نیودمکرات ها به بازسازى مجدد حزب در کنوانسیون امسال راى دادند. کمیته هاى حزبى نمایندگان خود را از گوشه و کنار کشور به ادمونتون فرستادند تا در مورد آینده حزب گفتگو کنند. هنگامى که در خانه ام در بروکلین پخش زنده این برنامه را از شبکه ى سى.پى.اى نگاه مى کردم، دو نکته ى اساسى کنوانسیون براى من جالب توجه بود. اول اینکه نمایندگان به طرح مانیفست لیپ رأى دادند، مانیفستى که بسیار مترقی و متضمن برخورد با تغییرات آب و هوایى است. دومین نکته تصمیم براى برگزارى جدال رهبرى براى جابجایى آقاى مولکر بود. در جمع، آنها مسیر را براى آماده سازى حزب جهت انتخابات آتى هموار کردند.

پس از انتخابات ٢٠١۵ حزب نیودمکرات کانادا با کاهش تعداد صندلى هایش در پارلمان از ٩۵ به ۴۴ و یا به عبارتى از ٣٣ درصد به ١٩ درصد مجموع آرا موقعیت رسمى حزب مخالف را از دست داد. در این کنوانسیون نمایندگان تصمیم به راى گیرى براى جدال رهبرى جدید گرفتند و تنها ۴٨ درصد حامى ادامه ى رهبرى آقاى مولکر بودند.

توماس مولکر رهبر ان دی پی در کنوانیسیون 2016

توماس مولکر رهبر ان دی پی در کنوانیسیون ۲۰۱۶

پویان طبسى نژاد کاندیداى پیشین ان.دى.پى در منطقه ویلودیل گفت: “در حالى که من همیشه از مشارکت تام مولکر در حزب قدردانى می کنم با این وجود واضح است که اعضا مسیر دیگرى را براى حزب مى بینند.” راى گیرى جدید ابهامى بر جاى باقى نگذاشت که حزب علاقه مند به تغییرات جدید است ولى قدردانى از مولکر در کنوانسیون و رسانه هاى جمعى واضح بود.

امیر باجه کیان نماینده ى حزب از ونکوور مرکزى که در کنوانسیون شرکت داشت گفت:” این تصمیم به هیچ وجه در ارتباط با شخص تام مولکر نیست. ما همیشه به تام احترام گذاشته ایم و کار سخت و حضور قوى او در پارلمان را تقدیر کرده ایم.” بلافاصله پس از بررسى وضعیت رهبرى حزب طرحى مطرح شد که طى آن از مدیران اجرایى و خانم ماریت استایلز که دبیر جدید اجرایى حزب است خواسته شد تا حداکثر ٢۴ ماه آینده کنوانسیون رهبرى را برگزار کنند.

 نمایندگان پیش از بررسى رهبرى حزب راى دادند که ایده هاى مانیفست لیپ براى پایان بخشى به استفاده از سوخت هاى فسیلى تا سال ٢٠۵٠ را به بحث و بررسى بگذارند. این مانیفست زاییده افکار نویسنده معروف نائومى کلاین و فیلمساز مستند آوى لوییس است. تا کنون این مانیفست بیش از ٣٩ هزار امضا جمع کرده و شامل حمایت اعضاى پیشین پارلمان از جمله مگان لزلى، کرگ اسکات، لیبى دیویس و جیمى سنت موریس نیکولز است.

ترانه رضوانى نماینده اجرایى جوانان ان.دى.پى بریتیش کلمبیا و حاضر در کنوانسیون با استقبال گرم از مانیفست چنین گفت:”لیپ بایستى مورد احترام تمام افراد حامى بومیان، محیط زیست و بهبود اقتصادى باشد.”

مهدى صمدیان که فارغ التحصیل رشته ى علوم سیاسى از دانشگاه یورک است فراتر از این رفته و این مانیفست را “مهمترین سند سیاسى می داند که کانادا را کشورى مبتنى بر عدالت، برابرى و ایمن به لحاظ محیط زیستى سالم تر براى نسل بعد.” نشان می دهد.

