به گزارش تورنتو استار مورخ ۲۱ دسامبر، استفان هارپر نخست وزیر دولت فدرال تصدیق کرد، تخصیص وام چهار بیلیون دلاری به کمپانی های در حال ورشکستگی جنرال موتورز و کرایسلر …


شماره ۱۲۰۹ ـ پنجشنبه ۲۵ دسامبر  ۲۰۰۸


 

به گزارش تورنتو استار مورخ ۲۱ دسامبر، استفان هارپر نخست وزیر دولت فدرال تصدیق کرد، تخصیص وام چهار بیلیون دلاری به کمپانی های در حال ورشکستگی جنرال موتورز و کرایسلر در تاریخ کانادا بی سابقه بوده است. او در نشست روز ۲۰ دسامبر در هتلی در تورنتو با حضور دالتون مک گینتی اعلام کرد:«من قصد دست انداختن یا تحمیق کسی را ندارم. این بودجه تخصیص داده شده با ریسک زیادی روبروست و شاید دریافت کنندگان وام هرگز استطاعت استرداد آن را نداشته باشند».


 

بر اساس میزان وام اعطایی دولت ایالات متحده، که مبلغ آن ۴/۱۷ بیلیون دلار آمریکاست، دولت کانادا بر آن است تا حدود ۲۰ درصد بودجه ایالات متحده را به این کمپانی ها تخصیص دهد که خود مبلغی بالغ بر چهار بیلیون دلار کانادا یا به عبارتی ۳/۳ بیلیون دلار آمریکا خواهد بود. کمپانی های جنرال موتورز و کرایسلر که هر دو در شرایط بحرانی هستند به زودی این وام را دریافت خواهند کرد.

بر اساس یک برآورد، در صورت ورشکستگی این دو شرکت، دست کم ۶۰۰ هزار نفر هم در کانادا طی پنج سال شغل خود را از دست خواهند داد.

هارپر در پاسخ خبرنگاری در باب اعطای بیشتر این قبیل وام ها  با چهره ای عبوس بیان کرد: «من این مقوله را رد نمی کنم، لیکن ما در شرایط بی ثباتی به سر می بریم». سهم دولت فدرال در تهیه این بودجه ۷/۲ بیلیون دلار بوده و ۳/۱ بیلیون دلار الباقی را دولت انتاریو متقبل شده است.

کارشناسان امور اقتصادی معتقدند بازار صنعت خودروسازی به دلیل عدم وجود تقاضای متناسب با عرضه محصولات  سه کمپانی بزرگ جنرال موتوز، کرایسلر  و فورد در ایالات متحده به شدت با افول مواجه شده است و بحرانهای اقتصادی نیز به بازار فروش صنعت خودروسازی دامن می زند.

حدود ۲۰ درصد از خودروهای ساخته شده در منطقه آمریکای شمالی، در کانادا تولید می شوند و هر سه شرکت خودروسازی بزرگ آمریکا یعنی کرایسلر، فورد و جنرال موتورز در کانادا کارخانه هایی دارند و کمپانی هایی به عنوان شعبه نمایندگی در کانادا تاسیس کرده اند.

متخصصان امور اقتصادی و تحلیل گران بخش صنعت بر این اعتقادند که بحران اقتصادی روز به روز عمیق تر خواهد شد و تا دوسال پس از بهبود کامل وضعیت در ایالات متحده، به شدت ادامه خواهد داشت.


 

هارپر و مک گینتی هر دو بر این باورند که دو کمپانی جنرال موتورز و کرایسلر برای بقا ملزم به کوچکتر شدن هستند، البته هیچ یک مستقیما به این نکته اشاره ای نکرده اند. لیکن کاهش مشاغل در این دو کمپانی و کوچک کردن سایز برخی قسمتها خود دال بر این موضوع است. جنرال موتورز و کرایسلر در سالهای اخیر با مدیریت بیش از پنج هزار نفر و با همکاری بیش از ۲۲ هزار و ۲۰۰ نفر در بخش تولید به کار خود ادامه داده اند.


