شهروند علی شریفیان: پس از نزدیک یک هفته که از آتش سوزی بی سابقه در فورت مک موری آلبرتا می گذرد، همانطور که مردم و مقامات مسئول مهار این آتش سوزی گسترده منتظر بودند، شرایط جوی منطقه روز یکشنبه پیش هشتم ماه مه عوض شد و با این تغییر مهم، هم از شدت و گستردگی آتش سوزی کم شد و هم شرایطی به وجود آمد که گروه مبارزه با این حریق بتوانند عملیات خود را به شکلی موثرتر ادامه دهند.

چاد موریسون، یکی از مدیران ارشد آتش نشانی آلبرتا در یک کنفرانس خبری توضیح داد که برای ما وضعیت هوا بزرگترین فاکتور در خاموش کردن و مهار آتش است و حالا ما می توانیم وارد شهر شویم و آتش را با سرعت بیشتری مهار کنیم. باران، سرد شدن هوا و وزش باد با سرعت ۳۰، ۴۰ کیلومتر در ساعت شعله های آتش را به سمت غرب، به مرز ساسکچوان کشاند و سطح آتش سوزی را بر اثر این تغییر جوی موثر از ۲۰۰ هزار هکتار مربع به ۱۶۱ هزار هکتار مربع کاهش داد.

رسانه ها به نقل از خانم ریچل نوتلی، نخست وزیر آلبرتا گزارش دادند تا بعد از ظهریکشنبه ۲۵ هزار نفر از کسانی که بر اثر آتش مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده بودند، از شمال فورت مک موری به منطقه امن تر جنوب شهر انتقال داده شدند. این تغییر مهم عملا نقطه عطفی برای تغییر کل وضعیت در این شهر شد.

fortMcMurray 

ترودو : نیاز به کمک های خارجی برای مهار آتش در آلبرتا نیست

با وقوع فاجعه بی سابقه آتش سوزی علاوه بر مقامات محلی و مردم آلبرتا، ماموران آتش نشانی و تعداد زیادی از مردم از سراسر کانادا برای کمک به مردم فورت مک موری همت کردند.

تا سه شنبه شب ۱۰ می، صلیب سرخ به رکورد ۶۰ میلیون دلار کمک مالی از سوی مردم رسید. دولت فدرال هم اعلام کرده است به ازای هر دلار کمک مردم یک دلار به صلیب سرخ می دهد.

از سوی دیگر همه امکانات لازم از جمله ماشین های آتش نشانی و هواپیما های آب فشانی از مناطق مختلف کانادا در اختیار تیم مبارزه با آتش گذاشته شد.

در همین حال چند کشور از جمله آمریکا، مکزیک، اسرائیل و روسیه اعلام کردند آماده کمک به کانادا برای فرو نشاندن این آتش هستند. جاستین ترودو اما اعلام کرد نیازی به کمک کشورهای دیگر نیست و از آنها سپاسگزاری کرد.

پس از بازدید خانم نوتلی، نخست وزیر آلبرتا، ترودو هم روز سه شنبه اعلام کرد روز جمعه به فورت مک موری می رود تا از نزدیک وضعیت را ببیند و مورد بررسی قرار دهد.

 

مخارج هنگفت بازسازی فورت مک موری

ریچل نوتلی نخست وزیر آلبرتا در گفت وگو با خبرنگاران

ریچل نوتلی نخست وزیر آلبرتا در گفت وگو با خبرنگاران

چند روز پس از شروع آتش سوزی، شدت و گستردگی آن به حدی بود که تقریبا اکثریت مردم شهر مجبور به ترک خانه های خود شدند. در حالی که مبارزه برای مهار آتش هنوز هم ادامه دارد. بر اساس برآوردی که چند تن از کارشناسان بانک مونترال کرده اند به احتمال زیاد این بزرگترین فاجعه کانادا بوده و بازسازی آن حدود نه میلیارد دلار هزینه برمی دارد.

خانم نوتلی نخست وزیر آلبرتا پس از بازدید خود از شهر زمانی که آتش نسبتا مهار شده بود گفته است هنوز به طور دقیق نمی توان درباره هزینه بازسازی سخن گفت. خوشبختانه برخلاف انتظار همگان صدماتی که بر شهر وارد شده با توجه به گستردگی آتش سوزی خیلی کمتر است.

او توضیح داد نزدیک به ۹۰ درصد خانه های مسکونی صدمه زیادی ندیده اند و ساختمان های بزرگ مثل ساختمانهای دولتی، بیمارستانها، مدارس و درمانگاه ها سر پا هستند.

اما آنچه مسلم است شهر نیاز به بازسازی دارد و ما باید خود را آماده این کار کنیم، اما قدم اول مهار کامل آتش و ایجاد امنیت کامل برای مردم است.

کارشناسان می گویند یکی از دشواری های مردم در بازسازی خانه هایشان موضوع «بیمه» است که همیشه به هنگام چنین فجایعی مسئله می شود.

 

کمک به مردم فورت مک موری

red-cross

در جریان آتش سوزی بی سابقه فورت مک موری گروه زیادی از مردم سراسر کانادا به مردم این شهر کمک کردند. سی تی وی در این ارتباط نظرسنجی انجام داده است. سی تی وی از خوانندگان سایتش پرسیده آیا شما به مردم فورت مک موری کمک کرده اید؟

۳۶۴۸ یا ۳۷ درصد پاسخشان مثبت بوده، ۲۸۳۱ یا ۲۹ درصد نفر گفته اند که قصد این کار را دارند و ۳۴ درصد یا ۳۳۷۵ نفر جوابشان منفی بوده است.