی ها

Adnani

ابومحمد العدنانی

با این همه دو سال طول کشید تا مسئولان امنیتی اروپا دریابند که چه ارگانی این موارد منفرد را به هم پیوند می زد: “واحد ویژه داعش علیه اروپائی ها”.

رئیس این واحد به گزارش نیویورک تایمز “ابومحمد العدنانی” نام دارد که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ با انتشار یک پیام ویدیوئی هواداران داعش را به انجام عملیات تروریستی علیه اروپائی ها فراخواند. ابومحمد به طور مستقیم تحت نظر ابوبکر بغدادی کار می کند.

واحد ویژه داعش علیه اروپائیان، شهروندان اروپا را، نه تنها در کشورهای خودشان، بلکه همچنین در مراکز توریستی مورد علاقه آن ها هدف گرفته است.

حوزه عملکرد این واحد هم تروریست های منفردی را در بر می گیرد که امکان دارد از طریق تبلیغات داعش تهییج شوند و هم عملیات بزرگی را که می تواند به طور مستقیم از طریق اعضای داعش اجرا شوند.

همکاران واحد ویژه داعش از میان بنیادگرایان مستعد سربازگیری می کنند و در دوره های سریع استفاده از اسلحه و مواد منفجره را به آنان یاد می دهند. برای این دوره ها بیشتر از نرم افزارهای مناسب و برنامه های رمزی استفاده می شود. به آن ها همچنین راه های سفر به محل انجام ماموریت تروریستی، بدون آن که جلب توجه کنند آموخته می شود. (ظاهر سه تروریستی که اخیرا در فرودگاه بروکسل بمب گذاری کردند، هیچ شباهتی به بنیادگرایان اسلامی نداشت).

در آستانه سال ۲۰۱۴ ماموران امنیتی نزد ابراهیم بودینا ۶۰۰ گرم مواد منفجره تی ای تی پی یافتند. همین ماده منفجره در نوامبر ۲۰۱۵ در پاریس و مارس ۲۰۱۶ در بروکسل یافت شد. اما در مقداری بسیار بیشتر. در هر جلیقه انتحاری منفجر شده در پاریس نیم کیلو و در هر بمب منفجر شده در بروکسل ۱۵ تا ۳۰ کیلو از این ماده منفجره خطرناک به کار گرفته شده بود.

تروریست ها به طرز حیرت آوری کار کردن با مواد منفجره حساس تی ای تی پی را آموخته بودند. به گفته مایکل مارکز کارشناس آمریکائی مواد منفجره، این موضوع نشانه روشن حضور یک شبکه عملیات تروریستی کارآمد و متخصص در داعش است. وی به نیویورک تایمز گفته است: “همین که تروریست ها این مواد منفجره را در اختیار دارند و توانسته اند چندبار به کار ببرند، نشان می دهد که آن ها یک سازماندهی پیشرفته دارند”.

اباعود یک آشنای قدیمی

عبدالحمید اباعود

عبدالحمید اباعود

در رابطه با واحد ویژه داعش، نام دیگری هم مطرح شده است: عبدالحمید اباعود بلژیکی که روز ۱۸ نوامبر سال ۲۰۱۵ در حومه سن دنیس پاریس به ضرب گلوله پلیس گشته شد. به ادعای نیویورک تایمز وی ظاهرا سرنخ عملیات تروریستی پاریس و بروکسل و عملیات تروریستی ناکام آخر هفته گذشته در یکی از حومه های پاریس را در دست داشته است.

سال ها هیچکس متوجه این نکته نبود که نام اباعود در بسیاری از پرونده های ترور اروپا وارد شده بود. اباعود مسئولیت واحد ویژه عملیات تروریستی علیه اروپائی ها در قاره اروپا را به عهده داشت. برپایه گزارش رسانه ها، او دست کم نود تروریست بالقوه را آموزش داده و به اروپا قاچاق کرده بود.

*جواد طالعی، شاعر، نویسنده و روزنامه نگار آزاد با بیش از ۴۰ سال سابقه روزنامه نگاری حرفه ای از سال ۲۰۰۰ میلادی به این سو مسئولیت دفتر اروپائی شهروند را به عهده دارد. او همزمان با رسانه های معتبر فارسی زبان دیگر مثل بی بی سی، رادیو فرانسه، دویچه وله و سایت های اینترنتی متعدد همکاری داشته است.