همزمان عده اى براى از دست رفتن فرصت هاى شغلى ابراز نگرانى کردند. نخست وزیر آلبرتا، ریچل ناتلى، در سخنرانى درخشان خود تاکید کرد که در مواجهه با تغییرات آب و هوایى وضعیت کارگران بایستى در درجه ى اول اهمیت قرار گیرد. او همچنین از مواجهه ى دولت “در اولویت بخشیدن به فراهم کردن کار خوب براى خانواده هاى کارگرى” در حین سیاست گذارى آب و هوایى آلبرتا قدردانى کرد.

استفان لوییس، عضو قدیمى و رهبر پیشین ان.دى.پى انتاریو بیان کرد که: “کارگران نبایستى هیچگاه هزینه اى در مواجهه با تغییرات آب و هوایى متقبل شوند.” او همچنین به نمایندگان اطمینان خاطر مجدد داد که “حرکت به سمت انرژى هاى تجدیدپذیر بزرگترین برنامه ى ایجاد اشتغال در کره ى زمین است و به این دلیل است که ما بایستى به مانیفست لیپ به عنوان نقطه ى آغازین یک جدال فلسفى و عملى نگاه کنیم.” صمدیان امیدوار است که به کارگیرى مانیفست توسط ان.دى.پى به استحکام و ترقى زیربناى سیاسى کمک خواهد کرد و شق جایگزین روشن و واضحى براى اجراى سیاست در کانادا است.

در خلال دو سال آتى، حزب نیودمکرات در ارتباط با مانیفست لیپ به بحث و گفتگو پرداخته و سیاست هاى ملى تنظیم خواهد کرد که می تواند سیاست هاى رسمى حزب در کنوانسیون بعدى گردد.

در عرض ٢۴ ماه آینده، نه تنها گفتگوهایى به صورت فشرده در ارتباط با سیاست هاى اجرایى  در میان اعضا صورت خواهد گرفت، بلکه جدال رهبرى برگزار خواهد شد تا رهبر آینده حزب ان.دى.پى را براى انتخابات ٢٠١٩ مشخص کند. تا آن موقع تام مولکر به عنوان رهبر حزب باقى خواهد ماند و به مبارزات پارلمانى خود ادامه می دهد. جدال رهبرى و گفتگوهاى سیاسى به ویژه با مشاهده ى برنى سندرز در آمریکا و جرمى کوربین در انگلستان فرصت استثنایى براى تجدید و بازسازى حزب فراهم خواهد آورد.

طبسى نژاد نیز همچنین معتقد است که: “اکنون زمان آن است که جزئى از ان.دى.پى که تنها حزبى است که می تواند موج اشتیاق و فعالیت اجتماعى را نه تنها در کانادا بلکه در کل کره ى زمین هدایت کند، باشیم.” ظهور جنبش هایى مانند Idle No More و Fight for $15 و Black Lives Matter گواهى بر تمایل به ایده هاى مترقى و متهورانه و عدالت اجتماعى در کانادا است. هم اکنون چالش پیش روى ما ساختن جنبشى است که بتواند با گردهم آوردن مردم، ضمن حمایت از کارگران و قشر آسیب پذیر، با تغییرات آب و هوایى برخورد کند.

من معتقدم که ما موفق خواهیم شد. مانیفست لیپ تنها حاوى ١٣۵٨ لغت است و ارزش خواندن را دارد. پیشنهاد می کنم آن را بخوانید.

www.leapmanifesto.org

*مهدى ملاحسنى استراتژیست ارتباطات است که هم اکنون در بروکلین نیویورک زندگى می کند. او یک ایرانى-کانادایى و کاندیدای پیشین حزب ان.دى.پى در انتخابات فدرال در منطقه ویلودیل بود.