 

هارپر بارها تاکید کرده است:«میزان وام به صورت چک سفید امضا و به راحتی در اختیار متقاضیان دریافت وام قرار نخواهد گرفت. این کمپانی ها مشروط به ارائه طرح های اقتصادی قابل توجه و عملیاتی از چنین وامی برخوردار خواهند شد. و در صورت برخورداری از شرایط یاد شده تا پایان فوریه ۲۰۰۹ مبلغ سه بیلیون دلار به کمپانی جنرال موتورز و یک بیلیون دلار به کرایسلر  در سه قسط داده خواهد شد. این دو کمپانی تا پایان ماه مارچ سال جاری ملزم به ارائه شواهدی هستند که مبنی بر همکاری گسترده در بازارهای رقابتی باشد و در ضمن نشان دهد مراودات مالی با سهامداران از سر گرفته شده است». اگر چه کارخانه فورد کانادا نیز درخواست وام دو بیلیون دلاری داشته، لیکن هم اکنون در شرایط بهتری است و از وام بهره مند نخواهد شد.


 

در این میان اتاوا نیز برای مساعدت با کمپانی های دریافت کننده وام، شرایط را به گونه ای تسهیل خواهد کرد تا متقاضیان خرید ماشین با سهولت بیشتری مبادرت به خرید خودرو کنند. هارپر دراین باره می گوید: «کانادا تا زمانی که بوش و اوباما مبادرت به حل مشکلات کارخانجات اتومبیل سازی دیترویت کنند، باید در این میان رل میانجی و تسهیل کننده را بازی کند. من نمی توانم باور کنم که آنها با شکست مواجه شوند. قطعا دولت آمریکا اقدام عاجلی در این باره خواهد کرد. در حال حاضر نقش اصلی ما اینست که بخش کانادایی را به نوبه خود سرپا نگه داریم. هر اقدام نادرست ما به سیستم خودروسازی لطمه بزرگی وارد خواهد کرد. این موج نه تنها صنعت اتومبیل سازی آمریکای شمالی را در برگرفته، بلکه صدمات زیادی به شرکتهایی چون هوندا و تویوتا وارد کرده است».


 

مک گینتی با چهره ای گرفته در برابر حاضران اعلام کرد:« دولت انتاریو تمام سعی خود را مبذول می دارد تا با بیکاری ها بویژه در صنعت خودروسازی مبارزه کند. ما در این مقطع زمانی تنها باید با مدیریتی صبورانه امور را هدایت کنیم و با ایالات متحده در یک راستا عمل کنیم. رفع این مشکلات بس دشوار است و ماباید در اینباره صادق باشیم. پس سعی می کنیم ابتدا صنایع پر اهمیت تر استان را تحت پوشش قرار داده و حمایت کنیم. پس از آن نوبت به بیزینس های کوچکتر می رسد».


 

برای رسیدگی به این امر و گسترش همکاری ها مجمعی متشکل از وزرای اقتصاد دولت فدرال و انتاریو، وزیر صنایع دولت فدرال و وزیر توسعه اقتصادی انتاریو به این امر و جوانب آن می پردازند. آرتور الیاس مدیر بخش کانادایی کمپانی جنرال موتورز در مصاحبه خود به خبرنگاران گفت:«اعطای وام و تزریق پول به سیستم پلی خواهد بود تا در این شرایط بحرانی کمپانی بتواند کارگران و کارمندان را به بهترین وجه نسبت به کار خود مطمئن و دلگرم کند. ما همکاری تنگاتنگی با دولت خواهیم داشت و امیدواریم بتوانیم مجددا اعتماد سهامداران شرکت را نیز جلب کنیم». شرکت کرایسلر نیز در بیانیه ای جداگانه اعلام کرد: «وام اعطایی دولت در این شرایط بحرانی کمک شایان توجهی خواهد بود و می تواند سد بزرگی در مقابل ورشکستگی کمپانی باشد».